Gå til innhold
Arkivverket

[#78710] Karen Larsine Olsdtrs f. 1836 forferde i Askøy, Hordaland, d. i Digermulen, Våga


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

heide som er av mine aner i dette området ikke særlig bemidlet siden de er inderster og strandsittere flere av dem, så jeg regner jo ikke med å finne noe kjente slekter der.Så til noe mer konkretMalene Andersdtr er vel konkludert med neppe datter av Anders Larsen og Kari Olsdtr som ble gift 1737. Trolig hekller ikke fra Bergen/AskøyPernille Andersdtr f. ca 1734 er vel heller ikke fra AskøyKan de to være i slekt med hverandre tro.Gjertrud Nilsdtr f. 1729 er ifølge en hjemmeside, datter av Nils Persen på Kleppe hvem hennes mor er er jo noe et spørsmål. Hun var gift med Didrik Olsen som trolig er fra Askøy. De hadde en datter Birthe f. 1761 g. m. Peder Nilsen som ikke er nevnt her før.De to slektsgrene kjente hverandre siden Inger Olsdtr g. m. Lars Jochumsen ble g. 2. g. m. Rasmus Christoiffersen som er sønnesønn til Malene Andersdtr. Lars er jo som kjent sønn av Pernille A.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har også vært inne på tanken om at Pernille og Malene kan ha vært i slekt. Kan du erindre om de var faddere til hveradres barn?Gjertrud Nilsdtr. Kleppe ble døp i Domkirkesognet 16.04.1730 av foreldre Nils Pedersen og Anna Nilsdtr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=2008&personpostnr=16681&merk=16681#ovre>LenkeNiels Pedersen Øvre Kleppe giftet seg 06.01.1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

her er Lars J. sine Faddere: 1772 Lisbeth Larsdtr, Bakken, Lene Andersdtr, Stølen, Gunner Olsen af Bergen, Rasmus Pedersen, Gjerviken, Rasmus L. StrusshamnInger Olsdtrs 1775 Faddere: Marthe Gudmundsdtr, Synnøve Knudsdtr, Marthe Didriksdtr, Tollev Andersen, alle fra Kleppe, Mons Andersen, Bergen,en annen interesant person er jo detteAnders Jochumsen Logerende 26 Ugift Skoleholder for det nordre land af sognet ernærer sig tillige af fiskerie bosatt i Strusshamn ved 1801 ft.han er som kjent bror til Lars J. Finnes det noe om han?tidligere generasjons faddere.faddere til Christopher Rasmussen 1751 faddere: Anders Larsen, ibid, Ole Andersen, Strudshamn, Ole Danielsen, Alvøy, Ingeborg Ragnvaldsdtr, Pladsen, Birthe Olsdtr, Hetleng.Kari R. 1761 faddere: Birthe Olsdtr, Hellevik, Oline Siursdtr, Ibid, Marte Persdtr, Kjøkkelvik, Knud Henriksen, Hellevik, Johannes Persen, Loddeford.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men, her fant jeg et interessant skifte i 1757 på kleppe. Det viser at Gjertruds foreldre var Niels Andersen fra Svidal i Gjølster og Gunelde Olsdtr.[url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24072/55?size=full&mode=0>LenkeHer er dødsfallet til Niels Andersen Kleppe i 1757. Alderen 45 år må nok være noe for lav dersom Gjertrud var født rundt 1730.LenkeOg her her Gunilde Olsdtr. Kleppes dødsfall i 1770. Hun var født rundt 1704, noe som passer bedre med Gjertruds fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifint det her, ferdig servert dette her. Det var egentlig det jeg tenkte på med tidligere innlegg her. Det har flere ganger dukket opp ting fra andre plasser som kan løse en gåte. Fant f. eks et skifte i Vefsn i Nordland som løste en gammel gåte fra Senja i Troms. De hadde søkt i nesten 100 år, da jeg bare ved en tilfeldighet fant løsningen. Var på leting etter noe annnet.har jo tidligere hatt spørmål om Karine og fått beskjed om at det var ikke mer å finne en hennes foreldre (som forersten var feil Karine) Har ikke sjekket om det er slekskap mellom de to. Hun andre er fra Strusshamn.Alle svarene her viser jo at opplysningene finnes. Det blir jo soleklart færre jo lengre bak i tid en kommer særlig når de ikke er gårdeiere eller av kjente slekter.her er kanskje Didrik Olsens fødselsdata i samme database som du fant opplysninger i. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dette med Nils Andersen og Gunhilde Olsdtr frå Jølster har eg prøvd å fortelja deg heile tida, for det visste eg. Dei slektene kan vi ut og inn, du treng ikkje leite etter noko. Systera til Nils er formora mi. Og dei fleste andre du spør etter, kan eg sikkert spora. Men dette er blitt ein uryddig debatt avdi ein spring fram og attende og ikkje er systematisk om kva ein veit og ikkje veit. Difor strår du deg på å setja opp liste over kva du veit og kva du trur - og kva du vantar av svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ved Gjertruds dåp i (55) finn du om lag halve svogerskapen som faddare. Berte Jacobsd, Gudmund Jensen (ikkje Jansen som det står) og Marte Nilsdotter. Alle desse var inngifta eller blei det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidu kan jo sende en mail på solsen 3 akrøll b r o a d p ar k dot noså kan jeg sende deg et aneoppsett fra Karine så får du se hva jeg har.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidu Bjørn skriver her at jeg bør legge ut det jeg har...Det første innlegget var alt jeg hadde, så det som er kommet i tillegg er det du og Rune som har lagt til.her er oppsettet uten barn på parrene, som dere ser er det jo mange aner som mangler.1. Karine Larsine Olsdtr, f. 29 jun 1836 i Kongshavn, døpt 10 jun 1836 i Askøy, d. 30 mar 1923 i Digermulen, Vågan, gravlagt 8 apr 1923 i Digermulen, Vågan. Gift 1 des 1862 i Vågan kirke, Kabelvåg, med Jens Olai Andreassen, f. 18 sep 1833 i Djupfjord, Henningsvær, Vågan, d. 24 feb 1915 i Osen, Digermulen, Vågan, gravlagt 7 mar 1915 i Digermulen, Vågan.Foreldre2. Ole Olsen, f. 17 apr 1791 i Myhren, Fjell, d. 18 feb 1849 i Kongshavn. Gift 29 okt 1815 i Askøy kirke, med Pernille Larsdtr.3. Pernille Larsdtr, f. 1798 i Kleppe, dåp 5 apr 1798 i Askøy kirke, d. 14 feb 1849 i Kongshavn.Besteforeldre4. Ole Olsen, f. 1748 i Lunde, Tysnes, HO, d. 4 okt 1801 i Myhren, Fjell. Gift 29 mai 1783 i Askøy kirke, med Kari Rasmusdtr.5. Kari Rasmusdtr, f. 1761 i Loddefjord, Bergen, dåp 24 jun 1761 i Askøy kirke, d. etter 1801 i Myhren, Fjell.6. Lars Jochumsen, f. 1772 i Strusshamn, dåp 14 apr 1772 i Askøy kirke, d. 12 mai 1811 i Kleppe. Gift 1 jan 1795 i Askøy kirke, med Inger Olsdtr.7. Inger Olsdtr, f. 1775 i Kleppe, dåp 19 jun 1775 i Askøy kirke, d. 16 apr 1824 i Kleppe. (1) Gift 1 jan 1795 i Askøy kirke, med Lars Jochumsen, f. 1772 i Strusshamn, dåp 14 apr 1772 i Askøy kirke, d. 12 mai 1811 i Kleppe. (2) Hun giftet seg med Rasmus Christophersen, f. 3 okt 1790 i Kråkåsvåg, Alvøy, d. 31 okt 1847 i Kleppe.Oldeforeldre8. Ole Gulbrandsen, f. ca 1718, d. 1792. Gift 1741, med Anna Guttormsdtr.9. Anna Guttormsdtr, f. ca 1726, d. 1792.10. Rasmus Christophersen, f. 1718, d. 1 mai 1788 i Myhren, Fjell. Gift 10 okt 1751 i Askøy kirke, med Malene Andersdtr.11. Malene Andersdtr, f. 1730 i Loddefjord, Bergen, d. 28 jun 1795 i Myhren, Fjell.12. Jochum Larsen, f. 1742 i Kongshavn, dåp 17 jul 1742 i Askøy kirke, d. 1 mai 1796 i Vågen. Gift 21 des 1772 i Askøy kirke, med Pernille Andersdtr.13. Pernille Andersdtr, f. 1734 i Strusshamn, d. 1 mai 1796 i Vågen.14. Ole Didriksen, f. 1751 i Kleppe, d. 22 apr 1818 i Kleppe. Gift 24 jun 1770 i Askøy kirke, med Marthe Johnsdtr.15. Marthe Johnsdtr, f. 1751 i Holmedal, Ho, d. 13 jul 1806 i Kleppe.Tippoldeforeldre20. Christopher Rasmussen, f. i Torheim, Gloppen, d. 1750 i Torheim, Gloppen, skifte 17 jun 1750 i Torheim, Gloppen. Gift 14 jan 1714 i Gloppen, Nordfjord, med Christenze Jakobsdtr.21. Christenze Jakobsdtr, f. i Sandal, Gloppen.22. Anders Larsen, d. 17 des 1754 i Loddefjord, Bergen. Gift 27 jan 1737 i Domkirken, Bergen, med Kari Olsdtr.23. Kari Olsdtr.24. Lars Rasmussen. Gift i Askøy kirke, med Ellen Johannesdtr.25. Ellen Johannesdtr, f. i Bakken, Kongshavn.28. Didrik Olsen, f. 1730, d. etter 1801 i Kleppe. Gift 20 jun 1751 i Askøy kirke, med Gjertrud Nilsdtr.29. Gjertrud Nilsdtr, f. 1732 i Kleppe, dåp 26 okt 1732 i Domkirken, Bergen, d. 21 apr 1794 i Kleppe.30. John Amundsen, f. ca 1718 i Kvinherad, Ho, d. 31 mai 1795 i Holmedal, Ho. Gift i Askøy kirke, med Inger Olsdtr.31. Inger Olsdtr, f. ca 1710, d. 12 jan 1794 i Holmedal, Ho.Tipptippoldeforeldre58. Nils Andersen, f. 1712 i Svidal, Jølster, d. 25 sep 1757 i Kleppe. Gift 25 nov 1731 i Jølster, med Gunilde Olsdtr.59. Gunilde Olsdtr, f. 1704 i Holsen, Jølster, d. 18 apr 1779 i Kleppe Øvre. En vil jo se at nr. 8 Ole Gulbrandsen og nr. 9 Anne Guttormsen mangler foreldre og fødested. Ellers så ønsker jeg alt som er mulig å finne.Kan og som en sidekommentar legge til at jeg har Warberg på min mors farsside pluss en god del andre slekter.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

kan dette være Gunhild Olsdtr Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Norway ---------------------------------------------- Gunille Sex: F -------------------------------------------------------- Event(s): Christening: 17 Dec 1700 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway ---------------------------------------------- Parents: Father: Ole DANIELSON Mother: Lisbet HANSONog dette NilsNils ----------------------------------------------------------- Event(s): Christening: 03 Aug 1712 Place: Jolster, Sogn Og Fjordane, Norway -----------------------------------------------------------parents: Father: Anders SVIDAL Mother: Gertrud NILSDR Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Jo, det er nok rett det. Det finst kyrkjebok for vigde i Jølster her på DA. Dei gifte seg i 1710, og fyrste barnet, Johanna, er formora mi. Ho gifte seg med ein Gudmund Jensen frå Førde. Både dei og Nils og Gunhild flutte til Kleppe på Askøy /- 1730 og har stor etterslekt både der og andre stader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Til Bjørn 64Anders Nilsen, Svidalen. Født ca. 1672. og Gertrud Nilsdatter, Svidalen. De ble vel ikke gift i 1710, men 17.10. 1697.Ved manntallet i 1701 var Anders 29 år og soldat, og en av 8 oppsittere på gården.Har funnet følgende barn etter de.1 Helga/Helge?, døpt 7. november 1697 i Jølster.2 Nils Andersen, døpt 6. juni 1702 i Jølster.3 Nicolan? Elisabeth, døpt 15. april 1704 i Jølster.4 Johanne, døpt 28. september 1710 i Jølster.5 Nils, døpt 3. august 1712 i Jølster.Sikkert flere barn, men vanskelig å finne i kirkeboken da den er ført på en noe uryddig måte. Mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Nilsen

Hei. Har notert at 1.Nils - 1753 Nils Andersen Svidal skjøtte jorda 1/2 laup til broren Nils Andersen som bodde på Aschøen ved Bergen.2.Nils Andersen d.y. f.ca. 1712 - død 1757 - 45 år.Gift 1731 i Jølster med Gunnilde Olsdatter, Holsen.De bodde på Kleppe i Askøy.Etter mine notater skal Anders Nilsen,Svidal og Gertrud Nilsdatter ha datteren 3.Johanne f.ca. 1703 (er det hun som er døpt i 1710 skal tro?)- død på Kleppe i Askøy 1782 -79 år, hun var gift 1733 med Gudmund Jansen, Stevold i Jølster. Johanne og Gudmund bodde på Nedre Kleppe i Askøy. Jeg har funnet 8 barn, døpt i DK i Bg.og i Askøy.4.Lisbet død 1744 - Gift 1734 i Jølster med Jon Pedersen, Bergen. De bodde på Kleppe i askøy. Videre har jeg notert at Anders Nilsen Svidalen var sønn av Nils Svidalen-morens navn har jeg ikke, jeg har ikke foreldrene til Nils Svidal heller. Nils Svidal var gift med Brite Mikkjelsdatter, Svidal. De fikk barna: 1. Gertrud Gift 1697 med Anders Nilsen, Svidal 2. Mikkjel Gift 1708 med ? Andersdtr. Øfrebøe.De var brukere i Svidal. 3. Olav død 1741 - 50 år. Gift 1712 med Guri Tollevsdtr. Sandalen. De var brukere på Svidalsneset.Brita Mikkjelsdatter sine foreldre var Mikkjel Olavsson født ca. 1590 - død 1686 - 96 år.Gift med Helga Arnedotter født ca. 1595 - død 1686 - 91 år, de var brukere i Svidal i Jølster.Helge og Mikkjel sine barn. 1. Eljas 2. Arne 3. Nils 4. Brita gift med Nils Svidal Skifte 1687 etter Helge og Mikkel til borna deira. Eljas, Arne, Nils og Brite alle gifte.Det ble litt kludrete skrevet.Vennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er jo en liten pussighet i siste innlegg klippVidere har jeg notert at Anders Nilsen Svidalen var sønn av Nils Svidalen-morens navn har jeg ikke, jeg har ikke foreldrene til Nils Svidal heller. Nils Svidal var gift med Brite Mikkjelsdatter, Svidal. De fikk barna: 1. Gertrud Gift 1697 med Anders Nilsen, Svidal 2. Mikkjel Gift 1708 med ? Andersdtr. Øfrebøe.De var brukere i Svidal. 3. Olav død 1741 - 50 år. Gift 1712 med Guri Tollevsdtr. Sandalen. De var brukere på Svidalsneset.Nils Svidal gift med Birthe Mikkelsdtr er vel svigerforeldre til Anders Nilsen, siden de er foreldre til Gjertrud som du skriver er g. 1697 med Anders, datoen står i innlegget til Frank.Nils og Gjertrud har en datter Birthe f. 1735, dpt 25/9-1735 g. m. Ole Olsen, Krogåsvåg ifølge skiftet til Nils.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hei!Kan ikke se noen pussigheter i innlegg 66 av LillianDu skriver i innlegg 67 Nils Svidal gift med Birthe Mikkelsdtr er vel svigerforeldre til Anders Nilsen, siden de er foreldre til Gjertrud som du skriver er g. 1697 med Anders,Det er rett, men Gjertruds svigerfar het også Nils Svidal. Altså 2 Nils Svidal på samme gård. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heigreit. Har hatt litt problemer linken hit.Går ut fra at dere har prøvd å finne etternavnet på de to. Komer ikke inn på databasevelgeren etc så da blir det vel en pause til det er muligSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei Frank. Eg et i meg det om gifte i 1710, Sjølvsagt har du rett at det var 17.10. 1697. Eg undra meg litt på det, men det er det nye systemet til DA som har forvirra meg. Elles ser eg ikkje nokon usemje kva gjelder forslekta vår i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

For øvrig er det grunn til å merka seg at denne slekta, ut frå det Steinar har funne, har gått frå Jølster til Askøy og opp til Troms - kor dei har blanda seg med ein grein som har komen til Bergen. Rett nok ikkje i reine liner, men dog ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar leita litt i databaser på DA [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=tysnesvi&gardpostnr=331&merk=331#ovre>Lenkeher lurer jeg på vilken dato de ble vigd på i 1741.trulova D. 23 p. Trin.1740 og vigd Dom. 1. p. Epiph. 1741Her står det at Ole er fra Tegland og Anne fra Sunde?? det er jo andre gårder en de som før er oppgitt her i debatten.Ser her på søk på etternavn at det er en Gulbrandsdtr her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiNede på venstre side er to døpt som Anne, den øverste ser ut til å være Guttormsdtr men skridten er veldig uklar. Er dette rett Anne tro...?Klarer noen å tyde hva foreldrene heter??Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Lillian Nilsen

Hei.Inlegg av Steinar Olsen, Harstad 12/6-2010 - (60).Tippoldeforeldre.30. John Amundsen f.ca.1718 i Kvinnherad, Ho, død 31/5-1795 i Holmedal. Gift i Askøy (Strusshamn kirke) med Inger Olsdatter.Jeg har lenge søkt etter hvor min tipptipptippoldemor Marthe Amundsen var født. Hun er født ca. 1729 d.1805.Jeg har skrevet ett innlegg tema 79192 om henne.John Amundsen, Marthe Amundsdatter og Gabriel Amundsen må være søsken.Kan du opplyse hvor i Kvinnherad de kommer fra??Håper det finnes bygdebok for Kvinnherad.Både John Amundsen og Marthe Amundsdatter bor begge i Holmedal i Askøy i beg. av 1760 tallet iflg. comminikanter i Strusshamn kirke i Askøy.Holmedal var en gard i Kleppestø i Askøy. Nå er det bolighus, butikksenter og parkeringplass der.Venter spent på svar. Ha en fin helgVennlig hilsen Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.