Gå til innhold
Arkivverket

[#78659] Ole Olsen f.1809 i Klæbu el Nummedal, senere Strinda


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Står det ikke noe i bygdeboka om når Haagen Roaldsen døde? Jeg finner ingen Ole Haagensen døpt i aktuell periode i Klæbu, og det nærmeste jeg kommer er en Ole Haagensen døpt i Lade kirke Dom.Sexages 1751, han har Haagen Olsen Reppe som far nr.2 øverst til venstre):[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16276&idx_id=16276&uid=ny&idx_side=-45>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(26): Jeg er helt sikker på at Tillerboka ta feil når de sier at Ole Haagensen på Sjetnes far het Haagen Roaldsen. Han het uten tvil Haagen Olsen, og var bruker på Reppe i Strinda. Det ble skiftet etter ham 15/7 1756.3 barn: Ole d e døpt 1751. Ole d y døpt 1754. Guri døpt 1744. Faren kalles her Aaage Olsen. Haagen Olsen Reppe ble begravet 19/2 1756 i Lade, død av sot 38 år gammel.I går fant jeg skiftet etter Elen Olsdt enke på Schietne i Tiller 17/5 1799. Hun hadde i 2 ekteskap 3 sønner og 1 datter.I 1. ekte m Haagen Olsen 2 sønner og 1 datter. I siste ekte med Anders Biørnsen 1 sønn:1) eldste sønn Ole Haagensen d e myndig på Schjetne i Tiller sogn.2) anden sønn Ole Haagensen d y myndig og i Trondheim hos smeden Sr Lorents Middelfart. [Han ble tellet der i 1801. Kona het Maren Simonsdt, og er på Sjetne med datteren Sophia.]3) tredje og yngste sønn Haagen Andersen myndig på Sjetne.4) datteren Guru Haagensdt død. Hun hadde 5 barn i sine 2 ekteskap med Roald Torgersen [sjetne nedre] og Even Pedersen [fra Rosten]. Barna er opplistet.Det er skifte etter Olluf Pedersen Reppe i 1720 og etter Guru Olsdt Reppe 1741. Dette er tydeligvis foreldrene til Haagen Olsen Reppe.Så er det skifte etter Anders Biørnsen Schjetne i 1785, men den HENRIK Andersen som nevnes må være feil for HALDOE Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, og jeg er imponert over hva du har funnet frem til. Fant jo skiftet i 1756 etter Haagen Olsen Reppe jeg også, men greide ikke å få noen dato ut av dette. Måtte se på et skifte rett før for å forstå at det var snakk om 1756. Ellers ser jeg i tillegg til de barna du nevner at det er døpt en datter Inger 04.08.1748 og en datter Olava døpt 01.01.1753(foreløbig kun fra Family Search).Det er vel også da dette paret som ble trolovet i Lade kirke Fer. 3 pentec 1742, og gift Dom.13.p.trinit.1742 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16276&idx_id=16276&uid=ny&idx_side=-25>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Tenkte bare å gi deg et tips, i tilfelle du ikke allerede har sett det, om at det står register nederst under Strinda og Selbu. Det gjelder for 1765-1835. Man må bla seg bakover eller fremover for å finne årstall for skiftene. Forøvrig er det riktig trolovelse og vielse etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for tipset. Nå har jeg fått en del å jobbe med, men det er mulig jeg kommer tilbake med nye spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.