Gå til innhold
Arkivverket

[#78708] Hvor ble Julius Nielsen født


Gjest Tom Linde
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Linde

Jens Juliussen ble født 17. jan 1886 i Skjeberg, døpt 14. mars 1886. Hans far var Julius Nielsen. Hvor ble denne Julius født i 1865??Skjeberg/Skjeberg: 1886-1897, Ministralbok 'levende fødte 1886' nr. 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Jeg la inn lenken for og underlette i sökende, nå er det bare for de som er behjelpelige og klikke på lenken, i stedenfor og lete selv, enkelt og greit.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!I fölge ''Familysearch'' skal det vär födt en ''Julius'' 11/7 döpt 20/11-1864 i ''Skjeberg'' med foreldre ''Niels Andersen'' og ''Karen Jensdtr.''.Jeg finner ikke födsel/dåp i kirkebok/Skjeberg, og heller ikke finnes ovan nämte personer i FT 1865/Skjeberg.I sök på ''Familysearch'' for ''Östfold'' så finnes det bare en ''Karen Jensdtr.'' som gifter sig med en ''Nils Andersen'', den 29/12-1865 Sarpsborg.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

ENGEDAL må vel være INGEDAL i Skjeberg.Men det var da merkelig med den Julius som er døpt 20.nov.1864 i Skjeberg (innlegg 6). I kirkeboka står han oppført som Julius Gerhard, med foreldre: Johan Petter Johannesen Nygaard og Maren Gulliksdatter. Nr.81 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=438&idx_id=438&uid=ny&idx_side=-49>Lenke . Og vi gjenfinner disse i FT1865 her: Lenke . – Og da er det følgelig feil JULIUSDet merkelige er at den som har gjort avskriftsjobben for FS, kaller foreldrene ''Niels Andersen'' og ''Karen Jensdtr.''. Skulle dette være rett, så stemmer det jo selvsagt med Julius (i Sarpsborg) i innlegg 7. – En påfallende ”feil”!Men ut fra dåpen til JENS i Skjeberg 1886 (lenke innlegg 2), så fremkommer det at faren (JULIUS NILSEN) er hjemmehørende på LUNDESTAD i Berg. Jens var neppe gift med sin Bolette da dåpen fant sted. Bolette kommer fra Bastemarken og dette stedet er også ført opp som ”foreldrenes bopel”.Man bør vel ikke ta dette til inntekt for at også Julius bodde på Bastemarken. – Men i forb. med konfirmasjonen bekreftes det at Jens er født der, men at GRØVLE på konfirmasjons-tidspunktet er bopelen, selv om han på omtrent samtidig står oppført som tjenestegutt på nabogarden Langsholt ( Lenke ). Jeg vil tippe at JULIUS neppe har noe med Grøvle og Bastemarken i Skjeberg å gjøre, men at sjansen er stor for at han kan befinne seg i BERG.Siden noen Julius Nilsen i ikke lar seg finne blant konfirmanter i Berg, er det vel mulig at han også kan ha ”innvandret” til denne bygda ETTER konfirmasjonsalder, og da kan han like gjerne være en svenske. Når han står oppført som ”Industriarbeider” ved konfirmasjonen i 1900, bør man vel også lete i Sarpsborg og Fredrikshald (Halden) og bygdene omkring.(Men det er sparsomt med kandidater i FT1900. Det er vel bare han her som ikke bør utelukkes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Linde

Mange takk for alle svar, det er mye mulig at det er Iver Mosvolds Julius død før 1900.Jeg fant en Julius Nilsen født i Rødnes 27.10.1864 og døpt 07.01.1865. Hans far kom fra Holmedal i Värmland. Men jeg er veldig usikker, hvem som er den riktige.Bolette og Julius var aldri gifte.Julius arbeidet på Lundestad i Berg i 1886 og var nok inflytter?mvh TL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det var på ingen måte meningen å luke vekk den kandidaten som Svehn la fram i innlegg 6-7. Den JULIUS som er sønn av ''Niels Andersen (NB:Fra Berg) og 'Karen Jensdtr, bør så avgjort være aktuell.Men hvor kan det tenkes at han er døpt, når dåpsinnførselen i Skjeberg 20/11-64 så åpenbart tilsier at det IKKE kan være samme Julius.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Med fare for å rote det til med flere Julius`er,tar jeg sjansen på å legge inn konfirmasjonen til den Julius jeg tror FS refererer til.Ved konfirmasjonen står han skrevet som Julius Andersen,men foreldrene er Nils Andersen og Karen Jensdatter(nr.66) Lenke Her står at han er f.11/7 1864 og døpt 20/11 samme år,men regner med at det er hjemmedåp siden den ikke er reg. i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Ser ut som foreldrene giftet seg i Sarpsborg året etter at de fikk Julius,da er det vel den familien som er på folketellinga 1865 i innlegg (7) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo, jeg har sansen for denne Julius (11-12), men han må kunne kobles til BERG (gjerne Lundestad) etter 1865. Og det at han oppholder seg i Halden ved konfirmasjonstidspunktet kan jo sees på som en styrking av dette.(Flott at du fant denne konfirmasjonen!)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Glemte å legge ved folketellinga 1885,der står det Berg bakerst i egen rubrikk. Men - det jeg stusser over,hvis dette er rett Julius,hvorfor står det da 'tjenestegut' foran navnet i 1886 når Jens blir døpt ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ekteskapsinngåelsen til denne Julius sine foreldre var (som sagt i innlegg 7) i Sarpsborg 29/12-1865. Nr.15 Lenke (Julius er m.a.o. født utenfor ektskap) Faren fra Fredrikshald. Og moren fra Ingedal.Tilbake til temaformuleringen: Hvor ble Julius Nielsen født?Jeg har hele tiden forholdt meg til den eneste sikre lenken vi har vedr. den rette Julius, og det er ved sønnens dåp. (Innlegg 1-2)Her har vi stedsnavnet LUNDESTAD, som ligger omtrent på grensen mellom Halden by og Berg, men i BERG sogn.Den Julius vi har sett mest på er iflg FT1865 født i Ingedal sogn (Berg prestegjeld). Hvor den ugifte moren, med kjæreste på sjøen kommer fra. Moren forblir ikke ugift, men gifter seg med barnefaren som dels oppgis å være fra Fredrikshald (ekteskapsinngåelsen) og dels oppgis å være fra BERG (FT1865).Jo, denne Julius står sterkt, men det ser ut til at vi fortsatt vil mangle dåpen hans!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Men vi kommer visst ikke videre før vi finner Julius`dåp,mulig der er noen kirkebøker for Ingedal som ikke er scannet enda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hvis denne Amerikafareren (Julius Nilsen), skulle være sønn av Nils Andersen og Karen Jensdatter, så ser det ut til at han reiser til Amerika rett etter sønnens (Jens) fødsel, og før hans dåp.Oppsiktsvekkende?Men denne Karl Bernhard Nilsen som han reiser sammen med er neppe sønn av Nils Andersen og Karen Jensdatter. Kan det likevel tenkes at disse to er søsken, men med et annet foreldrepar?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Fant dåpen (nr.44)Lenke Johannes kan jo teoretisk være farens bror,slik at de er søskenbarn. Men Nilsen er jo et vanlig navn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg synes Julius Olsen i lenken i innlegg 2, ser ut til å tituleres som ”tjenestegut”. NB: Denne innførselen stammer fra MARS 1886.Julius Olsen tituleres som ”meglerklerk og ”kontorist” i lenkene i innlegg 20. NB: Også denne innførselen stammer fra FEB/MARS 1886.Om dette skulle være samme Julius Olsen, så tenderer opplysningene i forbindelsen med Amerika-utreisen å være dokumentforfolskning.Jeg har svært vanskelig for å tro at Amerika-farereren er faren til JENS (Innlegg 1)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Poenget mitt blir således Nils Andersen og Karen Jensdatter ikke ser ut til å være dåpsbarnets besteforeldre. (Anne påpekte det problematiske i dette alt i innlegg 14).Det vi med sikkerhet vet om dåpsbarnets (Jens) far, at han er tjenestegut og har forbindelse til Lundestad i Berg. (Ikke et ord om Amerika)Med velvilje kan vi jo tolke dette i retning av at Julius Nielsen er tjenestegut på kontor som er lokalisert til LUNDESTAD. Det var vel her en gren av familien ANKER holdt til, og kanskje rederi-virksomhet ble drevet herfra. – Ikke vet jeg, men dette kan jo eventuelt sjekkes ut.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.