Gå til innhold
Arkivverket

[#78692] Birgithe Cathrine (Margrethe) Leinich, hennes foreldre og fødested


Gjest Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Aasmundrud

Birgithe ble gift med Andreas Esbensen Brodtkorb i Vadsø kirke, 18.04.1819. Ved ft 1865 bor de Trondheim og hennes alder oppgis til 63 år og fødested til Tromsø. I familiyserach oppgir en kilde hennes navn til Birgithe Cathrine Mathiasen Leinich f. 14.02.1802 i Vardø. Jeg har ikke greid å finne henne under døpte i kb for Tromsø, Vardø eller Vadsø. Her noen kjennskap til hennes herkomst og fødested og tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

takk Ann-Mary. FS lenken (2) har jeg funnet tidligere, og den har ikke bragt meg videre i å finne Birgithes fødested og dåpskirke. Mathias Leinich er i en referanse oppgitt å være lege. Ved ft1801 i Trmsø finnes en Matias Olsen Lainik Fiuus 43 år, ug og losjerende kjøpmann hos Thysse som har en 18 år gammel datter som heter Martha Charlotte. Dette kan godt være foreldrene til Birgithe, men jeg mangler dokumentasjon (stoler ikke helt på fs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

Birgithe Cathrine Leinick var født utenfor ekteskap i Tromsø 14.2.1802 som datter av Mathias Olsen Leinick, f Manndalen, Lyngen ca 1758, d Tromsø 17.11.1837, og Mathta Charlotte Knudsdtr Tysse, f Vardø 1.12.1782, d Tromsø 17.11.1862. Mathias, som var av finsk-svensk avstamning, var ikke utdannet lege, men det er påstått at han hadde vært feltskjær i den svenske hær. I boka 'Tromsø bys historie' bind 1 av Nils A. Ytreberg er han omtalt i noen avsnitt. Selv tror jeg han var Tromsø bys uoffisielle lege i årene rundt 1800, og detvar derfor han fikk den megetsigende omtalen 'har navn av kjøpmann' i FT 1801. Det var forbudt å praktisere som lege uten utdannelse. Men distriktets lege bodde på den tiden på Lyngseidet, et godt stykke fra byen. Likevel, ved utbruddet av krigen i 1808 ble han ansatt som garnisonskirurg på Vardøhus festning (i krig må man ta det man kan få, men dette antyder vel at Mathias ikke var noen dårlig lege). Da Mathias dro til Vardø tok han datteren med og det var slik hun kom til Vardø. Martha Charlotte var Tromsø bys første jordmor. Ifølge Astri Andresen i 'Tromsø gjennom 100 år', bind 2 praktiserte hun allerede i 1801, så kanskje var det Mathias som lærte henne opp. Jeg har ellers en avskrift av en attest som viser at hun gikk i jordmorlære i Trøndelag vinteren/våren 1815 (originalen gikk trolig tapt da tyskerne brant Finnmark i 1944).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Aasmundrud

Kjell (7). Du nevner at Martha Charlotte Knudsdatter Tysse ble f. Vardø 01.12.1782. Kan du gi meg kilden til dette. Jeg finner henne ikke i kb for Vardø i 1782-1783 under døpte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Domaas Josefsen

HeiDåp av Martha Charlotte står øverst s 73 i Ministerialbok for Vardø 1769-1804. Der opplyses det endog at hun ble født kl 4 om morgenen.mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.