Gå til innhold
Arkivverket

[#78617] Anders Olsen og Helene Larsdatter på Nordbyeie, Hurum. Hvor ble det av dem?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Ungkar Anders Olsen og enke Helene Kirstine Larsdatter giftet seg i Hurum kirke 24.6.1855. Samme dag døpte de også datteren Cicilie Andrine. Året etter fikk de sønnen Oluf. I denne perioden bodde de på Nordbyeie. Etter det er de vekk - så til de grader at jeg sitter med en følelse av at de kan ha emigrert en eller annen gang før 1865. Kan noen hjelpe meg videre her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Etter hva jeg kan se er de jo ganske 'gamle'da de gifter seg.42 og 40 år.Men at de ikke er å finne i tellingen 1865 er jo merklig da.Jeg leter litt til for å se hva jeg finner;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Molfrid Loftsgarden

Hei!Familien finnes på 1865-telling for Drammen. De har flyttet til Bragernæs, gnr.:150 Anders Ols. - husfader - bjelkehugger - %1%, %5% hans kone Helle Ols. - 61%, 43% Cicilie Ols. - deres datter, 13 år Oluf Ols. - deres sønn, 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk for den, Molfrid! Jeg hadde en Helena Olson (65) i Albert Lea i Minnesota i 1880-tellinga der i kikkerten - men altså ikke...Med de opplyningene du fant som utgangspunkt fant jeg begge to igjen i Drammen i 1875 og Helene/Helle i Drammen i 1885. Da bodde hun, åpenbart som enke, i Strømsø fattighus.Takk for hjelpen!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Akk ja! Noen emigrasjon var det definitivt ikke snakk om ... det ble mer prosaisk enn som så:Anders Olsen døde i 1882 av bronkitt på Fattighuset på Strømsø i Drammen. Helle/Hellene døde i 1892 på Knemsgrunden i Strømmen. Hun bodde da hos sin datter Lena fra første ekteskap.(Det er forresten hvor raskt man kan finne flere opplysninger så snart man 'får hull på byllen')Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.