Gå til innhold
Arkivverket

[#78681] Uekte datter Andrea f 1888 i Drangedal


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Andrea er født 29 Nov i Drangedal. Lurer på om noen kan tyde det de står om mor og far her? Mvh HanneLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Andrea er født på sin mor Berte Olsdatters bosted Hauglandsmoen. Faren er gift mand Ole Johannesen fra Bjørndalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Takk Bengt, trist for kona i huset. Må jo ha vært en stor skam. Hun bodde da hos sin søster i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

HeiJeg har tatt en kikk i bokserien. Slektregister for Drangedal.Der fant jeg flg. under nr. 4513: Pike Berte Olsdtr. Hauglandsmoen. Barn: Andrea f.29.11.1888, døpt 24.02.1889 i Drangedal. Barnets far: Gift mann Ole Johannesen Bjørndalen (3973) Faddere:Anne Olsdtr. Mofossbakke, Gunhild Anundsdtr. Sønderkil, Anund Olsen Hauglandsmoen, Nils Knudsen Oseid og Tor Tellefsen Straume.Det står ingen fødselsdato på Berte, ei heller hvem som er foreldrene.Men det er henvist til nr.4090 med spørsmål om det kan være samme person. Og under 4090 står flg.: Berte Olsdtr. Langmyrkåsa Barn: Maria Sofie f.09.10.1878 døpt 03.11.1878 i Drangedal Barnets far er: (3245) Thomas Thomassen Eikåsen (4224) 'gift 18.06.1878 med en anden' se nr.65LenkeMaria Sofie blir gm. Abraham Kålerød fra Gjerpen de flyttet dit.Det står ingenting om Bertes fødselsdato her heller.Jeg fant i kirkeboka ei Birthe Andrea f.8.2.1859 hun er datter av Anders Olsen fra Bakke under Brødsjø, mulig hun er moren du søker.Hun du nevner i (5) finner jeg ikke i kirkeboka, hvor fant du henne?Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har nå funnet damen du nevner i nr.5Tror ikke det er henne som er moren. Hun står på nr.4571 i registeret. Hun er født i Dalby sogn Sjælland i Danmark. Hun blir gift med Ole Paulsen Haugland.De får 8 barn i tiden 1885 til 1899. Datteren Karen Dagny er født 5.11.1888.Så det er nok ikke henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg tror 1836 er faren, på Berte står 185?. Kan hun være en innflytter i kommunen siden presten ikke fant fødselsåret hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Du har selvfølgelig helt rett ang. årstallet,Berit. Også jeg lurer på om hun er innflytter,ser at det er 'hendes 2.leiermål',tro om hun fikk første barnet i Drangedal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

I flg. slektsregisteret nr.4511 er Anund Olsen (Myra/Jysereid) Hauglandsmoen f.26.03.1861 d.07.06.1944 i Kroken g.7.10.1887 med Anne Karine Bjørnsdtr.Lunden, fra Lunden i Gjerstad se: Gjerstad V.side 631Jeg skal sjekke om Berte/Marte er fadder til noen av Anuns barn. Anund er sønn av nr.3608 Ole Mikkelsen Myren fra Bø prestegjeld og Liv Kirstine Anundsdtr. fra Myre/ Jysereid. Anund er eldst av en søskenflokk på 9 barn. Han har ingen søster som heter Berte men ei som heter Marthe Christine f.1866Anunds kone Anne Karine Bjørnsdtr.Lunden har en søster som heter Berte Karine f.1854 men hun ble gift i 1882 med Sveinum Johansen Det er flere som heter Berte i denne slekta.Jeg har noen andre spor jeg jobber med, kommer tilbake om jeg finner noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Har dessverre ikke kommet så mye lengre. Jeg finner flere mulige men spørsmålet er het hun Marte eller Berte.Jeg har funnet en på nr.3211 som heter Ole Sørensen han fikk 2 barn før han giftet seg. Noe han gjorde 3 ganger. Han fikk 4 barn i 1.ekteskap. 4 barn i 2.ekteskap og 7 barn i 3.ekteskap. En produktiv mann. Den første ble født i 1844 og den siste i 1889.Med den første kona Marie Sophie Berentsdr.Lauvåsen f.1821 i Bamble.fikk han Birthe Marie f.11.4.1849 døpt 3.6.1849. Da bodde Ole på Eikaasen. Han har bodd mange plasser hvor barna hans er født, bl.a. Hauglandsmoen og Langmyrkåsa.Se mitt innlegg (6) hvor jeg nevner et annet barn som Berte muligens er mor til. Der heter hun Langmyrkåsa. Og barnet får navnet Maria Sofie. Fra Drangedals registeret: Nr.3973 Ole Johannesen Bjørndalen blir gift med Kirsti Olsdtr. Hauglandsmoen f.26.03.1846 (se Bøsoga, bind 1.)Hennes foreldre er Ole Halvorsen Svendseid fra Lunde i Telemark og Anne Jensdtr.Brødsjø fra Gjerstad.Lurte en stund på om hun var en søster. men jeg finner ingen søsken som er aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Kerstin. Pussi at de bruker forskjellige navn på moren til Andrea. Har funnet etterslekten til Andrea, kansje de vet mer.Han som vi skriver med er jobber for senatoren i North Dakota. Litt moro at en litt trasig historie ender godt :) Hvis noen har noen tips om hvem moren til Andrea er og evt hvor hun blir av hadde vi blitt glad. Hanne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Hanne.Nå har jeg sjekket ut damen på nr.20 fra Bamble. Hun er det nok heller ikke. Hun gifter seg 1873 og får 7 barn. Da er hun nok ikke pike i 1888.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Ole sin kone Kirsti Olsdatter har en søster Marte Olsdatter, men hun er født 1839.Finnes jo kvinner som får barn i den aldern. Finnes det noe om henne? Hun var fadder til Kirsti sin sønn Ole, årstallet husker jeg ikke :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ja, hun var gift med Morten Olsen, Brødsjømoen i hans 1. ekteskap,og de får 7 barn sammen, før hun dør mellom 1875 og 1884.(nr.3670)Ang. det med forskjellige navn så har jeg vært borti et annet tilfelle før, husker dessverre ikke hvem og hvor.Ole Olsen Bjørndalen du nevner, ble døpt 15.02.1874 i Drangedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Nesten godt det ikke var henne, hadde jo vært trasig hvis det hadde vært søsteren han fikk barn med. Har kontakt med Andrea sitt barnebarn i Amerika nå,de vet ikke noe om Andrea sin mor. Andrea sin datter blir 100 år i Juli, hun vet heller ikke, men hadde jo vært moro å funnet ut noe. Men tror ikke det blir lett. Veldig glad for du hjelper meg å avkrefte Kerstin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hanne du skriver i innlegg 4 at Kirsti bodde hos sin søster i 1900.Hvor bodde Kirsti? Jeg finner henne ikke i Drangedal.Har du funnet Berte/ Marte i 1865 / 1900 tellingen? Og Andrea i 1900 tellingen?Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har en sterk mistanke om at jeg muligens har funnet Bertes dødsfall. LenkeSe nr. 14 side 75. Døde 19.4.1892 i Drangedal. Berte Olsdtr. ug. Fattighjelp f. 1849 Bosatt på ?Holmen? Brødsjø.Alle andre som heter Berte er gifte, så det er meget mulig henne. Hun var da ca. 41 år når hun fikk Andrea og var tj.pike. Jeg tviler på at hun ble gift etter at hun ble mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Skal bare rette en feil i nr. 24. Hun var født på Holmen- Brødsjø og bosatt på Maurdalen.Vet ikke helt hvor Maurdalen er. Men jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.