Gå til innhold
Arkivverket

[#78752] Gabrielsen i Kristiansund FT 1900


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

Gerhard Olaus Gabrielsen ble født i Sandvig Vaagan, Nordland 15 aug 1858, sønnen til Anne Lisabet Kristensdtr f. 1823 på Ellingen, Fosnes, NT og Gabriels Samuelsen ca 1830-1862. Ft 1865 og 1875 er Gerhard hos moren sin i Vågan, Nordland. I 1900 er Gerhard i Kristiansund, Lars Guttormsens Gade 29 med kona Elen f. 1867 Fredø sogn, og datteren deres Elise f. 1892 Fredø. Lenke Mange spørsmål har jeg. Hvor ble de gift? Hva var Elens pikenavn? Jeg kan ikke finne vielsen til Gerhard og Elen. Jeg har ikke fant Elen eller Elises fødselsdager. Da døde alle tre og hvor? Hva skjedde med Elise? Når kom han til Kristiansund? Er det websider hvor jeg kan finne ut mer om dem?Gerhard er en halvbror til oldefaren min, Andreas Olsen, som emigrerte til Minnesota i 1904 fra Herøy, Nordland, med kona hans og barna.Mange takk, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan bli vanskelig fordi kirkbøkene fra Kristiansund har brent. Fredø tror jeg er det samme som Kristiansund/Frei. Jeg har funnet en Elen Maria Olsdt. f.14/5-dpt.11/7 1867 Kristiansund/Frei blant konfirmantene i 1883, s.5 konf.nr.27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Berit. Jeg sa også Elen Maria f. 1867 men lurte på hvorfor i 1900 var hun bare Elen side det ser ut som de meste fortsetter å bruke begge to navn hvis de har dem. Jeg trodde at hun og Gerhard skulle ble gift i Frei eller Kristiansund siden Elen var derfra, men kunne ikke finne det. Jeg letet etter Gerhards mor også. Flyttet hun til Kristiansund også med sønnen sin? Giftet datteren Elise og har etterkommerne i More og Romsdal? Har fant ingen ting.Takk at du fant dåpen og konfirmasjonen til Elen Maria. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Mange takk, Anne. Jeg forstår ikke hvordan jeg ikke fant vielsen. Unntatt at jeg trodde de ble giftet tidligere siden Elise f. 1892. Men det ser ut at Gerhard ikke var faren. Foreldrene ved dåpen var Karl Arvid Kareberg og pige Elen Marie Langset. Hva synes du? Takk så mye, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. vielsen så ser det jo ut som om det er riktig Elen Maries som jeg fant konfirmasjonen til (2). Det ser ut som om foreldrene ikke var gift.Konfirmasjonen, nr.27 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.