Gå til innhold
Arkivverket

[#78732] Hva er slekten Gamborgs opprinnelse?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Jeg finner flere generasjoner i det som så vidt jeg ser, later å være en egen slekt Gamborg på 1700-tallet. Det er flere Gamborger i både Norge og Danmark. Men hvor er slektens opprinnelse? Det er for øvrig et sted i Danmark som heter Gamborg.Gen 1. Rasmus Gamborg? kjennes bare fra sønnens patronymikon 2. Jens Rasmussen Gamborg, 3.1 Ole Jensen Gamborg, død før 22.09.1783 3.2 Marie Jensdatter Gamborg, død 1735 4. Christen Olsen Gamborg 5. Maren Maria Gamborg, fødes Modum 1761. Far: Christen (Olsen) Gamborg. Mor: Elisabth Nilsdatter (Ihlen): Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Modum, Ministerialbok nr. 2 (1741-1782), Fødte og døpte 1761, side 284-285[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=sk06021682&gardpostnr=85&personpostnr=458#nedre>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

En fogd Gamborg eide Eidsvolds kirker også: LenkeOg i Finne-Grønns artikkel om 'familien Abelsted' som jeg har publisert er Gamborg nevnt mange ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Den har jeg også sett, Berit. Enkelte andre artikler nevner også så vidt jeg ser dette paret: Rasmus Jensen Gamborg (død 6 okt. 1687, Fjellvær, Hitra) og Christense Nathanaelsdatter Buch. Se bl. a. [url="http://www.nose.dk/Norge/holger.html>http://www.nose.dk/Norge/holger.htmlHar ikke sett noen kilder som nevner at de fikk barn. Det kan naturligvis hende at de fikk barn likevel.Det kan hende det er minst to samtidige personer ved navn Rasmus Gamborg. En sersjant Rasmus Gamborg nevnes også her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har vel kanskje sett det. I Ovenstads mil.biogr. står det omtalt en Jens Jensen Gamborg som skal være født på Modum. Det kan muligens være bror til Rasmus Jensen Gamborg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Legger ut hele teksten om Jens Jensen Gamborg:'Gamborg, Jens Jensen - F. på ModumAdj. ved 1. Akh. nasj. inf. regt.Pr. Int/f? ved samme regt. 22/4/1720, ved Nannenstadske komp.Drepte 7/6 1721 utenfor Vesterport Kj. hvn., Int/f? Trellund av Fyenske nasj. inf. regt. og flyktet etter fullbyrdet udåd til Sverige.Blev 3 ganger stevnet ved trommeslag og dømtes, da han ikke møtte, til å henrettes 'in effigie' såvel p. gr. av det begåtte drap som også for det mot den avlivede begåtte rov.Dommen ble avsagt 3/12 1721 og stadfestet av kongen 11/2 1722.Gamborg opholdt seg senere i Bayruth, og markgreven intercederte til fordel for ham, men Fredrik IV lot svare, at saken måtte ha sitt forblivende 1739.Olai Ovenstad: Militærbiografier - den norske hærs officerer 1628-1814 - Bind 1 (A-H), s. 329'Fredrik IV, Danmarks konge, regjerte 1699-1730. Etterfulgt av Christian VI (1730-1746)Brandenburg-Bayreuths markgrever:1712 - 1726: Georg Wilhelm 1726 - 1735: Georg Friedrich Karl 1735 - 1763: Friedrich III

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Skifte etter Jens Rasmussen Gamborg og Anne Cathrine Mikkelsdtr. på Tingelstad?Buskerud fylke, Eiker, Modum og Sigdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 8c (Hba 0008.c), 1741-1743, 490aoppb: Statsarkivet i Kongsberg.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Til innlegg 7 og 9: Det er sikkert mye god informasjon her, ja! Jeg har sett databaselenken (9), men ikke originalene.Jeg har ikke mye trening i å lese verken skifter eller denne tidens skrift. Skal bruke tid fremover for å øke mine kunnskaper på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Weidel

Det ser ut til at Gambov/Gamborg slekten på Nord-vestlandet er etterkommere etter Mogens Pedersen og Elisabet fra Hackås i Sverige. Første spørsmål må i så fall være om denne delen av Herdalsætten er Gamborg eller Gambov? Hvis jeg husker riktig var det Grabow’er på Tøndel gods som Jens Mogensen var eier av en kort periode.Linker: www.overdahl.net/Slektshistorie/Hitra/Hitra II/FILLAN.htm www.tuxen.info/embetsmenn_midt-norge_1536-1660_register.pdf

bilete9617.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Odd. Takk for innlegget ditt.Jeg har også lurt på om det er en forbindelse mellom Gamborgene på Modum og Hitra. Det er jo påfallende at de deler samme navn.Hvordan går man ev. frem for å finne mer om dette? Vet du eller andre mer om dette?Jeg har også sett at det kan være ulike skrivemåter: Gamborg/Gambov. Grabow kjenner jeg ikke fra før.Noen med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei!Det skulle vel ikke forundre meg mye om denne 'Modum-slekten' Gamborg er fra landsbyen av samme navn på vest-Fyn, litt sørøst av Middelfart,og ikke fullt halvveis i avstand til Assens!.Leter jo selv etter mine Fynske aner på mors-siden,denne Gamborg-slekten har 'pirret interessen' min også. Gambow er vel skrivefeil for GRABOW/GRABOU,eller?.Hilsen en som er veldig opptatt av 'Fyenske slægter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Sven Erling. Takk for innlegget ditt.Jeg har også merket meg Gamborg i Danmark.Tror du at navnene Gamborg, Gambow, Grabow og Grabou alle er varianter av hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Magne!(innlegg 17):De er nok ikke varianter av hverandre!. Såvidt jeg kan skjønne er dette 2 helt ulike slekter. GAMBOW må helt klar være skrivefeil for GAMBORG. Grabow-slekten synes vel å være tysk adel,Gamborg dansk og mere 'borgerlig'.Besnærende er det jo da at disse 2 slektene har hatt medlemmer som har bodd i Fosen på samme tid(?).Der stanser vel 'likheten'??. Men man skal ALDRI SI ALDRI!.God sommer,hilsen Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

God sommer, Sven Erling!Ser på s. 17 i Modums historie VI. Gårdshistorie Forfatter: Arnt Ruud. Utgitt: 1973at Jens Rasmussen (nr. 2 i første innlegg) kalles stamfar for slekten Gamborg. 'Etter all sannsynlighet var han sønnesønn av den Hans Rasmussen som var eier av gården (Tingelstad) i 1666.'Ingen ytterligere beviser eller argumenter så vidt jeg kan se. Hvor kan navnet Gamborg ha kommet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Magne og god kveld!Jeg for min del er ikke i tvil hvor denne slekten kommer ifra. Så vidt meg bekjent er det kun en landsby i Danmark med dette navnet,og den ligger altså på Fyn!. Disse navnene du gir meg(jeg kjenner ikke til denne Gamborg- slekten noe særlig)er besnærende 'fynske',så som 'Hans Rasmussen','Jens Rasmussen',osv.. Tør da nevne at 'mine fynske aner'har tilsvarende navn som 'Jørgen Hanssøn',sønnen 'Rasmus Jørgensen',og dennes sønn igjen med nettopp navnekonstellasjonen 'Hans Rasmussen'(1656/7-1740),den første i denne slekten som tar navnet 'FYHN'. Mange av disse navnekombinasjonene er fremdeles vanlige på Fyn,det har jeg merket meg flere ganger,med undring!!. Beklager at jeg penser innpå med mine slektninger,men som du skjønner 'synes meg disse navnene utpreget fynske'. Har lest et sted(antakelig her på DA)at ikke alt er til å stole på når det kommer til slekts-oppsett i disse bindene av Modums historie,hvor og hvilke slekter det dreier seg om vet jeg altså ikke.Det herved sagt.Fra historien har jeg lest at Kongen av Danmark-Norge påla adelen å ta slektsnavn,det må ha vært Fredrik den1,og det mener jeg var på slutten av 1520-tallet(1527?,dette tar jeg etter hukommelsen),mange slekter tok da og formet et navn utifra hvordan slektens våpenskjold så ut(eks.Huitfeldt,med et hvitt feldt(hele skjoldet)med en rød skråbjelke). Prestene tok gjerne et navn fra det prestesognet de hadde vokst opp,kjøpmanns-slekter tok gjerne navn fra byen stamfaren kom i fra,osv. Et annet 'fenomen' er husmanns-plasser med navn som Altona, Hamborg,Frankrike,Prøyssen og lignende. Jeg har ingen formening om dette Gamborg-navnet representer flere slekter fra samme sted ,eller kanskje flere linjer av samme slekt.Slektsnavnet Rieber/Riiber og Riebe/Ribe er også et slikt navn som vel representerer flere ulike slekter som kun har det felles at stamfar kom fra Ribe!.Mvh Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Sven Erling!Holder med deg at bygdebøker generelt og sikkert også denne spesielt kan med rote ulike detaljer.Godt poeng også at navnene kan virke danske. Jeg har også fundert over det du skriver: 'Prestene tok gjerne et navn fra det prestesognet de hadde vokst opp,kjøpmanns-slekter tok gjerne navn fra byen stamfaren kom i fra,osv.'Kanskje den Hans Rasmussen som eide Tingelstad på Modum i 1666 kom fra Gamborg? Men hvordan komme videre herfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Magne og god søndag!Det er kanskje slik at man ikke kommer noe videre med denne Gamborg-slekten.Meg bekjent er det ikke utgitt noen slektsbok om denne slekten. Nå skal jeg en tur til Deichmanske bibliotek i morgen for å kopiere noe slekts-materiale for en kar her på DA,samt se litt på Modums historie for egen del. Da skal jeg også se hva jeg finner av litteratur omkring slekten/e? Gamborg.I begynnelsen av juli skal kona,guttungen og jeg til Kolding-området.Legoland lokker!!.Derfra er det ikke langt til Middelfart og Odense på Fyn.Da blir det avlagt besøk i noen av byenes bibliotek,samt antikvariat og antikk-butikker. Skal da se om de har noe om slekt/er ved navn Gamborg der, i tilleg da til 'Odense smedelav gjennem 400 aar'(1896).Fortsatt god sommer,Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.