Gå til innhold
Arkivverket

[#78614] Når schrildte du deg sist? Hjelp til oversettelse


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

I 1665 er Jon Fladehus oppført som bruker på Øffre Lovol, Nesherad, Sauherad, Telemark. Etter navnet hans er satt opp en parentes (som er tilforn schrildt fra sit folch).Jeg vet ikke om det er fantasien min som svikter, eller om det er kunnskapene min i kanselli-dansk, men hva betyr parentesen? Det er ordet 'schrildt' som er problemet. Det kan selvfølgelig være så enkelt som en feilskrift for skilt, men jeg mener å ha identifisert Jon som en Jon Olsen (24) som ved en telling tidligere på året er oppført som soldat og husmann på Flathus, og jeg finner ikke mye eksotisk med det navnet. Dersom identifikasjonen stemmer, giftet han seg samme år, og det kan forklare opprykket fra husmann til bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Per,Jeg vil ikke utelukke tastefeil eller feilskrift. Dette da de digitaliserte manntallene fra 1660-årene har gått gjennom flere forskjellige plattformer, og de inneholder derfor svært mange feil.Har du mulighet til å sjekke med kilden i original?Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Are,En originalsjekk må nok vente enda en stund, til jeg blir pensjonist. men nå er det så mange som har vært innom uten å ha noen andre forslag, så det er nok en tyrkelif som har vært på ferde.Formuleringen virker fortsatt kryptisk om man leser 'skilt fra sitt folk', men nå på en mye mer spennende måte.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.