Gå til innhold
Arkivverket

[#78628] Skifter i Heggen og Frøland 1735 til 1785


Gjest Fredrik J. Skjørten
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Jeg har mange ganger blitt frustrert over mangelen på tilgjengelige skifter i Heggen og Frøland i tilden ca. 1735 til 1785. Skrankepersonalet på Riksarkivet har forsikret meg om at det ikke finnes skifter fra denne tidsperioden (50 år). Hva har hendt?. Kan det tenkes at det finnes kopier noe sted i arkivene ?. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei skifteprotokollene for Heggen og Frøland fra 1732-1783 er tapt i brann. Jeg har laget et register over protokoller som var i amtsarkivet til Smaalenske amt 1705-1810. Denne finner du nederst på denne siden: [url="http://docs.google.com/Doc?docid=0AeAVY8bLVnLrZGR6dnZ0cjNfMGhxY2ZnNGc3&hl=en>LenkeDet finnes designasjoer for årene 1748, 1751-1756:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei, takk for raskt svar. Jeg har hatt en mistanke om at noen 'der ute' sitter på en kopi av de ettersøkte skiftene. Ditt materiale gir noe av den informasjon jeg søker. Alt som gjelder gårdene Nedre Gudim og Huer i Askim er av interesse. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

En liten korreksjon. Det er bare overformynderrirullen for Eidsberg jeg har registrert inntil 1784. Men den for Askim for samme periode ligger på RA i arkivet etter Trøgstad sorenskriveri. Ellers må det nevnes at en del skifter er registrert i panteprotokollen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.