Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Anne Lise Hovdal

[#78659] Ole Olsen f.1809 i Klæbu el Nummedal, senere Strinda

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg slektsforsker av og til for andre, og har nå kommet til Ole Olsen født 1809. Jeg søker aner på han, og har disse opplysningene om han. Det kan være han som ble gift i Bratsberg kirke 05.07.1833 med Olsdatter. Hun kalles ellers Elen Catharina(døpt i Bakke kirke 14.p.trinit.1805). Jeg har disse barna på dem:1)Martha Maria Olsdatter født 19.11.1833, og døpt i Lade kirke 25.12.1833. Hun ble konfirmert i samme kirke 22.04.18492)Ole Andreas Olsen født 27.02.1836, og døpt i Bratsberg kirke 03.04.18363)Johan født 08.01.1839, og døpt i Bratsberg kirke 28.03.18394)Ingeborg Gurina født 20.03.1842, og døpt 15.05.1842 i Bakke kirke, men er ført i Lade kirke. Gift i Vår Frue kirke 23.05.1869 med enkemann Sigvart Anders Olsen. De dro senere til Helgeland..[url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1660&kenr=006&bnr=0032&lnr=000>LenkeJeg har funnet en meget aktuell kandidat som konfirmant i Tillet i Klæbu i 1823:Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Det er mulig du har rett der, men lenken din virker ikke. Har problemer med skermbilde som slår bue på seg, så jeg har vanskelig for å få sjekket dette nå. . Ellers var det anene på foreldrene til Ingeborg Gurina som var det jeg skulle forske på, for familien etter at de kom til Alstahaug har han jeg forsker for forsket på selv.Jeg vil tilbake til dette med Numedal. Kan det være andre steder enn Namdalen og Nore i Buskerud? Jeg har sjekket om Ole Olsen født 1809 ble født i Nærøy, Kolvereid og Foldereid uten å finne noe, og jeg har sjekket Klæbu hovedsogn og Klæbu Tiller 1807,1808 og 1809. Siden konfirmasjonen var i 1823, så kan han ikke være født etter 1809. Jeg tror nok at det må være den Ole Olsen som ble konfirmert i 1823 som er den riktige. Kan ikke se at det er kirkebøker for 1809 i Nore i Buskerud hvor Numedal ellers kan være.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

Beklager at lenken ikke virket. Prøver på nytt. Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

Nummedal i denne sammenhengen (Trøndelag) er høyst sannsynlig Namdal.Jeg mener du har funnet den riktige konfirmanten i 1824 (ikke 1823). I Klæbu/Tiller MINI 1816-65 står det en viktig tilleggsopplysning, nemlig at Ole Olsen Schietne er hos farfaderen Ole Haagensen.Ole Haagensen var bruker på Skjetnan Øvre og gift med Marit Olsdatter. Familien på Skjetnan Øvre i Tiller i 1801: Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

Rettelse til (6): Konfirmasjonen jeg mener står i Klæbu/Klæbu MINI 1816-43.Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene Randi. Ja jeg så etterpå at konfirmasjonen var i 1824. Jeg fant jo konfirmasjonen til Ole i Tiller først, og derfor syns jeg ikke det var nødvendig å se på konfirmasjonen i Klæbu. Merkelig at det ikke skulle gå an å finne Ole som døpt, når man til og med har fødselsdato på han. Skal se på flere prestegjeld i Namdal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Kan være lurt å sjekke jevnførselsreg. når det finnes. Her finner vi henvisning til tilgangsliste. Der igjen finner vi at han kommer fra Strinden (side 313 - 1824). Kanskje dette kan hjelpe videre. Lenkemvh Gro Berit

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

Strinda/Bratsberg mini1781-1817: Dåp 15/10 1809Strinda/Bratsberg klok 1797-1820: Dåp 15/10 1809Moren kalles Marit Jacobsdatter/Jaksdatter. Jeg tror Isaksdatter ved konfirmasjonen i 1824 er feil.Strinda/Lade mini 1781-1817 Vielse Ole Olsen Sjetnhouen og Martha Jacobsdt Leeren.Jeg har tro på at det er disse, men sikker er jeg ikke. Det er et par med samme navn som døper barn i Leka, så vidt jeg husker i 1813, 1816 og 1820/21.Har litt dårlig tid nå, så kan ikke legge inn lenker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at dere tar dere tid til å svare. Jeg har alle utlagte kirkebøker for Namdalen 1809, og der er ikke Ole å finne som døpt.Grand Prix står på mens jeg sitter ved pc-en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett i alle utlagte kirkebøker for Namdalen 1809 selvfølgelig, når det gjelder dåpen. Går ikke så bra å kombinere Digitalarkivet med Grand Prix.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

(13): Ja, dette er utvilsomt Ole Olsen Skjetne født 1809. Han har vel hatt et opphold i Namdalen hos familien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Ja det blir ikke vanskelig å komme videre på Ole Olsen Schetne iallefall, med alle opplysningene jeg har nå har fått. Jeg har ellers prøvd å finne giftermålet mellom Ole Olsen og Marit Jacobsdatter i 1809 i Bratsberg uten å lykkes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

(15): Mitt innlegg nr 10 i går ble litt amputert ser jeg. Burde selvsagt ha fått med at de giftet seg i Lade 6/7 1810. Ved dåpen av Ole i 1809 var de forlovet. Jeg mener ihvertfall at dette er dem, men å forske i Strinda prestegjeld er ikke lett. 2 eller 3 av fadderne er barnefarens søsken.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mette Fausko

For å gjøre forvirringen komplett ang. Ole Olsen Klæbu, så finnes det en gård i Sigdal som heter Klabu,uttales Klæbu.Har selv forska på ei Kari Olsdtr. som kom fra den gården.Hun ble gift i Flesberg(Numsdal)Det er flere kandidater f.1809 på FS fra Flesberg og Sigdal(Numedal) Håper jeg ikke rota det til for deg nå. Mvh.Mette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg tror ikke du rotet det til, for det er jo ganske stor geografisk avstand mellom Klæbu i Sør-Trøndelag og Flesberg som vel er i Buskerud?(hvis Numedal er i nærheten av Nore og Krødsherad som jeg tror?). Så sannsynligheten er vel størt for at Ole hadde tilknytning til Namdal her, men det var jo noen som flyttet over så lange avstander også da på den tiden, selv om en ikke treffer på det særlig ofte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Kan noen se at Ole Olsen er nevnt i skiftet etter Ole Haagensen og kona Marit Olsdatter?:LenkeJeg kan ikke se Ole nevnt der, men det kan jo være fordi skiftet var falitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

(20): Her nevnes Roald (som skyldte boet noe), Haagen (som hadde lagt ut for begravelse), Peder (som hadde et lite krav i boet), Randi og Marit (som også krevde noe, ser ikke hva det gjelder).Haagen fikk dekket begravelsesomkostningene. Peder fikk bare dekket noe av sitt krav.Ole og Iver er ikke nevnt, men som du sier så var boet fallitt. Derfor var det vel heller ingen grunn til å nevne alle arvingene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg går ikke videre på Ole Helgesen foreløbig iallefall, men det er nok riktig ut fra konfirmasjonsopplysningene i 1824 at Ole Olsen født 1809 sin farfar var Ole Helgesen. Så lengre kommer jeg vel ikke nå i denne omgangen. Finnes det bygdebøker for Klæbu? Jeg vet det finnes bygdebøker for Malvik i Strinda, men finnes det for andre sogn av 'Strindens prestegjeld'? Jeg skal jo til Stjørdal senere i sommer, og kan kanskje finne noe da hvis det finnes bygdebøker for nevnte områder. Enda bedre hadde det jo vært om noen kunne slå opp i eventuelle bygdebøker da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Broli

Det finnes bygdebøker for Klæbu, men der vil man ikke finne Sjetnan. Bygdebøkene for Strinda nevner vel nesten bare eierne av gårdene, og er ikke til særlig hjelp når det gjelder andre lag av befolkningen. Jeg har boken Tiller bygd - og by hvor det står ca 1/2 side under Sjetnan øvre om denne familien side 503-504.Ole Hågensen (ca 1747-1830)fikk bygselseddel 1791 og var gm Marit Olsdt (ca 1751-1830). Han var iflg boka sønn av en Hågen Roaldsen Reppe f 1716 som trolig var lottbruker på Sjetnan før sønnen kom dit.Barna er de samme som ved FT 1801, men Iver kalles Jon i boka, og det må være feil. Det står ingen ting om hvor det ble av Ole, Hågen, Peder og Iver. Randi døde 1842. Marit gm Ole Torstensen Spandet, Strinda.Roald tok over gården. Han kjøpte den i 1832, men solgte like etter og flyttet til husmannsplassen Sjetnløkka. Ble gift 1821 med Kjersti Olsdt nedre Sjetnan. Det regnes opp 8 barn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du tok deg bryet med å slå opp u bygdebok.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for at du tok deg bryet med å slå opp i bygdebok skulle det stå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×