Gå til innhold
Arkivverket

[#78742] Hold kontakt med dine slektninger på Facebook


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har opprettet Facebook på meg selv for at jeg på denne måten kan finne slektninger t.d. i USA for å kunne oppretthalde kontakten. Jeg synes at dette er en fin måte til å kunne ha kontakt på. Kanskje dere også har erfaring med å finne slekt ved bruk av Facebook?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg ble raskt svært skuffet. Når jeg sender en melding, får jeg ikke lagret det som jeg har skrevet. Og så glemmer jeg alt, og mister all kontroll, som det står i sangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Et lite tips Helge :o)Skriv alt i et Word dokument først og lim inn. Svarene du får kan du kopiere og lime inn i Word doukumentet.De jeg har sendt meldinger til ligger under meldingsmappen min og der ser jeg alt jeg selv har sendt og svarene jeg fikk.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Hei Rigmor. Jeg behersker ikke klippe/lime-teknikken. :-( I epost går dette direkte, men hjertelig takk for positivt innspill. Beste hilsen Helge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Helge :o)Vil du ha all tekst over til et annet sted trykker du ned høyre knappen på musa og velger 'merk alt', teksten blir da blå. Overfør dette der du vil ha det, trykk inn høyre museknapp en gang til og du får opp noen valg. Velg da 'lim inn'.Vil du bare ha deler av teksten: Trykk inn venstre knapp på musa og hold den inne, mens du drar over teksten. Da ser du et teksten blir blå. Trykk deretter på høyre knappen på musa som fortalt over og velg kopier. Finn siden du vil lime inn på (evnt. Word)og trykk der du vil ha teksten.Bare prøv deg fram. Det er veldig enkelt når du får draget på det.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takke for tipset med å lagre slike meldinger i word. Det er veldig enkelt med 'klippe og lime' og faktisk er det veldig bra med autokorrektur av ord som en evn har skrevet feil. Klippe og lime gjør en ganske enkelt ved å Trykke på knappen som heter Ctrl bokstaven A (da markerer du alt du vil kopiere og så trykker du på Ctrl C og da kopierer du. Når du da skal skrive meldingen setter du markøren der du vil ha teksten og så trykker du Ctrl V. Dette er veldig enkelt og enklere kan det ikke gjøres.Jeg har i mange år jobbet med å få oversikt over mine fjerne slektninger i USA og nå i desse facebooktider så har jeg klart å søke opp mange av disse personene på Facebook. Jer har aldri hatt så god kontakt med mine slektninger som etter at jeg kom på Facebook, så dette er virkelig til å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Helt enig med Terje ! Har du først kontakt med en, så sprer det hele seg, enten man er bosatt i USA eller andre deler av verden. Aldri visst mer om den nålevende familien enn jeg vet nå, etter at vi 'samlet oss' på Facebook. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

De fleste av mine slektsninger er ikke på Facbook og de som kan bidra mest om eldre slektninger og historier av interesse om nå tid og fortid, bruker i hvertfall ikke FB. De vil neppe legge ut et ord der som av av privatfamiliær interesse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Facebook - er det jeg som er uheldig med mine venner, eller? Min bok er full av søppel fra morgen til kveld når jeg en sjelden gang gidder se på den. Jeg er da ikke interessert i om de har plantet i haven sin, fakket en tyv, trenger en planke, har spillet med en eller annen, har laget middag, skal legge seg eller har vært ute et ærend - på do?. Jeg innrømmer: Det kunne vært et godt sted for kommunikasjon, men er blitt en søppelhaug av uinterresante opplysninger hvor man fort uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg var fryktelig skeptisk til Facebook i utgangspunktet, men det har endret seg.Kanskje er det fordi jeg har et så spesielt ettenavn at jeg plutselig fikk mange venner med tilknytning til Wangensteen-navnet? Jeg har ikke søkt opp venner, de har funnet meg.Men en god ide for å knytte kontakter med fjerne familiemedlemmer er å opprette en åpen og egen 'gruppe' hvor navnet til gruppen viser at det gjelder den spesifikke familien, området, gårdsnavnet eller noe annet som blir lett for andre å søke opp. Tilføy gjerne 'genealogi' og 'slektsforskning' etter gruppenavnet. Det gjorde jeg, og det var da 'venner' strømmet på. Personlig kjenner jeg bare noen få, men alle er interessert i genealogi og familien.Om man vil dele opplysningene man har med alle, ingen eller bare noe få bestemmer man selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Noen oppdager nok at det er mange av dem en har kontakt med som gjør mye rart og alt dette kommer det info om på din side, men dette kan du gjøre noe med. Du kan 'skjule' slike saker så da er det bare til å velge hvem som er 'for aktive' med uinteressante saker og bare 'skjule' det. Du kan til og med skjule for noen at du er på nettet slik at dem ikke ser at du er på Facebook, dermed plages du heller ikke av dem som bare må snakke med deg om uinteressante ting. Alt kan ordnes slik at du får bar opp det du har interesse av, dermed får du bare slik info som du ønske, men skulle da disse som er med på alt mulig plutselig finne på å legge ut noe interessant se da får du ikke det med deg. Likevel synes jeg at dette er et veldig bra redskap til å holde kontakt med både venner og slektninger. Det er du selv som velger hva du vil ha frem på din side. Dermed kan du også gjøre siden din interessan både for deg selv og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg skulle gjerne visst hvordan jeg kan opprette egne grupper for t.d. slekt. Når vi har en slektsgård som en stor slekt kommer fra da ville det være interessant å lage en gruppe på denne. Kan noen gi meg tips om hvordan jeg gjør dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Har en tid og interesse til å sette seg inn i alle muligheter så hadde FB sikkert vært brukbart til noe. Men det er ikke noen god forklaring og eksempler på hvordan ting gjøres: bl.a. hvordan du kan begrense tilflyt og finne det du skal ha. For innviklet hvis man skal sette opp restriksjoner rundt sin person. Hvis man åpner døra på fullt er det sikkert bra for de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når du er innlogget så får du en meny til venstre. Der står det 'grupper'Trykk på den, og du får opp et nytt vindu med knappen ' opprett en gruppe'Da er det bare å fylle ut det du vil, og du er i gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg 10: Du trenger jo ikke bli venner med slektningene dine hvis du vil unngå meldinger om havearbeid osv.! Du oppretter kun en slektsgruppe som du inviterer familiemedlemmene dine til å slutte seg til, så kan man skrive vettuge innlegg med familienyheter i den lukkede gruppen i stedet.Fungerer greit for gruppene jeg selv har opprettet for Hoelseth, Trygsland og Ekeli (men de andre medlemmenes aktivitet har foreløbig ikke vært all verden).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Da lagde jeg en gruppe: 'La oss beholde Digitalarkivets Brukerfoum 'nesten' slik det er i dag' LenkeMedlemmer søkes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg opprettet også en Facebookprofil nettopp med tanke på slektsgransking. Jeg hjalp en dame i Colorado med å finne slekt i Norge, og spurte henne om hun kunne forsøke å finne en Rydjord ( jeg hadde sett hans navn i en artikkel i et magasin) som jeg visste bodde i USA. Jeg har gjennom år på forskjellige måter forsøkt å få kontakt med ham, men uten å lykkes. Nå fant hun ham på Facebook i samme by hvor hun selv bodde. Jeg opprettet en profil og fikk kontakt med ham. Når jeg først visste hvem som var hans foreldre, kjente jeg til hans ane som emigrerte fra en husmannsplass på mine oldeforeldres gård, og jeg hadde hele hans anerekke laaangt bakover.Siden det ikke er flere Rydjord enn at det går an å ha oversikten over dem, har jeg en base med alle, og også svært mange med andre familienavn, men som stammer fra den eneste gården med navnet Rydjord i Norge.Så til Facebook. Et 'problem' er alle som dem ønsker å bli din venn, gamle elever, venners venner osv. Mennesker du aldri har sett eller snakket med dukker opp, Facebook selv foreslår bl.a. Lars Ove Wangensteen (jeg har hele tiden skjønt at det er fordi slektsgransking også er lagt inn i hans profil), men jeg foretrekker direktekontakten når jeg har behov for det, så får jeg bruke Facebook når det er formålstjenlig, tiden er for kostbar til å utveksle/spre 'skravling', og så får en heller avslå dem som vil bli ens venner, selv om det høres rart ut. Men mange ser det som et mål å ha mange 'venner', de teller dem i tusener, men en du kan slå av en prat med i telefonen, eller stikke innom, er vel langt å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har opprettet en gruppe for de med aner fra den øyen som min mor kommer fra dvs Hevrøy. Så ønsker jeg å legge inn bildet av øya der hvor sprøsmålstegnet kommer, men finner ikke ut av hvordan jeg kan gjøre dette? Er det noen som kan fortelle meg dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 20: Du trenger vel bare å klikke på bildefeltet og deretter hente opp filen akkurat som når du skal hente frem et bilde her på Digitalarkivet (ved 'Bla gjennom').DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Problemet med Facebook (for slektsgransking eller andre intersser) er at det bare er registrerte Facebook-brukere som kan lese hva som skrives der. Det er ikke en åpen kanal som alle kan komme inn på. Selv om det er veldig lett å bli en Facebook-bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 22. Ikke nødvendigvis (så langt jeg forstår det). Det er fullt mulig å opprette en åpen gruppe som kan leses av folk uten at man registrerer seg (jf. for eksempel Alt for Norge-sidene på Facebook for Doug Miner og Grant Aaseng) - men ønsker man å skrive noe på angjeldende side, må man være registrert.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Her er det plass til flere som mener at det 'nye' brukerforumet ikke bør forandres så veldig mye fra det som er i dag: LenkeOg dette kan jo også være et godt og nyttig forum hvor vii kan utveksle erfaringer når det gjelder å spore opp fjerne slektninger via Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Til Terje (innlegg 20):Beveg musepeker over øverste, høyre av 'bildet'. Der som du nå bare har et spørsmåltegn. Da kommer det fram et valg, 'Endre bilde'. KLikk på Endre bilde, velg 'Last opp et bilde'. Resten greier du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.