Gå til innhold
Arkivverket

[#78712] Ole, Anne og Kirsten Sørenssønner, Rødøy (Fra Bergen?)


Gjest A. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Martinsen

I 1824 holdtes der skifte på Sperstad i Rødøy. Der nevnes Ole Sørensen, som skiftet gjaldt, og hans søstre Anne Sørensdatter (gift i Melfjorden, f. om. 1782 ifølge FT 1801) og Kirsten Sørensdatter (36 år = f. om. 1788).Søstrene var åpenbart ikke født i Rødøy, for de finnes ikke i kirkebøkene. Det var dog yngstemannen Ole Sørensen, dersom han er personen som finnes som fostersønn på Steinsland i FT 1801. (Kilde ang. fødested Melfjorden: Innrulleringsmanntallene.) Anne og Kirsten var i tjeneste på Strand. Kirsten var også en tid tjenestepike på Melfjorden. Alle tre konfirmertes i Rødøy, i hhv. 1800, 1805 og 1814.La oss se nærmere på Ole:Ole Sørensen er altså f. om. 1792. Det passer godt med Ole Nikolai Sørensen, som er dpt. i 1792 som sønn av Søren Olsen, Melfjorden. Søren Olsen finnes ikke gift i Rødøy, men Ole Nikolai var ektefødt. Søren Olsen var 'ugift' (formodentlig 'enkemann') på Oldervik ved FT 1801. Søren Olsen døde i 1814, 50 år gammel (= f. om. 1764).Jeg tolker det dithen at Søren Olsen og konen, hvis navn man ikke kjenner, kom til Rødøy mellom 1788 og 1792. Hvorfra? Jeg tar en titt i innrulleringsmanntallene, og der finnes disse kandidatene:1.) Søren Olsen Møyken/Mykkeøy. F. om. 1764. (Identisk alder med den ovennevnte Søren Olsen, Melfjorden.) Født i Bergen.2.) Søren Olsen Møyken/Mykkeøy. F. om. 1772. (Ti år yngre enn nr. 1.) Født på Hestmona i Nesna.Det må være nr. 1 som er den aktuelle kandidat her, siden nr. 2 fortsetter å nevnes etter vår Søren Olsens skifte i 1814. Vi kaller heretter nr. 1 for Søren Olsen, Melfjorden.Men de følgende forhold er svært forstyrrende:Første forhold: I 1781 ble et pikebarn (8 uker) gravlagt. Det var datteren til 'Søren Olsen, Melfjorden'. Ved innførselen står der en anmerkning: 'For tillig samleije, ægtevielse 19/6 1780 i Ranen. Hjemmed. barn.' (Jeg har sett på denne innførselen i Rana. Ektefellen het Berit Maria Larsdatter. Se annet neste avsnitt.) Er dette vår Søren Olsen, så har man et misforhold når det gjelder Anne og Kirsten Sørensdøtre. NN Sørensdatter fødtes i Rana eller Rødøy i 1780. Søren Olsen var i Rødøy i 1781. Anne Sørensdatter skulle være f. om. 1792, men finnes ikke i Rødøy. Det samme gjelder søsteren Kirsten Sørensdatter, som var f. om. 1788, seks år etter storesøsteren.Annet forhold: Det kan nu nevnes at et ektefødt pikebarn, Dorotea Sørensdatter, døptes i 1782 som datter av nettopp 'Søren Olsen, Melfjorden'. Det er svært usannsynlig at det er den samme mann, siden han da ville ha måttet forflytte seg hyppig mellom forholdsvis adskilte sogn (Rana/Rødøy og sted X). Doroteas mors navn nevnes ikke, så det gjør det vanskeligere å få klarhet i hvorvidt det dreier seg om den samme mann eller to menn. Den nevnte Berit Maria Larsdatter var etter alt å bedømme hun som døde i 1814. Hennes navn, 'Berit Larsdatter', står under 'Søren Olsen, Melfjorden', noe som tyder på at de døde/begravedes/e.l. samtidig c: var et ektepar. Det vanskelige her er at jeg ikke finner noen Berit Larsdatter som er g.m. Søren Olsen i FT 1801. Den nærmeste jeg finner, er Berit Larsdatter, ugift tjenestepike på Oldervik (som forøvrig også er Søren Olsens bosted ved FT 1801).Fra kirkeboken for Hemnes (Mo, Rana), s. 291b: Trol. Søren Olsen Melbodtnet (= Melfjordbotnet) Rødøe og Berte (Berete, Berit) Maria Larsdatter Langvatn(?). Trolovere: Kristen Gregersen Melfjordbotn, Lars Henriksen Nordfjordnes, Kristen Iversen Ramnå (Rana).Jeg skulle gjerne ha hatt bistand til å rydde opp i dette. Man må begynne med Søren Olsen. Det ser ut til at det finnes to noenlunde jevnaldrende menn, Søren Olsen Melfjorden og Søren Olsen Møyken/Mykkeøy. I tillegg later det til å være to Søren Olsen på selve Melfjorden, nemlig vår Søren Olsen og han som er faren til Dorotea (og trolig også til NN, det avdøde pikebarnet).Det eneste som kan gi en fornuftig forklaring på det ovenfor, er denne teorien: Søren Olsen fødtes i Bergen, kom til Rana, giftet seg der, fikk barn i Rana/Rødøy (NN og/eller Dorotea), flyttet til sted X, kanskje Bergen, og fikk flere barn der (Anne og Kirsten), hvoretter han kom tilbake til Rødøy og fikk sitt siste barn (Ole Nikolai).Vær oppmerksom på at døpte, konfirmerte, ekteviede og døde i Rødøy i tiden 1739-1824 finnes i databaser her i Digitalarkivet, så begynn endelig ikke å lete gjennom kirkebøkene.Jeg håper at fremstillingen ble noenlunde oversiktlig.André Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Denne har du vel allerede, Chirsten Maria, døpt i Rødøy i 1787, datter av Søren Olsen Melfiord - Nordland fylke, Rødøy i Rødøy, Ministerialbok nr. 841A03 /1 (1777-1819), Kronologisk liste 1787, side 50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16594&idx_id=16594&uid=ny&idx_side=-29>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Kanskje disse debattene kan hjelpe deg litt videre:45251: Gregus Fordelsen, Rana, gift i 1832 med Kiersten Sørensdtr.Hvor kom hun fra? [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=45251&sok=&nr=64&antinnlegg=48&startnr=51&antall=100&spraak=#anker>Lenke20187: Hvor var Søren Olsen, Melfjorden i Rødøy i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (2):Det hadde jeg ikke sett. Forklaringen ser jeg nu, nemlig at avskriveren har tolket skriften som 'Aren' istedenfor 'Søren', slik at det ble bomskudd i databasen.Takk.Ad (3):Disse trådene var nyttige. De klargjør ganske godt at Berit Maria Larsdatter var fra Rana, og dermed også at Søren Olsen er identisk med personen som giftet seg i Rana og personen som i det påfølgende år gravla datteren NN i Rødøy.Søren Olsens opphav forblir imidlertid uklart for meg. Jeg ser ikke noe tydelig bevis for at han var sønn av Ole Gregussen.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når det gjeld kven foreldra til Søren Olsen Melfjorden var, meiner eg vi har gode indikasjonar på at han nettopp var son til Ole Gregussen på Sandvik i Rødøy. Grunnen er følgjande: Søren må vera han som er 14 år og bur i Melfjorden i 1769. Han er oppgitt å vera født i Sandvika i Rødøy (husbonden i Melfjorden i 1769 er Kristen Gregussen, 52 år, bror til Ole Gregussen). Søren bør då vera født om lag 1755. Den vaksne mannen som er registrert i Sandvik i 1755, er Ole Gregussen. Han er 30 år og gift. I skiftesamlinga til Svein Edvardsen finst skiftet etter kona til Ole Gregussen, Kirsten Larsdtr, på Sandvik i 1759. I tillegg til ektemannen er arvingane dei tre barna deira, Gregus 6 år, Søren 4 år og Jakob 2 år. Søren vart konfirmert i Rødøy kyrkje i 1774, 19 år gamal. I skiftet etter verfar til Søren på Berget i Mo i Rana i 1792 er det oppgitt at Søren og familien bur i 'Melbotn'. Eg trur ikkje Søren Olsen er registrert i folketellinga 1801, i alle høve ikkje i Rødøy prestegjeld. Søren ser ut til å vera for gamal til å vera registrert i innrulleringsmanntalet 1809-1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiser dere søker Søren Olsen som er fra Sandvik i Meløy eller Rødøy. Det er hvis man sjekker en i Meløy og en i Rødøyher er de to i 1801 Søren f. ca 1745. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f18011836&gardpostnr=81&personpostnr=1044&merk=1044#ovre>Lenkef. ca 1778 og den andre som blir i yngste laget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til 6.Ole Gregussen Strømsvik i Rødøy og Ole Gregussen Sandvik i Rødøy er ikke samme person.I Skiftet fra Halsosa i 1792 etter Stephen Rasmussen og Anne Andersdatter er det Ole Gregussen i Strømsvik sin sønn Gregus Olsen Strømsvik som lever.Ole Gregussen Strømsvik i Rødøy døde i 1786. Ole Gregussen i Strømsvik giftet seg med Barbroe Andersdatter i 1745.Gregus Olsen Strømsvik er 19 år når han konfirmeres i 1770. Gregus Olsen Sandvik er 22 år når han konfirmeres i 1775. Deres fedre er Ole Gregussen og den ene bor i Strømsvik og den andre i Sandvik.Ole Gregussen i Sandvik i Rødøy dør i 1790. Ole Gregussen i Sandvik er gift 3 ganger og har barn i alle tre ekteskap. Først gift med Kirsti Larsdatter, hun dør i 1759. Andre gang gift med Anne Berthelsdatter hun dør i 1775. Tredje ektefelle er Berith Martha Pedersdatter hun overlever ektemannen.Den Søren Olsen det er snakk om i denne debatten er han som dør i 1814 i Rødøy. Den Søren Olsen som du har funnet skifter etter i Meløy i 1843 og i 1813 er ikke samme person, han er den yngste Søren Olsen du fant i 1801 og som da bor på Oldra i Meløy sammen med sin mor og stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Martinsen

Ad (5):Det virker tilforlatelig. Man ser forøvrig at navnene til farfar Ole, farmor Kirsten og mormor Anne samsvarer med det som Søren Olsens barn het, nemlig Ole, Kirsten og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.