Gå til innhold
Arkivverket

[#78720] Else Gammelgaards skifte i 1777 i Romsdal. Hendes arvinger er 2 Friis sønner.


Gjest Carsten Friis Fischer
 Del

Recommended Posts

Gjest Carsten Friis Fischer

HejSkifteuddraget nedenunder, fortæller jo, at der ved hendes død i 1774 er 2 sønner levende.Nemlig Carl Friis som jeg har nogenlunde styr på. Christen Friis som jeg bare ved, er levende i 1777.Denne Christen Friis ? Hvor endte han sine dage ?På en hjemmeside mener jeg, at jeg har læst, at Christen Friis køber et kobberværk eller sådan noget ligende ?mvhCarsten FischerMøre og Romsdal fylke, Romsdal sorenskriveri, skifteprotokol 3A 10, 1774-1782 fol. 331b-339b.Skifte efter Else Gammelgaard, begyndt 22. august 1777, salig sorenskriver Friises, som beboede gården Friisvold i [Rodven] Otting. Hendes arvinger er to efterlevende sønner: Ms. Christen Friis, myndig, og ms. Carl Friis, myndig. Boets formue 2.996 rdl, udgifter 1.065 rdl. Til arv til hver søn 965 rdl. Overværet af lensmand Jacob Frisvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christen skal etter mine notater være død på Frisvold i 1780, men jeg har ikke notert kilde for denne opplysningen. Christen og Carl's bror Hein f. 1719 skal være død i 1775 (sinnssyk siden ca. 1744) og søsteren Anna Bolette f. 1722 er også død før 1777. Chisten og Carl skal etter mine notater begge være født i 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Friis Fischer

Hej Per NermoTakker mange gange for dit indlæg.Har lige løseligt prøvet at lede i Grytten kirkebog i skifter fra Romdals Sorenskriveri. Dog uden held indtil videre. Der er jo skifte efter Carl Friis. Så et eller andet sted tror og håber jeg på at der også er et skifte efter Christen. Det kunne jo være fint at se, om han ligeledes stifter familie.mvhCarsten Fischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.