Gå til innhold
Arkivverket

[#78783] Hjelp til lesing av skifte i Nordhordland 1706, Arne Andersen, Damsgård., Hordal


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til å tolke navn på etterlatte etter Arne Andersen Damsgård. Skifteprot. 1b side 460b.LenkeBrillene er til reperasjon, og da hare jeg null sjanse til å lese hva som står her :-))Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Stenberg

Synes det står 'efterlatte quinde Annie Helgesdatter og umyndige datter Louise Arnesdatter'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen. Jeg får prøve om jeg kan finne disse igjen i andre kilder.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det er navnet på datteren jeg ikke klarer å bli helt klok på. Jeg får prøve den varianten å se hva som kommer ut av det. Takk for bidraget ditt.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg kan for ordens skyld legge inn opplysningene fra 1701 tellingen. Den viser at Arne var 50 år gammel og hadde en sønn Anders 5 år gammel. Denne sønnen må være død mellom 1701 og april 1706 all den tid han ikke er nevnt i skiftet. Forøvrig er jo dette et manntall, og derfor er kvinner som regel ikke nevnt. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du hadde rett i din antagelse Gunnar om at datterens navn var Kare. Skiftet har vært forespurt tidligere og her er svaret Yngve Nedrebø gav den gangen.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 30.7.2005 11:01 (2) Skiftet etter Ole Olsen Lien er datert 2. mai 1759. Han etterlot seg Maritha Olsdatter, 28, og Guro Olsdatter, 25. Begge hadde farbroren Anders Olsen Teinebecken som formynder. Skiftet etter smed Arne Andersen Damsgaard ble holdt 15. april 1706, og nevner enken Anna Helgesdatter og datteren Karen Andersdatter, som hadde Tollef Rasmussen som formynder.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.