Gå til innhold
Arkivverket

[#78786] Lagring av PDF-fil av skannet side


Gjest John Rønnevik
 Del

Recommended Posts

Gjest John Rønnevik

Er det noen som har et tips om hvordan jeg får lagret en side av kirkeboka som PDF-fil. Jeg får laget PDF-fil, men jeg får ikke lagret den på datamaskinen. Hva er galt hos meg? Jeg kjører Vindows Vista 32 bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Når du får opp kirkeboksidene, er det knapper oppe til høyre som gjør det mulig å åpne sidene som PDF-filer. Du trenger altså ikke å lage PDF-filen selv. Jeg åpnet en kirkebokside på den måten nå nettopp, og lagret bildet som vanlig på maskinen. Jeg bruker også Windows Vista, og skjønner ikke hvorfor du ikke får lagret disse bildene (men så er jeg ikke noe datageni heller.....:-)Mvh Else b.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Rønnevik

Nei, dette skjønner ikke jeg heller. Jeg får jo opp bildet på skjkermen, men jeg ser at den lager filen som en jpg-fil. Jeg gjør som jeg alltid har gjort, men jeg har ikke forsøkt dette med Vindows Vista før. Men det kan jo være et eller annet i min maskin som sperre for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når jeg ser på ei kirkebokside og klikker på en av PDF-knappene, genereres det ei PDF-fil, som åpner seg i et nytt vindu i min nettleser (Opera). I verktøylinja har jeg da ett ikon for utskrift og ett ikon for lagring. Når jeg klikker på lagring, kan jeg lagre ei PDF-fil med ønsket navn i ønsket mappe.Det fungerer på samme måte i Internet Explorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Jeg lagrer slik som Kristian sier - bruker ikonet for lagring, og det går helt greit med IE. Kan det være at du John benytter en annen nettleser?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Rønnevik

Nei, jeg bruker IE. Det må være noe på maskinen min som sperrer. Jeg får også opp pdf-fila i webleseren, men jeg får ikke lagret den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Når du har fått opp PDF-fila, hva skjer når du klikker på ikonet for lagring (ser ut som en diskett)til venstre på menylinjen? Det er den måten jeg lagrer på.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Rønnevik

Når jeg trykker på symbolet for lagre skjer ingenting, heller ikke når jeg går på fil, lagre som. Men dette er vel kanskje ikke rette forumet for denne diskusjonen. Jeg tror det må være noe på min datamaskin som sperrer for dette. Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eyvind Knutsen

Til John..Dette problemet har jeg også,lagre knappen i Acrobat reader fungerer ikke. Jeg løste problmet ved å laste net CutePDF Writer,se lenke,dette programmet legger seg inn som en extra 'skriver',så når du i Acrobat reader trykker på skriv ut,så vil cutepdf gi deg mulighet til å lagre som PDF fil og velge lagringssted når du skriver ut.. Hvis du vil skrive ut til en vanlig skriver istedet,så velger du den skriveren istedet,i den dialogboxen som kommer opp når du trykker skriv ut... Håper dette kan være til hjelp.Hvis noe er uklart så spør gjerne...http://www.cutepdf.com/download/CuteWriter.exeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Vil også legge til at hvis jeg går inn i denne mappa:C:\Program Files\Common Files\Adobe\Acrobat\ActiveXog sletter alle filer untatt pdfshell.dll,så virker lagreknappen i Acrobat reader.Jeg vil ikke anbefale å gjøre dette uten at du vet hva du gjør,du må endre sikkerhetsregler for mappen Activex for å kunne slette disse filene...Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.