Gå til innhold
Arkivverket

[#78691] Dustin Byfuglien, Chicago Blackhawks


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Vi må da kunne gi en fasit! – I alle fall kan vi følge Byfuglien som navn fra Valdres (Etnedal) til Chicago Blackhawks.Erik H BYFUGLELIEN (37 år) utvandrer fra Valdres i 1899 sammen med ektefellen Inger (Nordengen) Lenke .Erik/Inger Byfuglien får sønnen KNUT BYFUGLIEN i 23.apr 1900 (ikke i Minnesota, men en annen stat.)Knut Byfuglien (og Gunda Bernice) får sønnen KENNETH GLEN BYFUGLIEN 25.jan. 1932.Kenneth Glen Byfuglien (og Crystal Yvonne Brandt) får datteren CHERYL LEE BYFUGLIEN 26.okt.1963.Cheryl Lee Byfuglien (og Ricky Spencer) får sønnen DUSTIN BYFUGLIEN 27.mars 1985. Hvordan Geilo skal få plass på en av anene er usikkert, men dersom dette med Geilo medfører riktighet, så vil jeg tippe det dreier seg om Knuts ektefelle.Hun heter GUNDA BERNICE og var født 2.okt.1908, i Minnesota og giftet seg med Knut (med navnet (Knut Dokken Byfuglien) 22.okt.1927 (innl.13). Hun er også i samme husstand som Knut i 1930 (innlegg 10).(Det er vel verd å merke seg at Knuts yngre søster, Jennie, ble gift med en mann med Hallingdalsrøtter, - ”Olaf Arneson, who had come to Roseau county fra Norway in 1913.”)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dokken– Dustins oldefar, Knut Eriksen Byfuglien, var gift med Gunda Dokken, og henne har jeg prøvd å finne ut hvor kommer fra. Jeg tror hun stammer fra Hallingdal, og det er vel derfor noen media mener han har røtter på Geilo, sier Smelhus. Dustins mor, Cheryl (50), ble født i Minneapolis i 1960, men hun og Dustin flyttet til Roseau da hockeystjernen gikk på college. Dustin Byfugliens stefar, Dale Smedsmo, har også spilt i NHL med Toronto Maple Leafs på 1970-tallet. LenkeAvisa Valdres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 28: Takk for denne informasjonen - det forklarer en del! Da må jeg forsøke å få bekreftet de antatte koblingene (innlegg 15-17, 19) på annen måte. Kan dog vanskelig forestille meg at jeg ikke har funnet de rette personene.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg er 99,9% sikker på at ”spekulasjonene” dine, Dag, holder mål!Det finnes neppe andre forklaringsalternativer enn disse to foreldreparene, når det gjelder ekteparet Erik/Inger.Kanskje bygdeboka for Etnedal er fra før 1945, og kan gi bekreftelse på dette?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Inger Olsdatter Nordengen og Erik Knutsen Byfuglien giftet seg i Etnedal 18. des. 1898: Permanent sidelenke: LenkeFedre: Knut Olsen Byfuglien og Ole Evensen (eller Iversen?) Nordengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Her er Inger Olsdatters mor, Jørand Andreasdatter i 1865-tellingen: LenkeJørands søster, Sofie var fadder da Inger ble døpt i 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Darin Flansburg

Sorry I missed out on this discussion earlier this year. Dustin's ancestors were Knut Erikson Byfuglien and Gunda Dokken. They had child Kenneth Byfuglien who married Crystal Brant. Kenneth and Crystal had child Cheryl Byfuglien (Dustin's mother). This can all be seen on the S-AGA database: LenkePer Odd Smelhus of Etnedal/Oslo has spoken with Dustin's mother or grandmother about the connection and was interviewed by a newspaper in Norway. If anybody would like to see the article I could scan it in and post it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.