Gå til innhold
Arkivverket

[#78770] Rasmus Christophersen Loddefjord/Myhren - Askøy, Hordaland. Opphav?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus Christophersen ble gift 10.10.1751 i Askøy Sogn med Malene Andersdtr. Loddefjord. Rasmus døde i Myhren 01.05.1788, 70 år gammel og Malene døde samme sted 28.06.1795.De fikk i alle fall 11 barn, dels i Loddefjord og Myhren. Ved ekteskapet er det ikke oppført noe gårdsnavn på Rasmus, mens Malene var fra Loddefjord. Er det noen av Digitalarkivets mange brukere som kan svare på hvor Rasmus Christophersen var fra og hvem som var hans foreldre?Ved noen av barnedåpene til Rasmus og Malene finner jeg en Birthe Christophersdtr. og Lars Christophersen. Jeg vil anta at de er søsken av Rasmus. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg får prøve meg litt videre selv. All den tid Malene Andersdtr. var fra Loddefjord, er det stor sannsynlighet at Christopher Rasmussen også hadde tilhørighet i området. I 1701 finner jeg en Christopher Olsen, 12 år gammel på Damsgård, som sønn av Ole Johnsen. LenkeDet er trolig den samme Christopher Olsen Damsgård som opptrer som fadder i 1721.Denne Ole Jonsen som levde ca 1632 -1726 døde i Loddefjord.Kan det da tenkes at Christopher Olsen, fikk en sønn Rasmus rundt 1718? Det er i så fall i en periode hvor kirkebøkene for Domkirken i Bergen , hvor Askøy hørte under, er borte.Om noen har tanker rundt dette setter jeg pris på tilbakemelding.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Et skifte på gården Hetlevik, Askøy i 1788 løser gåten. Det er Lars Christophersen som er død, og i skiftet nevnes en avdød bror Jacob Christophersen Torheim (Gloppen) samt broen Rasmus på Myhren og søsteren Brithe fraværende men gift på Brevik, Askøy.Ved søk i Gloppen finner jeg Christopher Rasmussen gift 14.01.1714 med Christenze Jacobsdtr. Sandal.I skiftet etter Christopher Rasmussen Torhem i 1750 finner man brødrene Jacob, Lars og søsteren Brithe nevn. Ved en feilskrift er Jacob nevnt to ganger, men det er nok Rasmus som er ugift på gården Myhren ved Bergen.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.