Gå til innhold
Arkivverket

[#78633] Knud/Knut Olsen fra Gjerstad til Sande i Vestfold


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Trenger litt hjelp til å finne når Knut Olsen F. på Lunde i Gjerstad den 10 okt. 1842, døpt på samme sted den 30 okt. 1842 ,døde. Han ble konfirmert i Sande den 17de okt. 1858. Så familien må ha flyttet til Sande før 1858.De var 4 søsken som levde opp.1. Ane (Anne) f. 19 aug. 1835, Gjerstad, konf. i Gjerstad, 2 juni 1850. Vet ikke mer om henne.2. Ole Olsen Lunde, senere Guthu, f. 2 apr. Lunde i Gjerstad. Døpt 16 april 1837, Gjerstad. Konf. i Sande den 17 okt. 1859. Altså etter broren Knut. Han døde i Sande den 20 juli 1820. Han var min oldefar.3. Mari Olsdtr. Lunde. F. 19 april 1839 og døpt samme sted den 28 april. Alt jeg vet om henne.4. Og så kommer Knut inn da. De mistet en Knud/Knud før han ble født, i Gjerstad.Foreldre: Ole Olsen Lunde Guthu F. 1806, Lunde i Gjerstad, d. 11 juli 1862, på Gutu, Sande i Vestfold. Og mor: Kirsti Knudsdtr. Sandaaker, f. 1808, Gjerstad, d. 03 juli 1850, på Lunde i Gjerstad.Kan gjerne ta i mot hjelp ang. Ane/Anne og Mari også, da jeg vet ikke mer om dem enn oppgitt. Har lett igjennom kirkebøker for Gjerstad og Sande, men har ikke funnet ut mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Nei, jeg fant ham ikke i folketellingen for 1865 i Sande, bare min oldefar Ole, han var ugift, og bodde på Gutu. Det kunne vel kanskje mistorståes litt av jeg skrev 1858-65. Men jeg antok at han i allfall overlevde konfirmasjonen sin ;-) Men husker ikke om kirkebøkene for Sande, og dødsfall gikk lenger tilb. enn 1865. Skal sjekke......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk skal du ha! :-) Faren giftet seg som enkemann m Ingeborg Kittilsdtr. i 1854. Og fikk følgende barn med henne: Kittil, f. 1854. F i Gjerstad, ant. emigrert til U.S.A. Svend, f. i Gjerstad i 1856, U.S.A. ? Kirsten Marie Christine f. 1858 i Sande og Stina Laurine Almine f. i 1861 i Sande. Altså ingen Ole , Alf eller Marte. Skal sjekke en gang til i krk. bøkene fra Sande. Ingeborg giftet seg som enke m. Olaus Hansen, fikk en sønn, og overlot Gutu til til min oldefar Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Avskrift av Sandeboka s.527 br.nr.3 Gutuhaugen: Hans Hansen var skomaker og født i Spydeberg i 1820, g. Ingeborg Kittilsdatter fra Gjerstad f.1827. De bodde her i 1865. Barna var to kull: Kittil Olsen f.1853 Gjerstad, Svend 1855, begge disse reiste til Amerika, Mina og Stina, alle fra Ingeborgs første ekteskap. Hagbart, sjømann, Martin, i Våle, og Karen i Drammen, de tre siste var Hans Hansens barn. Ole Olsen, også en sønn fra Ingeborgs første ekteskap, g.Helene fra Lier, ble eier av gården. Barna deres er: Kristine g. Torvald Flåten på flåten, Johan, ved jernbanen, og Inga g. Kristian Løvås, på Konnerud. Olaus Ølstad kjøpte senere gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Alt dette vet jeg fra før, men Ingborg fikk ingen barn fra før hun giftet seg med min tippoldefar Ole, så vidt meg bekjent. De hun fikk med Olaus Hansen er ikke jeg i slekt med. Og....dessuten er ikke alltid Sandeboka til å stole på. Arne Tollefsen og jeg fant for flere år siden adskillig feil i denne boka. Min oldefar Ole ble som du skriver gift m (Berthe) Helene Johansdtr. fra Lier. Og han var ikke sønn av Ingeborg men av Kristi Knudsdtr. Sandaager. Stemmer at hans yngste datter Inga Marie ble gift m Christian Olsen Løvaas, og d var bare hun som fikk barn og barnebarn, og jeg er et av dem. Kristine og Johan fikk ikke barnebarn. Kristine ble riktig nok gift 2 ganger, men fikk ingen barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Til Anne K. LandholmVet du at jeg får ikke plassert Ole 12 år, Alf 8 år, og Marte 5 år i denne familien. De kan ikke være fra min tippoldefar Ole`s ekteskap med Ingeborg Kittilsdatter, for de giftet seg i 1854. Flyttet til Sande i 1856. Og deres første barn var Kittil. Men jeg leste jo at det sto der, så da må jeg ha tatt feil av datoen hans 1ste kone Kirsti Knudsdtr. Sandaaker døde. Jeg trodde d var hun som døde den 3dje juli i 1850, men hun kan ha dødd tidligere, og så giftet tippoldefar seg etter henne, med en annen kvinne, men før Ingeborg Kittilsdtr. Dette må jeg sjekke opp bedre tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Kan jo skrive det som står om familien i Gjerstadboka under gården Lunde (hefte 2 side 195)Ola Olsen Lunde f 1806 ble gift 1835 med Kjersti Knutsdatter Sandåker 26 år. De døpte 7 barn Ane,Ola, Mari Knud,Knud,Ola og Alv. Fra 1835 til 1848. Da ble Kjersti sjuk og døde 1850.Enkemannen 'korporal Ole Olsen Qveim' gifter seg 2 gang med Ingeborg Kittilsdatter Sandåker 25 år.Da er Ola flytta til Kveim , til Hallen. Og brylupet sto der. De hadde barna Marte f 1851, Kittil f 1854 og Svend fø 1856. Ola og familien flyttet østover til VestfoldHåper dette var litt oppklarende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takker :) Men nå har jeg rotet i kirke/klokkerbøker fra Gjerstad, og fant det samme som du skriver her, bare at jeg fant ikke fødselåret og dato på Alv/Alf, men siden han var 4 år ungre enn Ole nr. 1 (idiotisk forresten og kalle 2 brødre m. samme foreldre for det samme) så skrev jeg bare at han var født i 1848. ;-) Og da stemmer det jeg har funnet ut for noen dager siden, at Kjersti/Kirsti Knudsdtr. Sandaaker, døde den 3 juli 1850 i Gjerstad. Etter å ha født et dødfødt guttebarn en mnd. tidligere.Så nå får jeg rote i krk.bøker for Sande og se hva jeg kan finne om Ole nr. 2 der ;-)Fikk en masse oppl. om dette av Arne Tollefsen fra Sande for mange år siden skjønner du, og masse har jeg lett frem selv da jeg startet m dette i 1993, men i de senere år har d jo blitt mer og mer av skannede kirkebøker her, så da tok jeg det opp igjen nå nylig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Har i hvertfall funnet ut at min oldefar Ole Olsen (Lunde) Guthu ikke ble konfirmert i Sande men i Gjerstad. Var Ole Olsen nr. 2, som ble konfirmert i Sande. Så fortsettelse´s i neste nummer med å sjekke hvor den fyren tok veien! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.