Gå til innhold
Arkivverket

[#78627] Står fast Bragernes 1828. Noen med innspill?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg står fast i letingen etter Johannes Andreassens foreldre Andreas Larsen og Marte Johannesdatter. Jeg leter etter en definitiv lenk som tillater meg å slå fast hvor og når Marte og Andreas ble født.Er det noen som har noen gode tips til hvordan dette kan gjøres?Se nr. 76 i:[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010491.jpg>LenkeJeg føler meg trygg på at dette er den samme Johannes som er min 2xtippoldefar og som dør i 1888 (39):LenkeJeg har lett i innflytting og utflytting or Lier og Bragernes uten å finne noen. Enkelte Marter og Andreaser som dør i Bragernes kan ikke knyttes til Johannes. Jeg har etter alt å dømme funnet Johannes konfirmert i Lier i 1843 (19):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, har ingen konkrete tips, men Lier er nok ikke så dumt, iallefall ikke mht. til moren hans. Den første fadderen er kanskje morens søster, Mette Johannesdatter, står det vel, fra Lier, samt at en annen fadder kommer fra Brastad. Sletta kan være flere steder, men Sletta på Brakerøya (omtrent under dagens motorveibru) kan være en mulighet. Dåp i Bragernes eller Frogner skjedde nok mye 'om hverandre', men Bragernes var isåfall den nærmeste kirken. Sletta jeg nevner hører til Drammen, men ligger rett ved Lier-grensen.Du får 'saumfare' de to kvinnelige fadderne fra Lier i håp om å finne ut mer. Lykke til!Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, ta en titt under 'Auvi, Foss, Skafstad - Lier sykehus' i Liers historie (ligger på nettet). På plassen 'Fosshaugen' bor det en interessant familie: Johannes Olsen og Oline Andersdatter, og en rekke barn, bl.a. døtrene Mette og Marte. Marte oppgis å være 10 år i 1801, så helt umulig som moren til Johannes i 1828 er hun ikke (om enn godt voksen). Det som imidlertid er litt 'spennende', er at Johannes dør på Fosseie i 1888. Tok han over plassen etter morfaren???mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette er den Mette Johannesdatter, nevnt som fadder, mulig søster til Marthe , her sammen med mor Oline Andersdatter og en stefar? 1815 tellingen Lier.LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Du har funnet folkene jeg mente Gunn, så nå gjenstår selvsagt det helt store spørsmålet: er Johannes og Oline foreldrene til Marte? Har ikke funnet dødsfallet til Johannes (mellom 1801 og 1805), men enken giftet seg 9. april 1805: Lenke jfr. 1815-tellingen.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

God kandidat hva gjelder faren til Johannes i innlegg 9 (det dør en Andreas Larsen Bragernes i Lier i 1880, samme mann?). Johannes Olsen, jfr. innlegg 8, døde i mai 1804 og Oline Andersdatter i 1848, 84 år gammel. Jeg vet jo ikke om jeg har funnet rett Marte, men her er iallefall et interessant dødsfall i Lier, Marte Johannesdatter Brastadeie, 58 år i 1848, nr. 53: LenkeKlarer ikke tyde det som står foran navnet hennes, men noe i tråd med Lægds...pige?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Lars Andersen Sletta (Sletten) er på Bragernes i 1801-tellingen, 'soldat ved lierske compagnie', og det står litt mer om familien hans under LAHELL i Liers historie, som Berit la lenke til i innlegg 4.AKN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Her er vielsen til soldat Lars Andersen og enken Maren Gamborg i 1799, nederst på venstre side: LenkeDe døper sønnen Andreas i Bragernes kirke 28.12.1802. Hva sier du, Magne, tror du vi er på rett spor?Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Anne, Gunn og Astrid! Takk for mange gode innspill og hjelp. Det er slike som dere som gjør dette forumet så bra.Til innlegg (12): Jeg har sett en god del av, men langt fra alt som er funnet her. Det hjelper meg videre på veien. Jeg tror absolutt noe her kan vise seg å være riktig. Men så er det å finne det endelige beviset.Jeg tror det er svært mulig at (innlegg 2 & 3) Mette Johannesdatter er en søster av Marte Johannesdatter og at Johannes Andreassen kan ha tatt over gården etter sin morfar.(9)'Andreas Larsen gifter seg 10/12 1830, hans far heter Lars Andersen Sletta' Det er også på Sletta at Johannes fødes i 1828.Noe jeg stusser over er at ingen av disse personene finnes igjen i flyttelistene mellom Lier og Bragernes. Jeg har bare lett i de elektroniske flytteoversiktene når det gjelder Lier. Kan hende at det er tryggest å dobbeltsjekke innskannet materiale.Jeg tror den Andreas Larsen som dør i 1880 (10) er for ung til å være Johannes' far. Johannes er f. 1828 og denne Andreas er f. 1814. Det finnes minst et par andre kandidater:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 2 (1848-1859), Døde og begravede menn 1851, side 295.[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051125010944.jpg>LenkeKildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 1 (1830-1847), Døde og begravede menn 1845, side 356.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Ved dåpen til Johannes i 1828 er kone Mette Johannesdtr og en Amund Johannesen Aske faddere. De døper en datter i Lier 1826 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, du har ikke funnet det 1. leiermålet til Andreas, skriver du, men kanskje det er snakk om Marte? Det må være samme Marte Johannesdtr. Fosseie som døper datteren Christine i januar 1817, høyre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8444&idx_id=8444&uid=ny&idx_side=-42>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Anne. Flott funnet. Dette er en god kandidat til å være den Andreas som fødes 1802.Her fødes sønnen Lars Andreas (nr. 67) i 1845:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 1 (1830-1847), Fødte og døpte menn 1845, side 128. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061219610419.jpg>LenkeNår det gjelder fadrene Mette og Amund, så avslører vielsen i 1824 i Lier (hvis disse to fadrene var gift) at hennes fulle navn er Mette Johanne Jørgine.Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 8 (1813-1825), Ekteviede 1824, side 436-437. LenkeHer er hennes dåp i 1801 (892):LenkeTo av fadrene ved Johannes' dåp kan altså være altså svoger og søster til Marte Johannesdattter datter av Johannes Olsen.Men hva står det egentlig under fadrene i 1828? Står det 'Ask' etter Amund Johannesen? Klokkerboken kan være vel så grei å lese:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Klokkerbok nr. 1 (1815-1829), Fødte og døpte 1828, side 336-337.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei igjen, Astrid. Jeg har tenkt på at det kan være Martes andre leiermål. Trodde det da burde stå ut for hennes navn. Er helt åpen for at det kan være Marte det gjelder. Da åpner det seg nok en gang en spennende mulighet som du viser her.Det er nok svært sannsynlig at Marte oppholdt seg i Lier mesteparten av tiden. Johannes anføres mange ganger også som født i Lier.Det vi vet ang. innlegg nr. 19 er at de disse menneskene oppholdt seg på samme sted. Så er spørsmålet om Johannes var fadder fordi han var en god nabo eller familie. Det er som du skriver mye som tyder på at det er slekt, men klarer vi å finne helt klare / klarere bevis/indisier?Vi er svært nær når det gjelder Marte, tror jeg. Andreas er litt mindre klar. Noen tips til hvordan man kan komme nærmere også på ham?Tusen takk for hjelpen hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

(22) Kjempefint!Du tenker kanskje på dåpen til Johannes i 1828?Her finner jeg Andreas konfirmert (4):Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 7 (1815-1829), Konfirmerte 1817, side 476-477. LenkeHva synes du det står under Lars Andersen Sletta? 'Borger høker' eller noe annet?Vil du være enig i at moren står som Maren Maria Gamborg? Eller er etternavnet Ganborg og fornavnet noe annet? Fra før vet vi at hun også kalles Christensdatter.Er jo veldig påfallende at det altså er en Andreas Larsen Sletta som også står som Johannes' far. Kan nesten smake en løsning her, men vil jo heller ikke trekke forhastede konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Lars Andersen Sletta i 1801:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18010602&gardpostnr=403&personpostnr=2990&merk=2990#ovre>LenkeBarnets Elisabeth Matheas dåp 1799 (venstre side, nr. 5 fra bunnen:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1799, side 364-365.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg synes det står Maren Marie Granborg som morsnavn. Tror du har rett i yrket, Borger Høker :-) Ikke så enkelt å lese alt her, men tror du har tolket rett.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.