Gå til innhold
Arkivverket

[#78654] Tyding av KB for presten i Selje1760-1782


Gjest Christel Rasmussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Christel Rasmussen

Kan noen være så snill å hjelpe meg å tyde KB for presten i Selje - MINI A5 1760-1782, side 138b 1780 for døypte. Dessverre får jeg ikke kopiert den inn med lenke. Tydingen gjelder dåpen 15. januar ????? til Rachel. Hva står foran navnet til faren Ole? Fadderne Syneve Jensdtr. Berrestad, Mette Rasmusdtr. .........., Sineve Olsdtr. Øren, Th. B. Nicoll og Niels Jensen ............ Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

og faddrane: 'Syneve Jensd: Berrestad, Mette Rasmusdtr. Hatlenes og Syneve Olsd: Øren, Th. B. Nicoll og Niels Jens: Lestow.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Takk for hjelpen, men er 15. januar riktig? Det ville være fint om du kunne hjelpe meg med enda en fra samme bok. Det gjelder Anders fra samme foreldre. Jeg kan ikke tyde hva som står foran Anders. Når i 1777 ble han døbt? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11646&idx_id=11646&uid=ny&idx_side=-132>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

For Rakel: 'd: 15de' er rett, men øvst på sida (under årstalet) står det 'Febr.'Anders: det er vel han lengst nede til høgre, med foreldre Ole og Ingeborg på neste side? Her står det 'Fest: An(n)unc: Mar: fremstillet et hiemmedøbt Barn, Anders'. Dåpsdagen står ikkje, men heimedåpen er altså stadfesta i kyrkja 'Festum Annunciationis Mariæ' eller Maria Bodskapsdag. Det er eigentleg 25. mars, men frå 1771 lagt til 5.sundag i fasta. I 1777 var det 16.mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.