Gå til innhold
Arkivverket

[#78750] Anders Golander og Amanda Goski i Tromsø 1873


Gjest Aase Dahling
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase Dahling

8. juni 1873 i Tromsø ble Andreas Villiam døpt 22. mai 1873. Han var uekte barn av Anders Golander og Amanda Goski. LenkeEr det noen som har funnet disse personene i noen norske, svenske eller finske kilder? jeg har kjørt meg helt fast på disse personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase Dahling

Ja, nei, det vil si jeg har sjekket noen inn- og utflytterlister, men har ikke tatt disse metodisk. Jeg håpet på at det er noen der ute som har vært bort i disse navnene. Jeg lurer også på om det er slik at finske navn med K kan skrives med G, eller er det omvendt. Da blir det straks flere å lete etter. Finske databaser har jeg ikke sjekket i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Amanda Mathisdatter (Goski) var født omk. 1839 i 'Gemingi' (sannsynlig en feilskrivning) i Finland. Men hun ble i hvert fall konfirmert i Uleborg (dagens Oulu) i Finland i 1854. Hennes far var dreng Mathis Sakariasen. I 1874 flyttet hun med sønnen til Russenes i Balsfjord hvor hun var husholderske hos enkemann Abraham Abrahamsen født i 1809. De fikk i 1875 sønnen Johan Karl Amandus. Abraham døde etter fall i 1881. Bo-oppgjør i 1882. Det går da frem at sønnen Andreas William hadde bodd på plassen siden 1874. Sønnen Johan ble tilkjent oppfostringsbidrag til fylte 20 år. Jeg vet ikke sikkert hvor Amanda med sønnene oppholdt seg de etterfølgende årene. Men hun kom etter 1891 til Strømmen (Volden) i Tromsøysund som huhsholderske hos enkemann Edvard Kihl Hansen og hadde sønnene med dit. Edvard og Amanda giftet seg i 1894. Det står da at det var Amanda 2. ekteskap, men jeg har ikke funnet holdepunkter for det. I tellinga i 1900 kalles hun ved feil for Hansdatter. Sønnen Andreas William flyttet til Vardø hvor Amanda bodde som enke på sine eldre dager. Hun døde visstnok omkring 1915. Sønnen Johan flyttet til Oslo. Aase, har du nærmere kjennskap til Amandas familie, jeg skulle gjerne vite noe mer. Er det så at du vet mer, tillater jeg meg å ringe deg. Hilsen Alvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase Dahling

Hei. Dette ser lovende ut. Jeg har kontakt med en av ætlingene til Andreas William og han er veldig spent på om jeg kan finne ut mer om slekta hans. Han skal til Vardø i sommer og ønsker å finne mer om slekta. Du kan bare ringe meg. Jeg er den eneste med dette navnet. Hilsen AaseTil andre på forumet. Er det noen som vet noe om Anders Golander (Kolander)? Eller er det fler varianter av etternavnet hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aase Dahling

Jeg leter fortsatt etter Anders Golander. Han er ved sønnes dåp kalt Gollander i klokkerboka og ved sønnens konfirmasjon. Han er født i Sverige. Jeg finner noen Anders Gallander, men greier ikke å flytte han til Norge. Er det noen som kan hjelpe meg?!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.