Gå til innhold
Arkivverket

[#78749] Ane Hansdatter Aamodtsagen døpt i Meldal 26 februar 1801


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Tar opp igjen dette spørsmålet. Se tema LenkeHennes far oppgis å være Hans Iversen Aamodtsagen som da var gift med Maren Sivertsdatter Moen.Det ser ut til at Ane har blitt igjen på Aamodtsagen da foreldrene flyttet til Ihlen i Trondheim.Der dør Hans Iversen Aamodt okt.1805 begravet i Domkirken 3 nov 1805. Enken Ane Sivertsdatter Moen gifter seg opp igjen 27 mars 1806 med Peder Madsen (Løkke).Så begynder vårt lille problem. Ane Hansdatter Aamodtsagen gifter seg med Gunder Gundersen 12/7-1821 Bakke kirke, Strinda.De får et pikebarn som kalles Birgitha Maria døpt 19/5-1822 i Frue Kirke.Faddere:Madm Løkke Skomagermester Løkkes kone, Martha Arentsd, Ragnhild Joensdat, Skomagermester Lodgaard, Uhrmager Aspaas, Skomagersvend P Løkke.Vi har sålangt ikke funnet at disse har noen som helst tilknytning til denne familien. De leier hos skomagermester Lodgaard i Giedveiten det vet vi. Men hvorfor har de kalt barnet Birgitha Maria?Idag fant jeg at da enken Ane Sivertsdatter Moen giftet seg opp med Peder Madsen, var han enkemann . Han hadde vert gift med Randi Jonsdatter (Løkke).Da kalles han arbeidsmann og brandsvend og har en sønn Mads.Jeg lurer derfor på om det er gjennom Randi Jonsdatter, første kona til Peder Madsen, dette 'Løkke' navnet kommer inn ?Jeg har i et skifte 8/6-1836 etter Skomagermester Johan Løcke funnet at han var gift med ei Ragnhild. De hadde i skiftet tre barn: Marie Bergithe, Johanne Christine og Julie.Kan det være mulig at Ane og Gunders Birgitha Maria er en oppkalling etter en i denne familien ?Ser og at Peder Madsen og Ane Sivertsdatter Moens første barn blir kalt Ragnhild Kirstine. Ragnild var navnet på skomagermester Johan Løckes kone.Dette ble mye men håper noen Trondheim eksperter kan hjelpe.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke hva som skjer her . Spørsmålet mitt om gården Aamodtsagen eksisterer i dag, ble ikke registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hadde håpet noen visste noe om disse Løkke/Løche folkene i Trondheim og kunne fortelle meg om jeg er på rett spor. Litt kjedelig å studere flere kirkebøker hvis søket ikke fører videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Har nu prøvet å finne litt om denne Randi Joensdatter. Da Randi ble begravet i Domkirken i 1805 er det notert at hun var 62 år. Født da ca 1743. Jeg har og funnet Peder Madsen (Lille uglen) og Randi Joensdatter gift 25/10-1782 Klæbu. I folketellingen 1801 skal de ha en sønn Madts ca 19 år. Har funnet en Madts døpt 11/3-1782 i Klæbu (Klæbu 1749-1782 s 41.)Tilbake til Randi Joensdatter. Jeg har der funnet en mulig kandidat som datter av Jon Nygaard. Men fortsatt ikke noe tilknytning til Lykke/Løkke/Løche navnet.Noen som ser noe jeg overser eller om jeg er på villspor? Her lenke til Randis dåp i Klæbo: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16303&idx_id=16303&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Tar her med sønnen Madts dåp. Her kalles faren Peder Løkaunet: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16304&idx_id=16304&uid=ny&idx_side=-44>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog når moren introduseres på neste side nevnes hun som Peder Løchaunets qv. Muligens herfra de har Løkke navnet Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.