Gå til innhold
Arkivverket

[#78722] 1736 Thjm Taxt (DK 348) - hva betyr det? (ref fra Hornemanns stamtavler)


Gjest Einar Aasprong
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar Aasprong

I Hornemanns stamtavler (Statsarkivet Trondheim) står det på et kartotekkort for 'Galschiøtt I' følgende opplysning:1736 Thjm Taxt (DK 348) - Maren GalschiøtJeg regner med at hun var tilstede i Trondheim på dette tidspunkt og at 'DK' står for domkirken. Er 'Taxt' en prest eller 'skatt'?Har tenkt at '348' kunne være en sidehenvisning, men finner at den skannede versjonen av aktuelle kirkebok er unummerert.Noen gode forslag til hvilken kilde dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kan det ha vært en takst på huset? Forordninga om branntakst for byene kom først i 1767, så det var nok ikke en branntakst i så tilfelle, men i følge en nettutstilling av SAB ble husene i Bergen taksert på grunn av skattepåbud i 1645 og 1657. http://digitalarkivet.uib.no/boliger/ Kanskje taksten i Trondhjem kan ha vært noe lignende?Kan DK 348 være en henvisning til et nummer i en annen del av Hornemanns samlinger? Min erfaring fra da jeg bladde en del i Thora Sollieds samlinger ved Statsarkivet i Bergen var at slike henvisninger som dette, gjaldt til hennes eget arkiv og det var oftest henvisning til et nummer og ikke ei side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Taksten kan også ha vært en branntakst hvis Trondhjem var tidlig ute med brannforsikring. Under Kort om brannforsikring i den samme nettutstillinga som jeg lenket til i (2) står det:Sist på 1600-talet vart det starta slike brannforsikringsordningar i Tyskland og England. Til Skandinavia kom tanken for alvor etter den store brannen i København 20. oktober 1728, og der fekk ein oppretta ein brannforsikringskasse i 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

det kan også være taksasjon for byskatten 1736. Denne kilden ligger nok også i Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Einar Aasprong

Det tok sin tid før jeg kom meg på arkivet for å sjekke kilden. Det var den sistnevnte (Brann og hustakst for Trondhjem 1736) opplysningene var skrevet av fra.Det var forøvrig Digre og ikke Hornemann som var sekundærkilden til opplysningen.Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.