Gå til innhold
Arkivverket

[#78618] Adelen og eiendommer i Lofoten 1500 og 1600


Gjest Kjetil R. Arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil R. Arntzen

Jeg søker hjelp på hva adelen og knapeadelen eide i Lofoten 1500 og 1600Hvem er; Tormod Andersons gods i Nordland. Han har en datter Ingrid i 1385?Hvor kan jeg finne oversikt over eiendommenet til Giske, Auståt og mulig Tormod Anderson.... samt eiendommer til feks Bjarkøy ætt... Jeg fant også. I 22. september 1539. Quirkefjord ved Vinstad, nylig oppbygd. Trudtt W..stad til Giske ridder og fru Østråt tidligere gift Nils Henrichen. Det stemmer med Kirkefjord og ligger ved Vinstad/Winstad inne i Reinefjorden i Moskenes. Det undelige er at Vinstad på en tid har samme gårdsnummer som stedet Moskenes; se Lofoten og Vesterålens histore og kart med oppmerkede gårder og grenser. Eide storadelen små steder i Lofoten? Hvorfor? Dette skulle jo tilhøre kongen? Eiendommer til Christen Jensen Munchegaard, lagmann i Nordland. Hans datter Ane Cathrine Munchegaard eide 4 våg i Sørlandet på Værøy, somhun hadde fått (arvet) etter sin far. Eiendommer til Manderup Pederssøn Schønnebøl, lagmann i Steig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Trudtt W..stad til Giske er i hvert fall ridderen Truid Ulfstand (-1545) gift med Gørvel Fadersdatter Sparre. Hun arvet Giske fra sin onkel(?) 1537.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

I 1539 fordeles godset til Alf Knutson mellom Fru Inger Otteson Rømer til Åstrått og ridder Truid Alfson Ulfstad til GiskeI en oversikt fra fra godset til Alf knutson til Giske eier han bl.a. 7 gårder i Lofoten og Vesterålen. Hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Fordelingen i nr 3 var 15.1.1537.Senere i 1537 måtte fru Inger etter et 'regjeringskifte' 'gi' fra seg Nordlandsgodset. Til hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette er eit interessant tema, men diverre har eg lite om til til å engasjera meg nett no.Kan likevel nemna at dei to Lofotgardane Ramsvik og Pettvik i sin tid må ha høyrd Bjarkøyætta til. Det går fram av dette diplomet; Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

Erik Rosenkrantz har eiendom på Røst ved sin død i 1575. Vi finner også Jens Bjelke som eier og Fru Ingeborg av Austrått eier del av Røstlandet. Vi finner også senere at Lagmann Mandrup Schønnebøl har store eiendommer. Bla Bunes og hans datter arver 3 våg i Nordlandet på Værøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det hadde vore ein stor fordel om du kunne visa til kjeldene for opplysningane dine. Utan kjelder er dei verdilause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil R. Arntzen

kilder er bl.a Lofotens og vesterålens beskrivelse bla om kobbveide i Røst. General Matricúll Over Loefodens Foúgderie Som I henseende Till Gaardenis Landskÿld Grúnder sig paa hos fólgende Matricúls Protocoll forfatted 1723. Mandrup Pedersen eier/bygger i 1648: Lofoten: bl.a. Stamnes 3 w (Røst), Søerland 4 w (Værøy),Utgiftsregnskap for bergenhus 1537, 1539 og 1582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ligger en del Lofoten-kilder fra 1590-årene og utover, i Riksarkivet, Fra DRA 1996, Tyske Kanselli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg må vedgå at eg ikkje vart særleg klokare av kjeldetilvisinga i (9). Er det originalkjelder det er snakk om eller er det trykte kjelder? I tilfelle det siste; Kva for bok/verk er då dette å finna og kva år vart boka/verket utgjeve, - forfattar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ad kildene i (9): Lofotens og Vesterålens beskrivelse *kan være* den som er forfattet av Erik Hanssen (Skjønnebølle) og utgitt av Gustav Storm i et kildeskrift med den upresise tittelen Topografiske skrifter om Norge og nordmenn fra det 16de århundre.Kilden 1723 opplyser at den baserer seg på matrikkelen 1723. Denen matrikkelen ligger i Riksarkivet, Rentekammeret.Kilden 1648 *kan* være Skattematrikkelen 1647 eller et kontribusjonsmanntall fra 1648 som er i Riksarkivet, Rentekammeret, Lensregnskaper.Manderup Pedersen er Erik Hanssens (Skjønnebølle) brorsønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk for orienteringa Tore, men spørsmålet mitt var vel mest retta til trådstartar.'Lofotens och Vestraalens beskriffuelse 1591 af Erik Hansen Schønnebøl' ligg som eit vedlegg til Lindbekk, K. 1978. 'Lofoten og Vesterålens historie' med undertittel 'Det lå muligheter i strevet'.At Manderup var Erik Hansson Schønnebøl sin nevø veit eg sjølvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett matrikkelen 1723 for iallefall Buksnes på mikrofilm, og jeg mener det var flere steder fra Lofoten med der. Jeg bestilte 2 filmer for å se matrikkelen 1723 for Helgeland, og fikk da to filmer hvor det fortsatte nordover fra Helgeland på den ene filmen. Husker ikke hvor langt nordover det gikk på den mikrofilmen, men det er mulig at også Vesterålen er med der(jeg hadde ikke bruk for annet i Buksnes når det gjaldt Lofoten). Jeg har den ene mikrofilmen for Helgeland, og den har nummer RN 33.7 og er merket POS. Jeg har kjøpt filmen for Helgeland. Jeg mener begge mikrofilmene hadde samme nummer, men er usikker på det. En skulle jo tro det siden jeg ikke kunne fjernlåne bare den ene mikrofilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare tilføye at matrikkelen 1723 har en generell del hvor f.eks antall kuer står, Hvor mye korn som var sådd, forhold for jorden(om det var frostlendt osv), om det var kvern der, om det var muligheter for fiskerie og om det var skog eller brende osv. Den andre delen har opplysninger om hvilke skatter som ble betalt, og står ført med navn på brukerne. Det samme gjelder for Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare tilføye at matrikkelen 1723 har en generell del hvor f.eks antall kuer står, Hvor mye korn som var sådd, forhold for jorden(om det var frostlendt osv), om det var kvern der, om det var muligheter for fiskerie og om det var skog eller brende osv. Den andre delen har opplysninger om hvilke skatter som ble betalt, og står ført med navn på brukerne. Det samme gjelder for Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.