Gå til innhold
Arkivverket

[#78737] Skifedestinasjon uten arvinger?Strinda i Sør-Trøndelag


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Hva er dette når det gjelder Ole Olsen og kona Karen Torgersdatter?LenkeDe fikk datteren Elen Catharina i 1805, men siden hun ikke nevnes som arving kan vel jeg se bort ifra henne som datter av disse? Hun var gift med Ole Olsen i 1833, og het ved giftermålet Elen Olsdatter Leirgjerdet. Hun var født ca 1805? Etter det jeg fant her kan vel jeg se bort ifra Ole Olsen Leirgjerdet og Karen Torgersdatter som hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Føler meg egentlig ikke kompetent til dette, men er ikke årsaken til at arvinger ikke er nevnt, at boer falitt. Mener å lese at svigersønnen Ole Olsen er nevnt under utlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for det svaret, men skulle ikke navnene på barna likevel vært nevnt? Ja jeg ser jo nå at boet hadde et underskudd på ca 60 riksdaler. Jeg så det står Ole Olsen, men forsto ikke at det sto svigersønn Ole Olsen.Så takk for den tydehjelpen. Så da er jeg vel kanskje på riktig spor likevel. Jeg har etterhvert en god del erfaring med skifter, men dette er kun den 2.skiftedestinasjonen jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Jeg har veldig lite erfaring med skifter og kjenner ikke en gang terminologien. Fra egen slekt har jeg erfaring med at skifteslutningen (heter det, det?) ikke nevner barna, men i mappen med tilhørende dokumenter ved Statsarkivet var det brev og annen dokumentasjon som inneholdt navn på barna og informasjon om hvor de hadde vært til oppfostring mens faren var utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når det gjelder Statsarkivet i Trondhjem så har jeg dårlig erfaring når det gjelder å få hjelp, så den muligheten har jeg kuttet ut. Blant annet skulle jeg ha hjelp til å tyde et skifte en gang, og den som skulle hjelpe forsto mindre enn meg. Det har også ellers vært liten vilje til å hjelpe og hente det jeg ville ha, så jeg har kuttet ut den muligheten.Har samme problem med skiftedestinasjon etter det som skulle ha vært farfar og farmor til nevnte Elen Olsdatter(Ole Helgesen og kona Marit Olsdatter). De skulle ha hatt en sønn Ole Olsen som ikke er nevnt her:LenkeOle Helgesen er oppgitt farfar til Ole Olsen født 1809 ved dennes konfirmasjon i 1823(Ole Olsen d.y var da i tjeneste hos farfaren). Ole Helgesens sønn Ole skulle ha vært nevnt her. Her nevnes jo andre barn, men altså ikke Ole.Jeg begynner å forstå hvorfor han som overlot dette til meg(han jeg forsker for) ga opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ole Helgelsen var farfar til Elen Olsdatters ektemann Ole Olsen Skjetne fra Tiller selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Det siste skiftet jeg undersøkte var fra 1829 og 1832 fra Trondheim, også der med opphav fra Tiller. Det er en god stund siden og jeg ba ikke om hjelp til tolkning, men jeg synes generelt det er vanskelig å lese skifter på nettet. Disse eksemplene dine er jo blant de bedre jeg har prøvd meg på.I det siste eksemplet ditt er det heller ikke noe å fordele. De som da er nevnt har da en rolle i forhold til inntekter eller utlegg.Dersom du tar en titt på skiftet som følger etter 'ditt' ser du at det er en oppramsning under 'tilfaller' med bror- og søsterpart og tilsvarende mindre brøker for datterdatter og dattersønn. Der regner jeg med at alle er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg har lese store mengder skifte frå Nordfjord i det siste, og ser gong etter gong at arvingar ikkje er nemnde når der ikkje er noko å dele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svarene. Ja da kan jeg vel kanskje gå ut fra at jeg likevel har funnet riktig far til Elen Catharina Olsdatter, og farfar og farmor til Elen Catharinas ektemann Ole Olsen Skjetne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at jeg tidligere kalte Ole Olsen Skjetnes far for Ole Helgesen, men det skal selvfølgelig være Ole Haagensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ser at jeg tidligere kalte Ole Olsen Skjetnes far for Ole Helgesen, men det skal selvfølgelig være Ole Haagensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.