Gå til innhold
Arkivverket

[#78732] Hva er slekten Gamborgs opprinnelse?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Magne!Fant du noe spennende om 'Gamborg-slekten' i Elisa Tandbergs bok 'slekten Swensen'(fra Kristiansand,utg.1949)på Nasjonal- biblioteket i dag?.Jeg legger ut spørsmålet mitt her siden det kanskje er andre enn bare jeg som er interessert?.Mvh Sven Erling.ps:Takk for svarbrevet ditt,og hyggelig telefonsamtale i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, takk i lige måde.1949-boken er så vidt jeg ser et opptrykk av:'Familien Swensen fra Kristiansand, Tandberg, Elisa. Årstall: 1945''Gamborg (gammelt: Gormsborg) er et sogn i Odense amt på Fyn. Slekten som tok navn etter sognet, kom til Norge i begynnelsen av 1700-årene.Pers. kap. til Nes, Joachim Gamborg giftet seg 1793, 26. mars i Modum med jomfru Elisabeth Margrethe Medelfart...'Jeg fikk ikke med meg sidetallet. Kopimaskinen var ødelagt, så man måtte selv ta bilde med et digitalkamera de hadde der på NB. Det er uansett lett å finne frem referansen i den boken.Denne Joachim Gamborg nevnes også i bind I, Modums historie s. 274, da i en gjennomgang om Gamborgene.Synd Tandberg ikke gikk nærmere inn i dette hvis hun likevel hadde funnet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Magne Godberg

Til innlegg 11:I Modums historie, VI, s. 18 kalles den soldaten som ble drept av Jens Jensen Gamborg i 1721 'løytnant Waldemar Trollerud'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Samme kilde som i innlegg (28):Jens Jensen Gamborg var blant annet innom Stettin på sin flukt. Hvor ble han av til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.