Gå til innhold
Arkivverket

[#78735] Politibetjent Sverre Halvorsen (f.1890) Bergen. Søker etterslekt.


Gjest Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Piro

Sverre Halvorsen var født i Flakstad (Lofoten), Nordland 27 april 1890. Han ble konfirmert i Flakstad i 1905. Nå har jeg fått vite at han som voksen flyttet til Bergen hvor han ble politibetjent. Finnes det noen som har tilgang til adressebøkene for Bergen og kan forsøke å finne ham der? Er interessert i å komme i kontakt med etterslekten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Under 'døde i Bergen 1912-1972 finnes to med rett navn. Den ene døde først på 1900-tallet, så han er det vel ikke. Den andre døde i 1963 og under 'adresse' sto det 'Straumsgrend'. Vet ikke om dette kan hjelpe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Han døydde den 19.11.1963. I Fana. Han har vore gift, sidan sivilstanden var skilt når han døydde. Ingen opplysningar om born. I adresseboka for Bergen inkl Fana i 1958 bur han åleine i Straumevegen 198. Med unntak av ei Hjørdis Svendsen som ser ut til å vere leigebuar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk for hjelp så langt. Det siste innlegget fra deg Otto kan jo være et spor. Jeg ser at denne personen står oppført som vaktmester i adresseboken for 1958, men han kan jo tidligere ha vært i politiet. Nå gjelder det 'bare' å finne ut om denne Sverre Halvorsen var født i 1890. Siden jeg har dødsdatoen kan jeg jo lete opp dødsannonsen fra avisen, og se alderen på mannen der. Igjen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Poenget var at den Sverre Halvorsen som døydde 19.11.1963 var fødd 27.04.1890. Så dette er rett mann. Opplysningar frå folkeregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Kan det være en ide å kontakte politietaten i Bergen? Det kan jo finnes spor etter ansatte fra 'gamle dager'? De skulle vel i såfall også kunne opplyse om eventuell familie???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Da har jeg et spørsmål til Otto Ottesen. Nevnte Sverre Halvorsen f. 1890 som du har funnet som død i Bergen 19 november 1963 kan neppe hatt noen anelse om at hans biologiske far faktisk også flyttet til Bergen. Hans navn var Anders Halvorsen (1863 1927)og han var kystlos av yrke. I Bergen brukte han navnet Anders Halvorsen Evjen. Han var i tidsrommet 1913-23 gift med Anna (eller Anne) Flekstadhaug, f. i Frosta, Nord-Trøndelag 5 april 1892. Hun giftet seg på nytt hos byfogden i Bergen 1924 med stenarbeideren Ingolf Johannes Johannesen (eller Johannessen), f. i Bergen 16 november 1898. Disse bodde da i Håkonsgt. 11 i Bergen. Jeg har forgjeves lett etter datoen for når Anna (Anne)Johannesen og hennes ektefelle Ingolf Johannes Johannesen døde. Kan disse opplysningene også skaffes til veie ville jeg bli meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Veit ikkje om eg kan hjelpe her, men i adressebok for Bergen for 1958 (Lenke i innlegg 3)ser eg at det bur eit ektepar Ingvald og Anna Johannessen i Edvard Griegs vei 7C. Dei er i alle fall kandidatar til å vere dei rette. Dei ser ut til å ha ei dotter Eli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Beklager Otto, men nå har jeg nok kommet i skade for å villede deg litt. Har nemlig funnet ut at familien ikke skrev navnet sitt i de senere år slik som jeg trodde: Johannessen eller Johannesen. Ekteparet jeg interesserer meg for hadde 2 barn som begge døde i 2000 og jeg har funnet dødsannonsene til disse. Der står det ved sønnens død: Min gode bror og vår fetter Just Ely Johansen, døde på Haukeland sykehus 17 oktober 2000. Han var født i Bergen 1925. Videre ved datterens bortgang: Vår alles kjære Anny Irene Christiansen, født Johansen, døde fra oss idag, Haukeland sykehus 10 november 2000. Hun var født i Bergen 9 mars 1922.Så familienavnet ble altså skrevet Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Då kom eg litt vidare. Ingolf Johansen f. 16.11.1898 døydde i Bergen 08.01.1969. Anna finn eg ikkje, men der er ein teoretisk kandidat i Anna Soltvedt f. 05.04.1892, som døydde i Bergen 09.05.1969. Dersom dei vart skilde og ho gift på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Dette var gode nyheter Otto. For å få bekreftelse på at dette er de rette personene skal jeg oppsøke Universitetsbiblioteket i Oslo og lete i dødsannonsene i Bergens Tidende. Da finner jeg raskt beviset, all den tid jeg kjenner de to barna til dette ekteparet. Så du skal igjen ha hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bjørn Piro

Har nå vært på Universitetsbiblioteket og fått bekreftet at Anna Soltvedt (død 1969) så absolutt var mor til de 2 barna som er nevnt ovenfor. Det må bety at hun var skilt og gift på nytt med en som het Soltvedt. I adresseboken for Bergen 1958 finner jeg under adresse Wilhelmineborg barakker 3: ekteparet Johannes Soltvedt, maskinist og Anna Soltvedt. I døde i Bergen 1912-72 finner jeg så under samme adresse; Johannes Olav Soltvedt død 10 november 1957. Jeg skulle gjerne vite når han er født?Sverre Halvorsen (1890 1963) var i 1958 bosatt i Straumeveien 198, Fana. Under samme adresse bor også Hjørdis Svendsen, husholderske. Jeg fant dødsannonnsen til Sverre i Bergens Tidende, og som pårørende står ektefellen Hjørdis Havorsen (som kan hende er den husholdersken som nevnes i 1958). Jeg søker nå opplysninger om når konen til Sverre Halvorsen døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Johannes Soltvedt finn eg ikkje i folkeregisteret. Systemet er ikkje heilt påliteleg når det gjeld personar som døydde før 1964 og aldri fekk personnummer.Med omsyn til Hjørdis Halvorsen har eg ein sterk kandidat: Hjørdis Halvorsen f. 25.05.1895 og død 01.06.1964. Siste bustadkommune: 1249, dvs Fana. Sivilstand: Enkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Piro

Takk igjen for hjelp. Den Hjørdis Halvorsen som døde 1 juni 1964 er vel den personen jeg søker. Men jeg finner ikke henne under døde i Bergen 1912-72. Er ikke det litt merkelig, all den tid ektemannen Sverre Halvorsen som døde bare måneder i forveien står oppført?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.