Gå til innhold
Arkivverket

[#78665] Amerikaner av norst avstamming. Hvorfra i Norge?


Gjest Bengt E. Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Harald har vel funnet rett person, Christian Olsen Stigen, innlegg 7? Stemmer med 1900 (innlegg 22).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det er nok den rette. Jeg hadde eleminert Christian med reisemål Independence. Ole Ols som jeg var inne på, er broren. I 1875 bor Ole Jakobsen 1816 gift med Marit Hansd. 1819 på bruket Stigen (Sorperoa/Ruste/Vinstra) i Nord-Fron. I 1865 bor i tillegg barna Oline 15, Marie 7, Ole 13 og Lars 11 der. Bruket eksisterer den dag i dag, gnr 244/12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trine Barrusten Femtehjell

Gardar og slekter i fron, bind II Nord Fron, side 114;Stigen (244/12)Stigen er eit gammalt bruk. Vi hører i 1744 om engestykket Stigen, der Tjøstel Kongsli har sett ned ein husmann, noko som førde til tvist mellom Tårud og Kongsli. Den gamle plassen Svarvarhimen skal etter opplysning frå Eivind Budsberg vera lagt til Stigen. Seter Søljurusta. Stigen er fråskilt Tårud i 1930, selt av Asmund Tårud til Anton Stigen for kr 3.200,-. I 1964 skjøte frå Anton Stigen til son Ola Stigen for kr 4.000,- og førå.Ættetavle Stigen Ola Antonsen Stigen f. 1921Anton Olsen Stigen f. 1890 gm Oline Olsdtr. Kløvdalen f. 1891. Foreldre; Ole og Ane Kløvdalen.Ole Erlandsen Stigen (Kongslienget). og Anne (?) Barrusten, Øvre.Erland Nordlistugun, Ringebu. gm. Kari Kongslienget.Dette var den teksten som var skrevet. Bare gi beskjed dersom dere skulle ønske mer info fra gardar og slekter i Fron, jeg har begge bøkene.Boken omhandler Barrusta, midtre (247/14), Barrusta, nedre (247/15) og Barrustmoen (247/22), kan ikke se at det er noen øvre Barrusten, men mener jeg har hørt om at det har vært tre. (øvre, midtre og nedre). Min slekt hører til nedre.Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, jeg har også de to bøkene av Einar Hovdhaugen. I den nåhistoriske bygdaboken Norske Gardsbruk står Anton 1976 oppført, men det som står der, stemmer vel ikke helt, da foreldrene til Anton mangler, men det må jo være Ola som du Trine har med som er faren. For Barrusten står i Norske Gardsbruk de 3 du nevner også, men det kan rent logisk ikke vært nedre og midtre med mindre det også en gang var øvre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Trine, Vi har beveget oss litt avsted slektsmessig, men kanskje ikke særlig langt geografisk. I 1875 var det 5 bosettinger benevnt Barrusten og i 1900 var det 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Wow, wow, wow! Takker og bukker for alle innlegg. Da gjenstår det bare for meg å renskrive og vidreformidle opplysningene til mine amerikanske venner. Nå blir de nok imponert. Nok en gang, tusen takk!MVH Bengt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ole Erlandsen VAR fra Kongslienget f 1868. Jeg ser ingen umiddelbar forbindelse til Stigen i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.