Gå til innhold
Arkivverket

[#78716] Trenger hjelp med å finne rette foreldre til Emil Julius Olsen f. 15.juni 1845


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg forsøker å hjelpe min barndomsvenninne med hennes aner, men er blitt stående bom fast og håper noen har mulighet til å hjelpe meg litt videre.Det gjelder å finne de korrekte foreldrene til Emil Julius Olsen født 15.juni 1845. Han ble døpt i Oslo Domkirke 10.august s.å., av foreldrene OLE KNUDSEN og ELISABETH OLSDATTER. De har bosted på Holmen. Emil Julius Olsen er min venninnes tipp oldefar. (Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 13 (1844-1864), Fødte og døpte 1845, side 5, nr.142) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=655&idx_id=655&uid=ny&idx_side=-7>Lenke Jeg finner en OLE KNUDSEN og pige LISBETH OLSD. Han født på Næss - hustruen på Winger Nå begge paa Briskebye?, som gifter seg i Aker kirke 14.mars 1834. Hans far: Knud Olsen - Hennes far: Ole Andersen. (Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Ekteviede 1834, side 431, nr.18) Permanent sidelenke: Lenke OLE KNUDSEN og LISBETH OLSDATTER får datteren Gunhild Marie 1.mars 1832 (født utenom ekteskap). Døpt i Aker 1.juli s.å. (Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Fødte og døpte 1832, side 125, nr.86) Permanent sidelenke: LenkeOLE KNUDSEN og LISBETH OLSDATTER får tvillingene Johannes og Oline 23.april 1834. Døpt i Aker kirke 6.juli s.å. De har bosted i Pipervigen. (Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Fødte og døpte 1834, side 202, nr.112 og 119) Permanent sidelenke: Lenke OLE KNUDSEN og ELISABETH OLSDATTER får datteren Karine 20.januar 1837. Døpt i Oslo Domkirke 5.mars s.å. De ser ut til å ha bosted Grøn (Grønland?) og det nevnes noe om Andresens fabrikk på Holmen. (Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 12 (1837-1845), Fødte og døpte 1837, side 11-12, nr.65) Permanent sidelenke: LenkeOLE KNUDSEN og ELISABETH OLSDATTER får sønnen Oluf 3.august 1841. Han blir døpt i Oslo Domkirke 12.september s.å. De har bosted på Holmen. (Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 12 (1837-1845), Fødte og døpte 1841, side 285-286, nr.218) Permanent sidelenke: Lenke Ved tellingen 1865 bor Ole og Elisabeth i Rusløkbakken 3de Linie nr.25, Christiania, med datteren Karine 28 år og sønnen Emil 20 år. Ole sies da å være født Hov i Aker sogten, mens han ved vielsen sies å være født på Næss. De har boende hos seg pleiebarna Edvard Ols. 11 år, født i Lillehammer og Emma Marie Sinding 2 år, født i Christiania. (Emma Marie Sinding kalles Karine Olsdatters datter i tellingen 1875) LenkeJeg finner ikke Ole Knudsen og Elisabeth Olsdatter i tellingen 1875, og de er muligens døde da. Jeg finner en LISBETH OLSDATTER, som blir døpt i Vinger 31.august 1800 av foreldrene Ole Andersen og Mari Hansdatter. Men er veldig usikker på om dette er den riktige. (Vinger i Vinger, Ministerialbok nr. 5 (1772-1813), Fødte og døpte 1801, side 81.) Permanent sidelenke: LenkeJeg finner videre en OLE KNUDSEN, som blir døpt i Aker kirke 6.februar 1803 av foreldrene Knud Olsen og Gunhild (Persdatter) Pedersdatter. (Aker, Ministerialbok nr. 10 (1786-1809), Fødte og døpte 1803, side 166.) Permanent sidelenke: LenkeDet er sannsynligvis Oles foreldre som ved tellingen 1801 bor under gården Hoff (Hov) i Aker, Akershus, men da kalles faren Knud Nielsen! Husmann med jord: LenkeDet er sannsynligvis LISBETHs foreldre som ved tellingen 1801 bor under Pramhuus Nordre, Vinger, Hedmark. Husmann med jord:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Wangen

Se her:Name: Gunhild Marie Olesdatter Gender: Female Baptism/Christening Date: 01 Jul 1832 Baptism/Christening Place: VESTRE AKER, OSLO, AKERSHUS, NORWAY Birth Date: 01 Mar 1832 Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Knudsen Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Lisbeth Olsdr Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42625-6 System Origin: Norway-VR Source Film Number: 125850 Reference Number: 2:1N41KDC Collection: Norway Baptisms, 1634-1927 Og så ser du den samme her men da heter hun Elisabeth.Så du er nok inne på riktig familie. Name: Gunhild Marie Olesdatter Gender: Female Baptism/Christening Date: 01 Jul 1832 Baptism/Christening Place: Oslo, Oslo, Norway Birth Date: 01 Mar 1832 Birth Place: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Ole Knudsen Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Elisabeth Olsdatter Mother's Birthplace: Mother's Age: Indexing Project (Batch) Number: C42625-8 System Origin: Norway-EASy Source Film Number: 125843 Reference Number: Bk 22 p 42 Collection: Norway Baptisms, 1634-1927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for innspill Lisbeth :o)Jeg håper at det er de rette foreldrene og de rette søsknene jeg har funnet til Emil Julius.Er blitt noe forvirret over dette Lisbeth og Elisabeth tror jeg. Hun døpes og giftes som Lisbeth om det er den rette. Hun kalles Elisabeth ved tellingen og Elisabeth til barna som blir døpt i Domkirken, men Lisbeth til de andre barna.Jeg skulle synes det hadde vært så moro å overraske min venninne, men da må det jo være korrekt :-))Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Lisbeth er ei kortform av navnet Elisabeth. I dagligtale blei ho nok kalt Lisbeth. I formelle sammenhenger kunne navnet bli skrive fullt ut, som Elisabeth, eller som kortform, Lisbeth. Nå til dags vil vi definere disse som to ulike navn. På 18-hundretallet trur eg mange oppfatta det som ulike skrivemåter av samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Harald :o)Jeg tenkte vel også at Lisbeth senere kunne ha blitt til Elisabeth, men føler meg fortsatt litt usikker på om det er det korrekte jeg har funnet. Syns det er så mye rart her.Som tidligere nevnt oppgis Ole Knudsen å være født på Næss når de gifter seg i Aker kirke 14.mars 1834 og hans far er Knud Olsen, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7720&idx_id=7720&uid=ny&idx_side=-435>LenkeMen, ved tellingen 1865 oppgis Ole Knudsen å være født Hov i Aker. LenkeOle Knudsen døpes som tidligere nevnt i Aker krk.6.februar 1803 (om det er den korrekte) av foreldrene Knud Olsen Hovs sogn og Gunhild Persdatter. Permanent sidelenke: LenkeNår Ole og Lisbeth gifter seg kalles også faren Knud Olsen. Under gården Hoff (Hov) i Aker (1801) kalles Gunhilds mann Knud Nilsen og ved dåpen til de 7 barna som er oppført ved tellingen kalles han også Knud Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Familien til Lisbeth Olsdtr. f 1800 døpt 31/8 i Vinger er omtalt i bygdebok for Eidskog b. III s 230 på Grønkjølen u/ Pramhus. Lisbeths alder ved giftermålet 21/3 1834 oppgitt til 33½ år, stemmer perfekt så det tyder på at det er rett person. Hennes foreldre er Ole Andersen Mellom Pramhus 1753 - 1813 og Mari Hansdtr. Merildsagen d 29/10 1828 75 år gl. Lisbeth fikk to gutter utenfor ekteskap: 1. Arne f 29/3 1825 på Enderud d. 4 mnd gl. far: Erik Arnesen Langfoss 2 Anders f 25/2 1827 far: Kristen Hansen Svendby fra Odalen. Den neste blir da Gunhild Marie f 1/7 1832 m/ Ole Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det var flott med de opplysningene Magne :o)Tusen hjertelig takk!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.