Gå til innhold
Arkivverket

[#78655] Nesna/sjona


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

HeiJeg veit at mange sitter med personlig notater (det samme gjør jeg), men her har jeg et spørsmål igjen.Helene Jacobsdatter f. ca 1748 ble gift to ganger på Sjonfjellet (Ivar Jonsen og Peder Christensen). Mitt spørsmål er om noen veit hvor denne Helene Jacobsdatter kommer fra.Den som kan svare meg på det løser et stort problem.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel skiftet etter Helenes første mann, som het Iver Andersen - se høyre side, venstre kolonne - Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll 12B (3A 0058), 1773-1778, Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090224630906.jpg>Lenke.De hadde ei datter Kirstina, som ble døpt i Nesna i 1775 - Nordland fylke, Nesna, Ministerialbok nr. 838A03 (1770-1791), Kronologisk liste 1775, side 81-82. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke.Kirstina bodde sammen med moren og hennes ektemann nr. 2 på Fjeldet i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

HeiFørst hjertelig takk for at du svarte.Hvor Ivar og Helene ble gift har jeg ikke notert. De fikk en datter i 1775 og skiftet har jeg (har skrevet det av i alle mine skiftebøker).Så ble Helene gift med Peder Christensen og de fikk 7 barn. Men det var dette med hvor Helene kommer fra som jeg ikke har noe peiling på.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei igjenJo det stemmer at det er henne. Som du vil se så er det en Jacob Iversen som er forlover. Denne Jacob Iversen skulle således være aktuell som far, men i hans skifte i 1794 så er ikke Helene nevnt sammens med alle de andre barna hans, og derfor har jeg ikke kunnet si med 100 % sikkerhet at hun er hans datter.Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.