Gå til innhold
Arkivverket

[#78624] Mistet livet under forsøk på lage en evighetsmaskin (1791, Tydal)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg leste nettopp dette i bygdebok for Tydal - under Storaunstuggu, bind 3 side 158. Her hevdes det at Ingebrigt Olsen, født 1767, død 1791, sønn av Ole Pedersen Aune og Berit Larsdatter fra Stuedal Nedre, mistet livet på nevnte måte.Det var med en viss spenning jeg oppsøkte kirkeboka, men der står det at Engelbreth Olsen Aune døde 10/1-1791 23 år gammel. Ikke mer!Hvor stammer så denne informasjonen i bygdeboka fra? Er det en muntlig overlevering eller finnes det virkelig belegg for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes det er merkelig med slike utsagn i en bygdebok uten at det refereres til noe, for eksempel 'i følge tradisjonen' eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare et forslag, men finnes det et såkalt 'kulturbind' blant de bøkene? Kanskje det kan det stå noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo Berit, det finnes. Jeg må levere inn slekthistoriedelen idag og låner dermed resten av bygdeboka som er bind 1 og 2.Ole Pedersen og Berit Larsdatter hadde ni barn ved skiftet etter Ole i 1791, og de hadde ca 35 barnebarn som finnes i tellingen 1801. Jeg tenkte derfor det fantes noen etterkommere der ute som visste noe om denne Ingebrigt med evighetsmaskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hadde vært gøy om den endelige løsningen på 'perpeetum mobile' hadde kommet fra Tydal på 1700-tallet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(5) det kan vere...Den endelege løysinga på 'perpetuum mobile' kom frå Cambrigde (Willian Thomson) og Berlin (Rudolf Clausius) omkring 1850 - og løysinga var nok ikkje slik Ingebrigt og andre hadde tenkt (og somme framleis tenkjer ....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.