Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Leif Erik Nilsen

[#78611] Skifte 1722 etter Ole Jakobsen på Orset i Midsund, M&R

Recommended Posts

Gjest Leif Erik Nilsen

I bd 1 av bygdeboka for Midsund står det at Ole Jakobsen giftet seg ca 1704 med Jertrud Pedersdt, og at de sammen fikk 7 barn. Dette ser ut til å stemme med skiftet etter Jertrud i 1763, [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/188>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24618/188. 5 av barna er nevnt der som hennes barn, Jacob og Hanibald Olsen, Giøri, Kari og Giertrud Olsdøtre.Men jeg blir ikke helt klok på skiftet etter Ole i 1722,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Først takk for interessante studier og betraktninger omkring slektsforhold i Midsund som også berører mine røtter. Ellers så er det ikke stort anna jeg kan bidra med enn å holde tråden varm.Ja det er jo åpenbart at noe må være feil her uten at jeg klarer å se hva som er det rette. Ser at det er en marin Hans Andersen Orset ved manntallet 1701. Legger også merke til at Julset sier at Peder (Olsen/Hansen?)er død før 1748. I såfall burde det jo finnes en kilde fra 1748 med opplysninger om det, kanskje et skifte? Eller er det rett og slett en skrivefeil og at det også her er ment 1763?.Ser i din slektstavle at du har Ole Jacobsen ? Nakken. Og det er vel stor sansynlighet for at dette er en etterkommer etter den Jacob Hanibaldsen Nakken som kom vekk fra Nakken, Vestnes ca 1682.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Først takk for interessante studier og betraktninger omkring slektsforhold i Midsund som også berører mine røtter. Ellers så er det ikke stort anna jeg kan bidra med enn å holde tråden varm.Ja det er jo åpenbart at noe må være feil her uten at jeg klarer å se hva som er det rette. Ser at det er en marin Hans Andersen Orset ved manntallet 1701. Legger også merke til at Julset sier at Peder (Olsen/Hansen?)er død før 1748. I såfall burde det jo finnes en kilde fra 1748 med opplysninger om det, kanskje et skifte? Eller er det rett og slett en skrivefeil og at det også her er ment 1763?.Ser i din slektstavle at du har Ole Jacobsen ? Nakken. Og det er vel stor sansynlighet for at dette er en etterkommer etter den Jacob Hanibaldsen Nakken som kom vekk fra Nakken, Vestnes ca 1682.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge Bjerkevoll

Først takk for interessante studier og betraktninger omkring slektsforhold i Midsund som også berører mine røtter. Ellers så er det ikke stort anna jeg kan bidra med enn å holde tråden varm.Ja det er jo åpenbart at noe må være feil her uten at jeg klarer å se hva som er det rette. Ser at det er en marin Hans Andersen Orset ved manntallet 1701. Legger også merke til at Julset sier at Peder (Olsen/Hansen?)er død før 1748. I såfall burde det jo finnes en kilde fra 1748 med opplysninger om det, kanskje et skifte? Eller er det rett og slett en skrivefeil og at det også her er ment 1763?.Ser i din slektstavle at du har Ole Jacobsen ? Nakken. Og det er vel stor sansynlighet for at dette er en etterkommer etter den Jacob Hanibaldsen Nakken som kom vekk fra Nakken, Vestnes ca 1682.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Erik Nilsen

At det står Nakken med spørsmålstegn som mulig fødested for Ole Jakobson i min (ikke helt oppdaterte) anetavle, skyldes opplysninger jeg en gang fikk fra Per Gjendem. Og det er selvsagt godt mulig, men jeg har ikke funnet noe som viser at det er tilfelle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Anne Munthe Lund

Fra 'Slekter på Mørekysten' av Kristian Opstad er det en 'Notat om Orset' og på s. 47 står det at datter til Hanibal Orset(som levde på slutten av 1600 tallet), Marta Hanibalsdtr. ble boende på Orset og gift med Hans Orset. De hadde barna: Guri, Kari, Hanibal og Gjertrud. Martha ble oppattgift med Ole Jacobsen og de hadde barna: Peder, Jacob og Hanibal. Om skiftet etter Ole Jakobsen, død 1722, står det at enka er Marethe(Marta)Hansdatr. Navnet er utydelig skrevet og det kan leses både som Jansdtr og Hansdtr, men det må være feil fordi hun må nok være Hanibalsdtr. Hun har vært gift før for barna er først: Hanibal Hansen, Gjøri Handsdtr, Kari Hansdtr, Gjertrud Hansdtr. Barna fra det siste giftet er også med: Jakob Olsen, Peder Olsen, Hanibal Olsen, lille Gjertrud Olsdtr. Ut fra dette skiftet ser det ut som det var en datter til som hette Gjertrud, men det er mye sammenblandingen i dette skiftet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Erik Nilsen

Det var jo interessant. Det er lenge siden jeg har lest i boka til Opstad, men jeg har notert meg at han ikke er helt pålitelig.For meg virker det tydelig at første bokstav i Marettes patronymikon er J, ikke H. Så er jeg enig i at andre bokstav ligner mer på a enn o.Jeg tror ikke barna som er nevnt, er fra noe tidligere ekteskap for henne. Jeg tror bare patronymikonet er skrevet feil. Det er tross alt skifte etter Ole, og barna nevnes som Oles og Marettes barn. Jeg ser nå at senere i skiftet omtales barna som Olsen og Olsdøttre; arven fordeles på Jacob Olsen, Hannibald Olsen, Peder Olsen, og Giertrue, Kari, Giøri og lille Giertrue Olsdøttre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.