Gå til innhold
Arkivverket

[#78673] Christian T. Jensen - fødd Danmark ?.12.1859 - til Amerika 1874 - ny dansk nøtt?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

FT1875 for Albert Lea, Freeborn Co., MN syner denne huslyden:JENSEN, Jens 36 Denm Denm DenmJENSEN, Mary 37 Denm Denm DenmJENSEN, Christian 15 Denm Denm DenmJENSEN, Jens 12 Denm Denm DenmJENSEN, Peter 10 Denm Denm DenmJENSEN, Nels 5 Denm Denm DenmJENSEN, Tora 1 IL Denm Denm~~~~~~~~~~~~~~FT1880 for Albert Lea, Freeborn Co., MN syner denne huslyden:JENSEN, Jens P 39 Denm Denm Denm laborerJENSEN, Mary 43 Denm Denm Denm keeping houseJENSEN, Jens P 16 Denm Denm Denm sonJENSEN, Peter 14 Denm Denm Denm sonJENSEN, Nels 11 Denm Denm Denm sonJENSEN, Tora 6 IL Denm Denm dauJENSEN, Andrew 1 MN Denm Denm son~~~~~~~~~~~~~~FT1900 for Albert Lea, Freeborn Co., MN syner denne huslyden:JENSEN, Jens May 1842 Denm Denm Denm lather emigrated 1874 married 37 yrsJENSEN, Mary Jun 1838 Denm Denm Denm wife emigrated 1874 married 37 yrs 9 children 6 livingJENSEN, Laura Oct 1882 MN Denm Denm dau~~~~~~~~~~~~~~Frå andre kjelder har eg Christian T. Jensen fødd i desember 1859. Han døydde i Albert Lea, MN 10.9.1906.Eg ønskjer å finna ut:* Christian T. Jensen's fulle ''danske'' namn?* Dato og stad for fødsli hans?* Fulle namn på foreldri hans med yrke og opphav?* Stadfesting av utvandringsåret, 1874?Det kan sjå ut som om Christian var ein son Mary fekk før ho gifte seg med Jens Jenssen...?Hjå FamilySearch finn eg:* Jens Peder, fødd 29.12.1862 og døypt 11.1.1863 i Paarup, Odense amt, Danmark av foreldri Jens Jenssen og Marie Pedersen Dreyer! Kan dette vera rett familie?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips om opphavet til Christian!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei,finner denne i Family Search (pilot) - er det vel samme mannen?Name: Christian T. JensenGender: MaleDeath Date: 10 Sep 1906Death Place: Albert Lea, Freeborn, Minn.Age: 47Birth Date: 21 Dec 1858Birthplace: DenmarkOccupation: FarmerRace: WhiteMarital Status: Married Spouse's Name:Father's Name: Jens. JensenFather's Birthplace: DenmarkMother's Name: Mary JensenMother's Birthplace: DenmarkIndexing Project (Batch) Number: B51995-6Collection: Minnesota Deaths and Burials, 1835-1990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk til Grethe for nyttig innlegg. Eg mangla fødselsdatoen til Christian, men eg trur ikkje årstalet 1858 kan vera rett...?Elles har eg i kveld fått tak i dødsattestar for foreldri Jens og Mary, og dei syner:~~~~~~~~~~JENSEN, Mary - married housewife - born in Denmark June 17, 1838, died Albert Lea, MN Feb. 22, 1917 - father ''Larson'' - mother unknownJENSEN, Jens - widowed carpenter - born in Denmark May 1, 1842, died Freeborn County farm, MN Aug. 24, 1924 - parents unknown~~~~~~~~~~Men kan desse opplysningane vera til hjelp i arbeidet med å spora opp denne huslyden i Danmark?Eg held fingri krossa og lever i voni...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei Lars.Eg hadde ikke sett dette temaet, så det var greit å få mail :-)Desverre kan parret i Pårup ikke være det rette.Jeg har funnet sønnen Jens Peder og også foreldrene i 1860. Først var jeg optimist, for alderen på foreldrene stemte ganske bra, men Marie Pedersen Dreyer er født 14 november 1839 i Indslev sogn, Odense amt. Jeg kunne heller ikke finne Christian eller noen av de andre barna.Så da får jeg forsøke andre måter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Hei LarsNu har jeg vært på DIS-Danmark og fått hjelp ;-)Frank skriver (sitat):Hej LittaMåske er det disse du søger:Alt sammen i Hjørring Amt,Dronninglund HerredJens Jensen f.30,april 1841(1830-1849 Dronninglund opslag 50) gift d.22.jan 1864 (1853-1865 Voer opsl.135) med Ane Marie Larsen f.17.juni 1837.(1835-1858 Skæve opslag 54)Børn før ægteskab.Lars Christian Theodor Simonsen f.21.dec 1859.(1849-1860 Dronninglund opsl.148) Jens Peter Jensen f.20.sep 1863.(1854-1867 Albæk opsl.38)og (1857-1870 Skæve opsl.20.)I ægteskab: Peder Christian Jensen f.1.feb 1866.(1866-1880 Voer opsl.2) Niels Martinus Jensen f.22.juni 1870.(1866-1880 Voer opslag 19)Her er lige nogle folketællinger.Samtlige personer i husstandenhjoerring, Dronninglund, Albæk, Falden, , 24/2, FT-1850, B6325 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Jens Rasmussen 34 Gift gårdfæster, husfader Dronninglund sogn Kirsten Marie Jensdatter 36 Gift hans kone Dronninglund sogn Rasmus Peter Jensen 12 Ugift deres barn Dronninglund sogn Ane Cathrine Jensdatter 11 Ugift deres barn Dronninglund sogn Jens Jensen 9 Ugift deres barn Dronninglund sogn Niels Christian Jensen 4 Ugift deres barn her i sognet--------------------------------------------------------------------------------hjoerring, Dronninglund, Torslev, Ganehus, Hus, 48, , FT-1840, B5852 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Lars Pedersen 31 Gift Husmand Kirsten Jensdatter 28 Gift Hans kone Anne Marie Larsen 3 Ugift Deres barn Thomas Pedersen 60 Gift Inderste og daglejer Mariane Thomasdatter 52 Gift Hans kone Peder Thomasen 25 Ugift Deres barn, daglejer Else Marie Thomasdatter 17 Ugift Deres barn Thrine Thomasdatter 15 Ugift Deres barn Lars Christian Thomasen 11 Ugift Deres barn Hans Peter Thomasen 7 Ugift Deres barn-------------------------------------------------------------------------------- Måske Christian T Jensens far:NederstSamtlige personer i husstandenhjoerring, Dronninglund, Hallund, Østenkjær, en Gaard, 2.41, FT-1845, B2876 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Simon Christensen 45 Gift Gaardmand Hørbye Sogn, Hjørring Amt Karen Nielsdatter 38 Gift hans Kone Aistrup Sogn, Aalborg Amt Christen Simonsen 17 Ugift deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Niels Simonsen 12 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Ane Kirstine Simonsdatter 10 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Laurs Simonsen 7 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Søren Christian Simonsen 4 - deres Barn her i Sognet [Hallund] -------------------------------------------------------------------------------- Er ikke 100 % sikker,så god arbejdslyst.Mvh FrankMed utgangspunkt i dette, så søkte jeg i Utvandrerarkivet og har funnet interessante ting. Vedlegger del 1 her og lager et nytt innlegg med resten av listen.

bilete9544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Det som er konklusjonen er at din Christian T. Jensen egetlig var døpt Lars Christian Teodor Simonsen, men fikk Jensen-navnet etter morens husbond.Du får studere det hele og så evt. komme tilbake med spørsmål, hvis du vil at jeg skal slå noe opp for deg.NB De to vedleggene er den listen jeg får opp ved søk på Jensen, Albæk og 1873.Jeg har sjekket både Albæk og Voer mht. avgangslister, men det finnes desverre ikke for det tidsrommet.

bilete9545.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Litta, for kjempeflotte opplysningar om huslyden til Christian T. Jensen, som altso heitte Lars Christian Theodor Simonsen! Eg er heilt overvelda!Det er berre ein sak som står for meg som noko uklår:* Kven var den ''kjødelege'' faren til Lars Christian Theodor?Kanskje du kan slå opp dåpen hans?Nok ein kjempestor takk for hjelpi! Og hels Frank og sei takk frå meg!!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Frank antyder i sitt innlegg hvem som er far til Christian T.:Hjoerring, Dronninglund, Hallund, Østenkjær, en Gaard, 2.41, FT-1845, B2876 Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested: Simon Christensen 45 Gift Gaardmand Hørbye Sogn, Hjørring Amt Karen Nielsdatter 38 Gift hans Kone Aistrup Sogn, Aalborg Amt Christen Simonsen 17 Ugift deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Niels Simonsen 12 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Ane Kirstine Simonsdatter 10 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt Laurs Simonsen 7 - deres Barn Aistrup Sogn, Aalborg Amt !! Søren Christian Simonsen 4 - deres Barn her i Sognet [Hallund] !!Vedlegger side fra kirkeboken i Dronninglund, Hjørring amt. Han er (som du antok) født 21 desember 1859.Jeg har gått gjennom folketellingen 1870 for Albæk og Voer, men har ikke greid å finne familien. Tenkte ellers at det hadde vært fint å få dem samlet i en liste.

bilete9551.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Litta, for siste innlegget ditt. Då har eg fatt det eg treng om denne huslyden og er berre svært so nøgd! You made my day!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.