Gå til innhold
Arkivverket

[#78697] Modum : Ole Nilsen Gaaserudeie og Marthe Andersd. Olslund viet 1825


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hvem er dette brudeparets foreldre ?Viet 18 juli 1825 i Heggen kirke i Modum. Ungkarl Ole Nilsen Gaaserud eie 30 år og pigen Marthe Andersdatter Olslund 27 år. Forlovere : Asle Askerud og Thor Aas i Wigersund.1865 bor Ole Nilsen på Kimmerud nedre og er 71 år født i Modum. Merknad : Hans kone lægdslem paa Fæstningen (u/ Hole ) - Jeg har ikke funnet ham død ?Død 1879 Fattiglem og enke Marthe Andersdatter født 1799 (?)bor Holeie. - Etterlader af ækteskab med forhen afdøde mand Ole Nilsen :Datter Karen Olsd. g.m Hermand Madsen Disen.( Karen f.1826 nr. 34 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1152&idx_id=1152&uid=ny&idx_side=-44>Lenke ) Sønn Anders Olsen Fæstningen 51 år ( født 10 aug 1828 nr 72 ) Lenke ) Datter Anne Olsdatter gift i Chicago Amerika ( født 13 jan 1831 nr 54 Lenke ) Sønn Auen Olsen Chicago Amerika 33 år ( født 23 nov 1839 nr 3 Lenke ) Hvem er Ole Nilsen Gaaserudeies foreldre ?Kan dette være min Marthe ? : 1797 født 25 okt. Hervigeie. Foreldre Anders Olsen og Kirsti Abrahamsdatter. Faddere : Ragnild Olsd. Kongsrud, Marthe Abrahamsd. Hervig, Nils Abrahamsen ib, Hans Olsen Holeeie, Jacob Amundsen.Hervig med husmannspl. Marthe Andersd. 4 år moren enke Kirsti Abrahamsd 1801 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Du finner Ole i ft 1865, og jeg finner han ikke i ft 1875. Så da har vi vel ti år å leite i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Ole Nilsen dør på Bjørnsrud u/Kimerud 26/9 1871, 76 1/2 år gammel.Det er skifte på plassen Skaaka under Hervig 26/2 1813 etter Niels Olsen Skaaka død 22/10 1812(Eiker,Modum og Sigdal protokoll 20 side 323b), Han er 1.g.g.m. Ingeborg Torgersdatter 1.søn Ole Nielsen, 19 år, tjener på gården Lofthuus 2.datter Marthe Nielsd. 12 år hos Mads Gundhuus g.2.g.m. igjenlevende enke Gunbiør Christensd. 3.søn Christen Nielsen, 9 år 4.søn Anders Nielsen, 4 år 5.søn Niels Nielsen, f 14/4 1812 men død 18/6 1812 Eldste søns morbror Torger Torgersen Aslachsbye.Det er skifte på plassen Olslund under Hervig 2/3 1816 etter enke Kirstie Abrahamsdatter, død ca. 12/11 1815. Mannen Anders Olsen er død for ca 16 år siden. 1.søn Ole Andersen, myndig, Olslund 2.søn Ouen Andersen, 24 år, tjener hos Torger Erichsen Hervig 3.søn Niels Andersen, 20 år, tjener hos Jacob Amundsen Tveten 4.datter Mari Andersd. 27 år, har opholdt sig paa Ulverud og Solbergeie i Eger, nu her. 5.datter Marthe Andersd., 18 år, hjemme 6.datter Anne Andersd., 16 år, hjemme.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Arnt!Etter som jeg forstår har jeg funnet riktige foreldre til Marthe Andersdatter.Jeg fant vielsen til Niels og Ingeborg, men det står ikke hvor Niels kom fra, og jeg har tydeproblemer når det gjelder Ingeborg.Trolovet 24 august 1793 Snarum, Modum. Ungkarl og ungt mandskab Niels Olsen og pigen Ingeborg Torgersdatter ......Næs eje ? Forlovere Thomas Hansen Aslaksbye og Erik Pedersen Bergan. LenkeIngeborg Torgersdatter Braaten døde 15 sept 1800 i barselseng 36 år.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk Astrid Karin, det er nok det som står !Jeg finner ikke Ole Nilsen døpt ? Han skal være født ca 1795.Arnt (3) Hvordan vet jeg at det er min Ole Nilsen som bodde på Gaaserudeie ved giftemålet 1825 som er sønn av Nils Olsen og Ingeborg Torgersd.som bodde på Braaten og Skaaka under Hervig ? Da Nils Olsens 2 kone Gunbjør Christensdatter Livøreenke på Hervig døde i 1854, 85 år , finner jeg på Vestfold Slektshistorielags side ' Dødsfall i Modum 1841 - 1860 m/ etterlatte/arvinger ', stesønnen Ole Nilsen Schindstad 52 år ( 57 år passere bedre ) nevnt, ingen andre. Nr. 84 : LenkeJeg har lett mye, men finner ikke ut av dette.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Her er Ole Nilsen født på Aslaksbyeie 13. sept. 1793. LenkeSikker på at det er samme Ole Nilsen som er på Gaaserudeie i 1825 er jeg ikke, men det virker vel sannsylig i og med at begge da kommer fra plasser under Hervik. Min erfaring med alder oppgitt i dødsfallmeldinger hos lensmann, er at de avviker mer enn det som oppgis ved skifter og kirkelige handlinger.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk igjen Arnt !Jeg fant en Ole Nilsen kandidat til som er født 28.02 1795( passer bedre med alder oppgitt ved giftemål og død ), sønn av Niels Olsen og Anne ..?datter Hellumseie (øverst) : LenkeKan være Ole 4 år som bor sammen med sin far Niels Olsen 28 år som er enkemann på en plass under Synstebye i 1801 ? : ( 1801 tellinga virker ikke, det har skjedd meg flere ganger di siste dagene ? )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

Jeg også leter etter Ole Nilsen Gaaserudeie.Ole Nilsen Schindstad ble giftet med Anne Hansdatter [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8500&idx_id=8500&uid=ny&idx_side=-186>LenkeNiels sonn av Niels Olsen og Anne Andersdatter skiftet til Hole LenkeDet er mulig han er her i Hole i 1865. Lenke Det er 2 Ole Nielsen på Synstebye i 1801, en født i 1793 Lenkemen, han ble giftet med en andre LenkeJeg vet ikke hva skjedd til den andre Ole Nielsen sønn av Niels Olsen og Ingeborg Pedersdatter LenkeEn andre kandidat er Ole Nielsen fattigbarn på Askim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rita Hole

Takk Kristine, det var bra at du fant igjen kandidaten min, Ole født 1795 (8), i Hole, så han er det ikke ! Ole Nilsen fattigbarn på Askim (9), han foreldre ?I følge 1865 tellinga er Ole Nilsen født i Modum, kanskje han kom med storken :)Har sett på konfirmanter, men der er ikke foreldrene tatt med : 1808 Ole Nilsen Sønstebye 15 år ( f.1793 ), 1813 O.N. Sønstebye 16 år ( f.1797 ), 1809 O.N. Brands (rud ?) 15 år ( f.1794 ), 1810 O.N. Lofthus 16 år ( f.1794 ) og 1812 O.N. Berg 18 år ( f.1794 ).Jeg har prøvd å finne en forbindelse til deres barns faddere, men det fant jeg ikke ut av, bortsett fra Ole Andersen Olslund som er Marthes bror.Ole og Marthe hadde 2 barn til som døde unge, Necoline døpt 19 mai 1833 og Oline døpt 17 april 1836.Det er Anders født 1828 som er min ane.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

Hei Rita, Ole Nilsen i Hole i 1801 var min kandidat også, men jeg fant en etterkommer av hans på internett som fortalte meg at han skiftet til Hole.Jeg er nesten sikkert at Ole Nilsen, fattigbarn på Askim er den som giftet Marthe Andersdatter. Jeg også har sett på konfirmanter. ON Lofthus jeg synes er Ole Nielsen Hervig fordi han var på Lofthus i 1815. Berg er en gård imellom Askim og Gaaserud. Kanskje det er vår ON.Hvis det er den riktig Ole Nielsen han reiste lengst kysten av Tyrifjorden. Som du vet, Karen og Anders var født på Gaaserud,Anne og Nicoline på Askerud og Oline og Auen på Tandberg og Ole døde på Bjørnsrud under Kimmerud. Familysearch pilot har en Ole Nielsen født av en Niels Pedersen og Thore Olsdatter 29 Januar og døpt 15 Februar 1795 i Modum, men jeg fant dem ikke i kirkebok.Anders 1828-1911 er min ane også. Hans datter Jørgine er min mors mormor. mvh, Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen Kristine !Bror til din Jørgine, Christian født 1867 er min oldefar. I likhet med din Jørgine Andersdatter, som var gift med Politikonstabel / betjent / overkonstabel Ole Pedersen Skuterud, flyttet Christan Andersen / Hole også til Kristiania, der han i 1890 ble gift med Ragnild Nystrøm. Christian var gjørtler av yrke. Jørgine og Skuteruene ble brukt som faddere til Christians barn. I 1900 bor Christian i Daaes Gade 1 : LenkeOle Nilsens opphav er problematisk !Håper det stemmer at Marthe Andersdatter er født 25 okt.1797 på Olslund, datter av Anders Olsen og Kirsti Abrahamsdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei Rita og Kristine,Jeg fikk sporet opp to sider som var blitt uteglemt fra ministerialboka for Modum og på side 617 tror jeg dere finner bekreftelsen på hvem som var foreldre til Ole, tema 79144 i forum for skanna kirkebøker [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=kyrkje&temanr=79144&sok=&nr=1&antinnlegg=3&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke og da er det nok Ole Nielsen, 6 år bosatt Askim ved FT 1801 - samme gard som sin biologiske far skoleholderen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

En stor takk til deg Kjell !Dette MÅ da være vår Ole Nielsen født 29 jan 1795. Moren Thore Olsdatter Jaren (?) Barnefader udlagt ungkarl og skoleholder Niels Pedersen Askim eje. ...? ægteskabs løfte. Hva står det her ?Jeg har ikke funnet Thore Olsdatter i 1801. Mulig hun døde før det. Jeg leter videre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Skoleholderen er nevnt under avsnittet om Modums skoler i Modums Historie bind II av Roar Tank, side 187 - men det er kun en referanse til FT 1801: 'På Askjem bodde på en husmannsplass en yngre lærer Niels Pederssøn, 33 år gammel. Han var gift med Anne Gulbrandsdatter, 6 år yngre; de hadde to små barn (Mari, 3 år og Peder, 1 år). I huset bodde lærerens 72-årige far Peder Hanssøn.'Hvis Roar Tank har rett, har du en generasjon til bakover !Et evt skifte etter skoleholder Niels Pedersen ville kanskje ytterligere bekrefte at dette var samme person som ble utlagt til barnets far da Ole Nielsen ble døpt i 1795 - høyst sannsynlig er det jo slik, men det var det med dokumentasjon og kilderef da !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristine Coan

En stor takk fra meg også Kjell. Jeg har prøvde for mer enn ett år til å finne han!Jeg lurte på Niels Pedersen Askimeie før. Han er giftet med Anne datter av Gulbrand Palmesen og Siri Nielsdatter med hvem, Ole Nielsen bodde i 1801.Jeg har ikke funnet Thore Olsdatter hennes døde eller i 1801 FT.Jeg håper Marthe Andersdatter Hervig/Olslund stemmer. Hennes mor Kirsti Abrahamsdatters aner er lettere å finne.Jeg hadde funnet Christian og Ragnhild dine aner. Ragnhild er fadder til min mormor og Christian er fadder til hennes søster og en av hennes brorene.Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.