Gå til innhold
Arkivverket

[#78623] Skifteprotokoll nr. 1 for Oslo viser kun de første 9 sidene


Gjest Eivind Kinck
 Del

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Skifteprotokoll nr. 1 for Oslo (1692-1701) er nå tilgjengelig, men kun t.o.m. side 8b-9a. Hvorfor vises ikke resten av protokollen?Mvh Eivind Kinck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Beklager det. Dette er en noe spesiell protokoll som inneholder både vanskeligheter og feil. Det ble gjort et forsøk på å indeksere den, men det ble fort fastslått at dette vil bli en tidkrevende prosess. Av den grunn vil den heller bli tatt ved en annen anledning. De første 9 sidene som ble indeksert, og som tydeligvis ble glemt slettet igjen, vil fra helga av være fjernet fra nettet.Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor ikke Christiania kunne legges ut i sin helhet, for meg spiller det ingen stor rolle, jeg har dette uansett tilgjengelig hjemme (men det er enklere å bruke Digitalarkivet).Mens jeg er inne på Christiania, jeg har noen register (kronologiske og ikke ordnet på navn) på Word. Eksempelvis f. 11a Sibilla Jørgensdatter, vognmand Peder Andersens hustrue f. 12a afg: Maren Knudsdatter , sal: Emmiche Jørgensen (Sparre) f. 19a afg: Kirsten Sørensdatter, Krigs Bogholder Griflows kierestesom også kan inneholde opplysninger som ikke står i skiftet, men som jeg har føyet til for å unngå forveksling eller av andre årsaker. Dette er en arbeidskladd, men om dere vil, kan Digitalarkivet få dette - det bør være vesentlig enklere for brukerne å lete her enn å bla gjennom hundrevis av sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det siste gjaldt selvsagt skifteprotokoller der register mangler - av det som er lagt ut gjelder dette 1714-1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har foretatt ei hurtigindeksering, slik at bildene kan brukes på nett f.o.m. helga. Men da folieringa ikke alltid er lett leselig bildene, garanterer jeg ikke at sidetallene stemmer absolutt hele veien. Jeg erfarte også at det mangler enkelte oppslag, særlig i innledninga, og det er vel derfor vi har holdt denne litt på is.Men altså: I løpet av helga blir i alle fall bildene tilgjengelige, så får vi heller se om vi kan forbedre dette senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Angående ditt gode tilbud om register i word-filer, Geir. Ta direkte kontakt med Digitalarkivet (redaksjonen der følger nok ikke så nøye med i dette forumet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Takk, Kristian - flott at den blir lagt ut så fort. Jeg skal kontakte Digitalarkivet og oversende mitt register. (skulle noen ønske registeret med en gang kan de bare melde seg her så kal jeg sende det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis dere lurer på hvorfor skifteprotokollen fremdeles ikke er tilgjengelig, så skyldes det at helgas sedvanlige oppdatering av webserveren måtte kanselleres. Som kjent har Digitalarkivet hatt noe trøbbel de siste ukene (visstnok rettet i går og i dag), og i tillegg har vi - tro det eller ei - klart å proppe webserveren full av skanna bilder, slik at kapasiteten må utvides. Det er mulig at folkene som har vært i Bergen i går og i dag samtidig har utvidet serverkapasiteten, men det har jeg ikke fått brakt på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nå fikk jeg et overraskende svar fra Digitalarkivet. Essensen er at det er bedre at brukerne ikke har noe register i det hele tatt - heller ikke midlertidig - så lenge dette ikke er sammenfallende med DAs mal (som f.eks. Drammen). At det allerede er en del slike registre tilknyttet skifteprotokollene til Christiania, spilte ingen rolle. 'At statsarkivenes gamle registre måtte være av ymse kvalitet er dessverre ikke et godt nok argument for å legge dette ut sammen med det skannede materialet. Et alternativ kan kanskje vær å kontakte Statsarkivet i Oslo og høre om det kan være aktuelt for dem å bruke/videreforedle materialet ditt? 'Jeg ble ikke lite forbauset da jeg antok at brukerne ville spare opptil en time med manuell leting side for side skiftet igjennom etter personer som kanskje ikke engang det var holdt skifte for - alternativt var 2-3 minutter i værste fall med mitt (midlertidige) register.Men om noen vil ha registeret, kan de få det ved å henvende seg til meg, kamsvaag og live.no med krøllalfa imellom. Dessverre må de vente til ferien er over om de ønsker mer enn 1714-1720 da det er dette jeg tilfeldigvis har på reise-PC'en (men den straks).Om man har tenkt å fjerne de eksisterende registre på nettet, vet jeg ikke, men oppfordrer de som ønsker det å skrive av i tide.Har mye bra å si om DA, men her kom i alle fall ikke brukerne først. (Jeg fikk et 'tilbud' om å skrive om alle mine registre i DAs mal, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på 'tilbudet').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Hei GeirNSF tar gjerne registeret og vil tilgjengeliggjøre det på våre nettsider om ikke Digitalarkivet vil ha det.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg vil gjerne få presisere at det ikke er uten grunn at vi (RA/SAO) ikke har indeksert protokollen tidligere. Mette Værnes har dokumentert at den indre sammenhengen mellom bildene er temmelig kaotisk i store deler av protokollen. Det er derfor vi hadde besluttet å avvente indekseringa (jf. Mettes innlegg 2), slik at vi kunne presentere et så godt produkt som vi ønsker.Bladene i protokollen er bundet inn i feil rekkefølge etter restaurering, og enkelte blader er tapt. Når bildene kommer på nett, vil de indekserte sidetallene for de ti første bildene være mer eller mindre vilkårlige. Sannsynligheten taler for at det er en del feil også lenger ut i protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg antar at den er identisk med den jeg har på film HF 2300 (som også inneholder deler av protokoll 2) og som i sin tid ble presentert 'Skifteprotokoll Fol. 336-346: 09.03.-21.07.1701. Fol. 347 flg.: 1700. Fol. 353-356: 10.10.1701, deretter 1700. Til slutt 2 ufullendte skifter. Løst register'. Skifteprotokoll 1 er for perioden 16.09.1692-10.10.1701.Ja, den er litt tidkrevende, den minst tilgjengelige og har mangler/hull, men den er svært viktig,- ikke minst fordi den er fra en periode med mange mangler i den parallelle ministerialbok (som av en eller annen grunn kalles Oslo Domkirke Mini 1)(Og med et vilkårlig sidenummering skulle det ikke være for vanskelig (dog litt tidkrevende avhengig av hva dere har stokket), å 'kovertere' min gamle registerliste med 'hoppende' henvisninger. Men det viktigste er kildens tilgjengelighet, register får komme i annen rekke).Og nok en gang, jeg gråter ikke for min syke mor, men for mange andre er denne protokollen nærmest 'unntatt fra offentlighet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og protokollen kommer den. Men det ble installert nye servere for Digitalarkivet denne uka, og millioner av bilder skal kopieres over. Det er det som gjør at det drøyer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Og protokollen kommer den. Men det ble installert nye servere for Digitalarkivet denne uka, og millioner av bilder skal kopieres over. Det er det som gjør at det drøyer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Da har NSF lagt ut de første 7 protokollenes register på sin hjemmeside, resten kommer ganske snart. Registeret er tilpasset sideanvisningen som benyttes ved søk her på Digitalarkivet og avviker derfor enkelte ganger fra den fysiske kilden. Dessuten skal alle som har falt ut i registrene her på DA kommet med, det kan vel dreie seg om ca. 100 i disse protokollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.