Gå til innhold
Arkivverket

[#78635] John G. Johnson frå Torslunda, Mörbylånga, Öland, Kalmar län 1845 - svensk nøtt?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Eg er på leiting etter opphavet til ein svenske som ifte seg i Texas med ei jente frå Hafslo i Sogn. Er det nokon som kan hjelpa meg, please?John G. Johnson, kan henda Johan Gustav Johansson(?), vert oppgjeven frå Texas vera fødd i juni 1845 og skal ha utvandra til Amerika i 1872 (jmf. 1900 og 1910 census) eller 1876 (jmf. utsegn frå ei no avlidi dotter Mae).Fødestaden er oppgjeven til Torslunda i Mörbylånga, Öland, som i dag skal vera ein del av Mönsterås kommun i Kalmar län.Er det utifrå desse opplysningane mogeleg å finna:* John's fulle ''svenske'' namn?* Dato og stad for fødsli hans?* Kvar voks John opp/bustad til foreldri hans?* Fulle namn på foreldri hans?* Utvandringsåret?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om denne svensken og opphavet hans!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Lars.Jeg har funnet en Johan Gustav f. 17, døpt 21. juni 1845 i Torslunda. Jeg tror farens navn er Jaen Anderson, men gården/steder greier jeg ikke å se. Jeg legger inn bildet (må lage to innlegg, for jeg hadde feil format på bildet..), så kan du forsøke. (Ellers er det svært mange som blir døpt Johan Gustav i dette området. Jeg tittet i kirkeboka for Mönsterås først og der var det ingen i juni, men tre, fire i oktober/november.)Jeg skal se videre etter ham i husforhør.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Glemte kildeanvisning:Kilde: [Kalmar]Torslunda, CII:1, Födde, Vigsel, Död, 1836 - 1859, 0/47Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er hva jeg finner i husförhör:Gården heter Runsbäck og det stemte at faren het Jaen Andersson, f. 19.02.1810 i Runsbäck, død 12.06.1851, moren er Sara Lisa Andersdotter, f. 15.09.1807 i (noe som ser ut som) Wålonga.Barna er: Anders Peter, f. 16.06.1833, Ingrid Lena, f. 12.03.1837, Jonas f. 20.10.1839, Sven Gustaf, f. 25.04.(eller 07.)1842, så Johan Gustaf, f. 17.06.1845, alle født i Runsbäck.Kilde: [Kalmar]Torslunda, AI:6, Husförhör, 1847 - 1857, 376/0Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Familien er inhyses på Runsbäck og moren Sara Lisa er verkbroten og fattighjon - enke 1. gang 1851.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Skulle gjene gjort oppslag, jeg også, men dette er jo kilder man må betale for tilgangen til.De kjører sommertilbud nå, ser jeg. Jeg benyttet meg selv av et tilbud tidligere for å finne min tip-oldefar, Johan! som kom fra samme område på Øland og flyttet ut i 1874!Selv slet jeg lenge med at han i Norge var oppført som født i Stockholm. Jeg fikk etterhvert orden på sakene. Min erfaring var at husforhörslistene ofte har detaljerte flytteopplysninger, så slår man opp i en senere periode vil man antagelig kunne bekrefte at han flyttet ut. Flyttelistene var også nøye ført for de personene jeg slo opp.Anbytarforum er også et kjekt sted for etterlysning. Her er en lenke til en eldre Jean fra Runsbäck. Fra patronymene passer de ikke helt sammen, men en forbindelse kan det jo være: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei. Jeg synes det ble gitt et godt tilbud på slektsforskerdagen i Oslo i fjor. Kanskje det er flere tilbud under slektsforskerdagene i Örebro i august? Lenke: http://www.sfd2010.se/Ved siden av oppslag i kirkebøker og husforhør, hadde det nok vært greit med tilgang til folketellinger også. (Jeg har ikke helt satt meg inn i når de har vært i Sverige.)Det sto ingenting om flytting i de periodene jeg har sett på når det gjelder Johan Gustaf. Broren Sven Gustaf (forøvrig født i april 1842) flytter i 1855 for å være dreng hos en annen hemmansbrukare på samme sted/gård.Jeg har også funnet ut at Sara Lisa Andersdotter kom fra Kåtorp og at de giftet seg i Torslunda 01.01.1833.Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Utvandrerbase 'Emihamn: 1,4 miljoner emigranter till Nordamerika från svenska hamnar. Även svenskar som reste över Hamburg och Köpenhamn. I huvudsak tidsperioden 1869-1950.'Her er den eneste fra Torslunda i perioden 1871-1877 som utvandrer og som er født i 1845:Efternamn: JANSSONFörnamn: A GÅlder: 27 Kön: MFödd: 1844/1845Församling: TORSLUNDA Län: HTitel/Anm:Utresehamn: GÖTEBORGUtvandrdag: 1872 08 30Destination: NEW YORKMedåkande: NEJKällkod: 6:581:7846Fant ingen som passet fra Mörbylånga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Tenkte å forsøke meg på å se videre på den Johan Gustaf som Anne-Lise har funnet en del om., se hva som skjer med han. Finner familien fortsatt på Runsbäck i det neste husforhør som er for tiden 1847-1857 side 376. Her fremkommer det at Jaen Andersson (far) dør den 17/6-57. De fleste av barna flytter ut i dette husforhøret. Slik at det kun er foreldrene og sønnen Johan Gustaf som er igjen. Det står en anm om at fra neste husforhør er familien skrevet i Kråketorp side 329.Jeg går så til Kråketorp i neste husforhør 1857-1860. Der bekreftes fars dødsfall. Nå er Johan Gustaf bruker av den plassen, ikke gift. Moren bor også der, og hans søster Ingrid Lena har kommet dit og bor der med sin oäga son Johan f 5/2-59 Lundtorp.De kan følges på samme plass i forhøret 1861-1870. Der fremkommer det at Johan G. i 1864 får betyg til Stockholm, og likeså at han i 1865 får betyg til Stockholm for sjöfart.I Stockholm har jeg ikke forsøkt å finne han. Men tydeligvis ble han sjømann og kan dermed ha havnet i Amerika.Jeg finner at hans mor dør den 9/2-1876 og dermed bør det være mulig å finne hennes boupptekning, for å se om det da kan fremkomme noe om hvor hennes barn bor. Det kan jeg godt se etter, men får ikke gjort det før etter helgen. Kanskje noen andre kan før ?Så langt har jeg ikke funnet noe sikker dokumentasjon på at den Johan Gustaf er rett, men mye tyder vel på at han kan være det.Han er ikke med som emigrert i Emibas, men det er han slett ikke alene om. Kan fint ha emigrert allikevel.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Nå har jeg fulgt vår kandidat Johan Gustaf fram til 1881-1885, han flyttet til Björnhofda og ble registrert som sjømann. Han var fraværende i husforhør 1883 og 1884 og det blir vel litt sent for John som utvandret 1872-1876? Husforhør Torslunda AI:11 (1881-1885) side 53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så da ble dette kanskje brått en kandidat vi kan se bort fra ? Kjenner du til evt søsken Lars ? MVH Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Anne-Lise, Einar, Eva og Anne Lene for mange spennande og interessante innlegg. Etter det førdste funnet var eg so å seia overtydd om at dette måtte vera ''vår mann'', men Eva sitt innlegg #11 synest ta livet av denne teorien, og då står eg makteslaus attende...Opplysningi om fødestad og opphav til John G. Johnson kjem frå ei ættebok som ei av døtrene hans skreiv for over 40 år sidan. Eg har ikkje sjølv sett denne boki, og ein soneson eg nyleg har vore i kontakt med, seier han har eitt eksemplar, men at kona hans har rydda so godt at han ikkje finn ho att!! Men, han driv og leiter... Kanskje kan der stå noko meir?Heller ikkje kjenner eg til søsken av John, men namni på borni hans var:* Thilda 1889* Hulda 1892* Johnnie (dotter) 1894* Charles G (1899)* Mae (1903)Kona til John heitte Gjertrud Jensdotter, og foreldri hennar var Jens Knutson og Elisabeth Hansdotter.Ikkje mykje å gå på, eller...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Jeg fant noen jeg tror kan være familien i telling 1920, her står det at han immigrerte i 1900. Med det kan jo være feil familie?

bilete9453.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Eva for nytt innlegg!Dette er rett huslyd! Dei budde i Keller, Tarrant Co., TX, men utvandringsåret er sjølvsagt feil. Du vil òg kunna finna dei i 1900 og 1910 på same stad...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eg har no nytta litt tid til å studera nærare opplysningar som eg fekk om denne huslyden i 2002, der det vert referert etter eit brev frå yngste dotteri i denne huslyden som ho skreiv til ein brorson. Der skriv ho mellom anna dette:''I promised to write for you and your family some history of your Grandfather and Grandmother Johnson. I will start with your grandfather. He was born in Sweden more than a hundred years ago. He spent many years as a merchant sailor for Sweden. He traveled to all the continents except Australia. On one trip he made to China there was an epidemic of Yellow fever. Yellow Fever was a serious disease, and many people died. He said he was very sick, and he didn’t think he was going to live. After a period of time he recovered. This will show you how strong he was. His shipmates picked him up and he returned to Sweden. I don’t know how long he was in China, and how often they made trips to China. I am sure he was glad when they came so he could return to Sweden.''''He had a good friend named Oscar Peterson. He came to United States some years before my father came to America. Mr. Peterson came to Keller, Texas. He bought a farm. Adjoining his farm was a small farm for sale. He wrote my father about Texas and about the adjoining farm. My father sent him the money to purchase the farm for him. At that time most people were honest. Today we have to be more cautious about our dealings with others. This was the reason he moved to Keller, Texas.''Det vert elles understreka at han kom frå Torslunda på Öland, og når eg no studerer fakta litt nærare, so ser eg følgjande:* John G. Johnson reiste ute som sjømann i årevis før han utvandra!* Den Johan Gustav Jansson som Anne-Lise fann, var tydeleg òg sjømann (jmf. innlegg #10 og #11).* Same Johan Gustav Jansson høver svært godt til omtalen frå Amerika av opphavet hans.* Og endeleg, John G. Johnson gifte seg ikkje før i 1887, so kanskje han ikkje utvandra før i 1886 likevel??Kan det då likevel vera denne karen, som Eva har fulgt til Björnhofda fram til først i 1880-åri (sjå innlegg #11)??Venen Oscar Peterson ser eg bur i Keller, Tarrant Co., TX i 1900. Han er fødd i Sverige i oktober 1848 og utvandra i 1869 (Lenke). Kan henda var ogso han frå Torslunda?Eg ventar i spenning på om noko nytt dukker opp i svenske kjelder...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Dette var spennende. Jeg har lett i nabosogn uten å finne noen ny passende kandidat. John/Johan G, født juni 1845. Skal sjekke mer etter Oscar i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg er ikke så mye hjemme denne helgen, så det blir lite med meg før på mandag igjen. MEN den kandidaten jeg fant i innlegg 10 har jeg fulgt litt. Ikke legg noe jobb i han dere, for det er feil kandidat. Han døde 8 år gammel. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Litt forvirret. Hvor finner du at han døde 8 år gammel? Han bor på Kråketorp i boken som starter det året han fyller 12 år. Den går til han er 15 år uten at det er anført noe for Johan G. I neste bok finner vi familien på Kråketorp Torslunda AI:9(1861-1870) side 288. Der har presten skrevet at hans fødselsdato er 17/2, men de tre andre har rett navn og fødselsdag, så det må være prestens skrivefeil. (Det ble ikke født noen Johan Gustav den 17. februar). I denne boken flytter han til Bjørnhofda. Først til side 65, så til side 130 i 1869. I Torslunda AI:10 (1871-1880)holder han til på side 136. Så kommer den tidligere nevnte boken 1881-1885, hvor han var fraværende i 1883 og 1884. I boken etter, har jeg ikke funnet ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Tar med denne selv om det sikkert er mange andre som kan passe til beskrivelsen:SHIPS IN PORT IN LINCOLNSHIRE 1881 GRIMSBY - PART 3 LenkeJohn JOHNSON U 35 M Stockholm, Sweden Boatswain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Eva. Nå snakker jeg om den jeg fant i innlegg nr 10. Han kan vi se bort fra, han døde liten. Det var bare for å si at vi kan glemme han.Kandidaten som Anne Lise fant derimot og som er den det har vært jobbet med i noen innlegg, den kan fortsatt være aktuell, der vet vi vel ikke sikkert enda.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Ok. Jeg har sett etter Oscar uten å ha funnet noen passende. Hvis de begge har vært svenske sjømenn kan de jo ha blitt kjent hvor som helst.Det vi tror vi vet om John G Johnson er at han er født i juni 1845 i Torslunda. Emmigrasjonsåret kan være litt mer usikkert? Gift i 1887 i USA.Døpte i Torslunda juni 1845:Johan Peter f. 05.06. døpt 07.06.1845, far Samuel ÖhmanJohan Peter f. 04.06. døpt 15.06.1845, far Peter PeterssonGustaf f. 06.06. døpt 15.06.1845, far Jonas JonssonJohan Gustaf f. 17.06. døpt 21.06.1845, far Joen AnderssonJohan f 23.06. døpt 29.03.1845, far Peter CarlströmAnders August f. 30.06. døpt 03.07.1845, far Anders JonssonSå det er kun en passende kandidat. Er derimot fødselsdato eller -sted feil..:)Johan Gustav ble sjømann året etter at han ble konfirmert, 1865, I 1866 hadde han arbetsbetyg til Stockholm.Alle sjømenn på samme side i HF 1881-1885 er merket med 'Uppförta ä särsh. fört. Borta flere år utenrikes.'Siden de ikke meldte flytting, ble de vel stående på siste kjente adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Eva, Anne Lene og Einar for spennande nye innlegg.Etter å ha studert dette noko meir, trur eg framleis det er vår Johan Gustav Jaensson som hamna i Texas. Eg freister no å få tak i ein nekrolog frå Texas, og om eg lukkast, so kanskje me får det endelege provet...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.