Gå til innhold
Arkivverket

[#78728] Bortsetting av barn


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!En oldefar av meg hadde en søster, f. 1877, som vi ikke vet hvor hun ble av. Finner henne bare døpt. Har lett etter henne blandt døde uten resultat. Men en tanke som har streifet meg er om hun kanskje kan ha blitt satt bort siden faren døde tidlig og mora giftet seg på nytt?Finnes det noen bøker eller protokoller jeg kan lete i? Hvor vanlig var det å registrere bortsetting av barn?MVH Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke greid å finne konfirmasjonen til denne Mathilde Gambog jeg fant på tellingen. Legger inn tellingen 1900,da mora Iverine Iversdatter bodde på Paalnesset:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f01911&gardpostnr=74&personpostnr=519&merk=519#ovre>LenkeSer forresten at Johan Edvard Jonassen Gambog (broren til 'din'Mathilde) dro til Amerika i 1914:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei og tusen, tusen takk!Ann-Mary: Det er rett Mathilde du har funnet i 1900! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på at hun kunne bruke Gambog til etternavn. Og nå har jeg nøstet litt opp her.Mathilde var datter av Hans Jakobsen Rydsjå og Iverine Iversdatter, født: 10 apr 1877, Gambogen i Kvæfjord.Hun ble konfirmert 2 juli 1893 i Bjarkøy. I klokkerboken står det at hun var født i Kvæfjord, men bosted Andenes?? Det var jo litt merkelig da...Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9946&idx_id=9946&uid=ny&idx_side=-79>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen 5 des 1900 ble hun gift i Kvæfjord Kirke med Theodor Ingvald Thoresen, som står i FT1900. Og der står det at begge er konfirmert i Bjarkøy, og at faren hennes het Hans Olsen... Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHar funnet 1 datter: Nellie Josefine Marie, f. 6 sep 1902, Gambogen. Og da het hun Mathilde JONASDATTER (antagelig etter stefaren Jonas Johannessen)Faddere: Edvind Ananiassen Langvassdal, Ove Jonassen Gambogen(onkel og min oldefar), Emma Toresdatter Langvassdalen og Everine Iversdatter Gambogen (Mormor)sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.