Gå til innhold
Arkivverket

[#78688] Hjelp til tyding av kirkebok, Askøy 1859


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Hei, trenger hjelp til nøyaktig tyding av omstendighetene rundt Mons Andreas Monsens død 18. juni 1859. (Klokkerbok for Askøy/Askøy 1857-1871 side 154 nr 22) Har skjønt at han druknet i beruset tilstand og etter et slagsmål med en kamerat. Men vil gjerne ha den nøyaktige ordlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Lenke til klokkerboka: LenkeI anmerkningene ved dødsfallet står det: 'Paa Hjemveien fra Bergen omkom han i beruset Tilstand ved Slagsmaal med sin Kammerat Torris Mechelsen Ravnanger, hvorved han, død eller næsten død, tæt ved Tvedtevangsstranden kom - formentlig kastet - udaf Baaden i søen, blev først Dagen efter igjenfunden, og bragt paa Politikammeret, hvor han blev oppereret, og derefter begravet i Strudshavns Kirkegaard. Bemeldte Torris sidder i den Anledning arresteret.'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for rask respons! - merkelig at de opererte ham dagen etter - da var han vel allerede død? Men det er kanskje obdusert de mener, siden kameraten er arrestert. Får prøve om det er mulig å finne ut om han ble dømt for drap.. Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det står jo at han vart operert på politikammeret, så nokon operasjon i vanleg forstand var det nok ikkje. Det var nok helst ein obduksjon slik du nemner. Vi får tru at den stakkars mannen var heilt daud då han vart obdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ok, har han som bror til Torsten Monsen f. 20.11.1828 gift med Guro Stephine Mikaelsdatter f. 07.12.1832. De fikk mange barn deriblant Engel Martin Torstensen som ble gift med søster (Anna Oline Maria Jakobsdatter) til min oldemor :). Så Engel og Anna sine barn er søskenbarn til min bestefar Olaf Eriksen f. 1913.Vet ikke hvor mye du etterslekt du har på Mons Andreas sine søsken? Jeg har noe hvis du er interssert i å sammenligne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, det stemmer at det er den familien. Og klart jeg er interessert i å sammenlikne :). Min forbindelse med denne familien er gjennom mor til Mons Andreas, Marthe Andersdatter. Hun var søster til min tipp-tippoldefar. Så det er langt ute, men familiene har flettet seg inn i hverandre litt seinere (den Mons Andreas som druknet var gift med søsteren til min tippoldefar) Og så bor jeg på Haugland, så dermed er de interessante uansett. Den Mons Andreas som druknet var gift med søsteren til min tippoldefar. Akkurat nå holder jeg på å prøve å finne ut av Mons Andreas sine barn. Den ene døde liten, men den andre reiste til Amerika. Du kan kanskje sende meg en mail? sig-m@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei Signe så koselig at det er samme slekt selv om der som du sier langt ute :)Skal sende deg en mail over slekten på hva jeg har så kan vi jo se etterhvert om slekten møtes flere steder ^^. Min mail adresse er solfrid(krøllalfa)vestaberg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.