Gå til innhold
Arkivverket

[#78767] Ingeborg Helgesdatter, f 1691, d 1752 i Hoböl, Östfold


Gjest per evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest per evensen

Ingeborg ble gift med Christopher Toresen i 1732 i Rygge kirke. Foreldrene hennes var Helge Olsen Stötvig fra Roer Östre i Östfold og Anne Gundersdatter fra Engelsvigen Hvor ble Ingeborg födt og hvor giftet foreldrene seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Per.Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, men har tittet i bygdeboka for Rygge. I Gårder og slekter av Ingeborg Flood (s. 182) står det at Ingeborg Helgesdatter ble født i 1696.Foreldrene var brukere på Støtvig i 1701, men det er ikke godt å si om Ingeborg ble født der utfra det som står her. (Sannsynligheten for at hun er født i Rygge er jo stor..) Faren til Helge, Ole Mikkelsen Støtvig (ca 1622 - før 1701)var medeier i Støtvig nedre i 1676, selv om han var bruker på Roer østre 1670 - 1700, og også farfaren kalles Støtvig - Mikkel Torgersen Støtvig. Finnes det kanskje noe skifte etter Ole Mikkelsen som kan vise hvor arvingene bor?Engelsvigen, hvor Anne Gundersdatter kom fra, ligger i Onsøy og på Genealogiske ressurser hos DIS står det ikke oppført noen slekts- og gårdshistorie for Onsøy. Gunder Nilsen Engelsvigen eide også i 1677 (samme side) en gårdpart i Grimsrød i Svinndal (Våler). Anne Gundersdatter kan dermed være født både i Onsøy og Våler. Siden det er mest vanlig at vielsen skjer på brudens hjemsted, kan det være mulig å sjekke her også. Kanskje de er å finne i bygdebok for Våler?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Dette har vært delvis temaer før her i brukerforum. Tema 37567 og 30387. Hvis du vil ha hva som stod i nevnte Varden i Onsøy 1953 om Engelsviken slekten av cand. philol Kaare Bjerke som det blir nevnt i disse temaene. Kan du maile meg på jerikh alfakrøll.com. Har også en del om Anne og Helges forfedre hvis du er interessert i å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Jeg kommer ikke frem på din mailadresse, Jan Erik. Du når meg på p.evensen alfakröll telia.comMvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.