Gå til innhold
Arkivverket

[#78748] Ohnheim barnehjem?


Gjest Jan Samuel Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger om Ohnheim barnehjem i Kristiania?Min bestefar ble sendt dit et sted mellom 1914 og 1920.Er det mulig og få tak i navna på barna som var der? 2 av bestefars søsken skal visst også ha blitt sendt dit,men jeg er ikke sikker. På forhånd mange takk!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at Ohnheim ble opprettet i 1916, og var da privat. Jeg har forstått som om den hadde adresse 'Stabekk stasjon'. Stabekk ligger i Bærum, AK. Prøver å legge inn en lenke om Ohnheim Lenke Se side 109.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen hjertelig takk for hjelpen Berit.Tror nesten alt av papirer ble brent,men det må jo finnes noe som kan fortelle hvem som var der?Min bestefar ble plassert der.Han het Dagfin Halvorsen,og ble født på Sagene i Kristiania 17 Mai 1914,og ble døpt i Vår Frelsers Kirke i 1919,men jeg kan ikke finne ham der.Foreldre var Petter Julius Halvorsen og Hilda Birgitte Evensen.Se Tema 73760 og 74041. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket dette, men det spørs om du kan få innsyn Lenke Ohnheim, Bærum&cd=2&hl=no&ct=clnk&gl=no&client=firefox-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Dette er nesten ikke til og tro!!!!! Mange takk for hjelpen.Han hadde ei søster som ble født i 1911 som også kom på barnehjem.Hun het Borgny Halvorsen.Er ikke sikker på om hun kom på Ohnheim,eller et hjem for jenter.Det var min bestefar og 2 søstre som ble sendt. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Kom ikke inn der.Min bestefar fortalte mange historier fra barnehjemmet,men aldri at det var Ohnheim.Det har jeg finni ut for ca et år siden.Når de hadde vært på Ohnheim noen år,ble de sendt vidre til Bastø,og derfra i fosterhjem.Han kom til Brunlanes i Vestfold,og ble konf.der i 1929.Søsteren Borgny kom til Tjølling.Har ikke funnet dåpen hennes heller.Hun ble også født på Sagene,og jeg er nesten sikker på at hun bestefar og en søster til ble døpt samtidig. Må igjen takke deg for hjelpen Berit!!! Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen hjertelig takk!! Ragnhild Eugenie het den 3 av barna som kom på barnehjem. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Sagene, Ministerialbok nr. 4 (1894-1904), Fødte og døpte 1898, side 130. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=685&idx_id=685&uid=ny&idx_side=-136>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Beklager feil opplys.Hun het kun Eugenie.Ragnhild hadde bare samme mellomnavn.Da får jeg lete vidre etter rett Eugenie.Fikk nå greie på at hun visstnok var ca 2 år eldre enn Borgny.Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Tusen takk Anne!! Dette er jammen spennende.Håper det finnes litt opplys.om tiden på barnehjemmet.Lite trolig,men det er lov å håpe. Mvh.Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Søkte på google og fant en link til 'granskingsutvalget for barnevernsinst.' til Barne -likestillings-og inkluderingsdep. Der var Ohnheim nevnt med info i Riksarkivet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tror det lureste er at du kontakter Byarkivet. De kan gi deg et skikkelig svar. Opplysningene ligger nok ikke på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Min bestefar Dagfin Halvorsen ble konf:1929,Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Berg i Brunlanes, Klokkerbok nr. II 4 (1928-1931), Konfirmerte 1929, side 124. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3949&idx_id=3949&uid=ny&idx_side=-20>Lenke Permanent bildelenke: Lenke gift i 1934.Nr.28.Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Tanum i Brunlanes, Klokkerbok nr. I 5 (1918-1941), Ekteviede 1935, side 249. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.