Gå til innhold
Arkivverket

[#78734] Pantebok Løkken kobberverk 1783 og 1798, Lars Nilsen på Skjølberg


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Eg har i lengre tid leita etter informasjon om Lars Nilsen på Skjølberg. Han vert omtalt som Lars Bælgemaker i 1771, eg finn han som Lars Nilsen i Ekstraskatten for Orkdal i 1762, han vert gravlagt på Svorkmo i 1799 81 år gammal. Med dette og div andre kjelder som utgangspunkt har eg klart å finna fram til Lars sine etterkommere. Men eg slit med å finne namnet på kona, men så dukka Lars sitt namn opp i panteboka åt Løkken kobberverk. Eg klare ikkje å tyda teksten fullt ut, og skjønnar ikkje samanhengen i teksta. Men namnet Catarina Lovitsdatter er nemd i begge tekstane. Eg meiner og å forstå ordet morbroder! Kan nokon hjelpa meg med å tyde og forstå samanhengen i dette?Permanent biletlenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080317660655.jpg>Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,dette er hva jeg kan lese:Paa vore Myndtlingers vegne, haver viundertægnede imod taget af Peder Henriksen af den hoshand indestaaende og afdøde Catharina Lovitsdatters stervboe tilhørendearv, der er udlagt til søsterend Else Lovitsdatter 2 rd: 2 ort 10 sk., halvbroderen Nils Lovitsen 2 rd 2 ort 10 s. og hans søster Johanna Lovits-datter 1 rd 1 ort 4 s, der tilsammen tiløber 6 rd 2 ort, siger sex Rigsdalertoe ort hvorfore vi dette afkald hannem meddeleSvorchmoe d. 8de November 1785...Til os undertegnede haver vores kiære mor-broder Lars Nielsen Schiølberg, som beskikket formynder,betalt? vor tilfalden arvel?? efter vor afdøde halv søster CatharinaLovitsdatter, nemlig til mig Nils Lovitsen 10 rd 1 ort 5 sk og tilmig Johanna Lovitsdatter 5rd 14 s. ...Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Takk att da Arnt!Lars Nilsen er da onkel til 'Lovitsenbarna'! Må bare 'keep on looking' vidare :-) så kjem eg vel i mål til slutt!Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.