Gå til innhold
Arkivverket

[#78792] Anne Andersdatter FT-1865 i Stod, født i Strinda


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

I FT-1865 for Stod N-T finner man Anne Andersdatter, enke, 70 år, på Reinsplass i Egge ved Steinkjer. Fødested er Strindens Prst. Er det noen som kjenner opphavet til denne kvinne fra Strinda? Hvor og når ble hun født og gift? Hun dør 24.10.1876, 80 aar, på Asp gård i Stod N-T.Lenkemvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Slik jeg leser folketellingen, er Anne Andersdatter i forsorg hos sønnen, som heter Jonatan Olsen. Han er 32 år, fca. 1833. Jeg finner en Jonatan Olsen døpt 1835 i Stod, sønn av Ole Olsen og Anne Andersdatter [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=dp17341816st&gardpostnr=1047&personpostnr=9144&merk=9144#ovre>LenkeDe har også ei datter Chirsten Gurina -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner denne jenta i Strinda i 1801, og grunnen til at jeg stanser litt ved henne, er at moren heter Kirsten. Anne Andersdatter og Ole Olsen hadde ei datter Chirsten Gurina som muligens kan være oppkalt etter en mormor...LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for svaret Grethe.Har sett en plass at hun skulle være født 1797 på Aasved i Stod, men nå fant jeg ikke den dokumentasjonen. Men det stemmer vel ikke med at hun er født i Strinden, jfr FT-1865? Er det noen som har FT-1875 for Stod, som kan sjekke om hun 'fortsatt' er nevnt født i Strinden? Vielsen med Ole Olsen har jeg ikke klart å finne. Den ville normalt vært til hjelp. Sønnen Jonatan Olsen tok etter hvert navnet Bye etter gården Bye ved Steinkjer og hans familie flyttet til Namsos.mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja, det var nok denne jeg hadde sett. Men, tvilen er jo der om det er riktig Anne, siden hun er oppført født i Strinda i Trondheim. FT-1875 og en vielse hadde vært fint å sjekke mot.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I kirkebok Sparbu/Skei finnes en vielsen 4/2-1819: Ungkarl Artillerist Ole Olsen Fjeset 23 år og Anne Andersdatter 23 år, se nr 2 1819:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skei i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A04 /2 (1816-1825), Ekteviede 1817-1819, side 432-433. Permanent sidelenke: LenkeBare et forslag. På dette stadium er det naturligvis umulig å si om disse er de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En sønn Ole Andreas 17 1/2 år konfirmert i Stod 1841. Han er født i Sparboen, det virker lovende:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stod, Ministerialbok nr. 746A04 (1826-1846), Konfirmerte 1841, side 145. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En sønn Ole Andreas 17 1/2 år konfirmert i Stod 1841. Han er født i Sparboen, det virker lovende:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stod, Ministerialbok nr. 746A04 (1826-1846), Konfirmerte 1841, side 145. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Dåpen til Ole Andreas nr 6:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skei i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A04 /2 (1816-1825), Fødte og døpte 1824, side 144-145. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Se 1. januar 1826: Ole Olsen og Anne Andersdatter Fjesetplads flytter til Plads under Helge i Stod:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Mære i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A05 /1 (1825-1835), Inn- og utflyttede 1825-1826, side 275. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Astrid for informasjonen.Det stemmer bra med at de flytter til plass under Helge (11). 'Ane var første kjente oppsitter på Reinsbakken Nedre. Hun var enke etter Ol' Olson. Hennes sønn het Natan Bakka , var noe kjent for å være langfingret og ble jaget fra plassen.' Fra Husmennene i Egge av Aksel Benum. Natan Bakka er Jonatan Olsen fra Reinsbakken, tok seinere navnet Bye. Født 29.3.1834 Helges plass, død 2.6.1914 Namsos.Da har vi nok riktig par, giftemål og flytting til Helge ved Steinkjer. Helge, Rein og Bye går seinere sammen til en storgård. Men fortsatt gjenstår: Hvor kom Anne fra? Er det hun på Aasved i 1801 eller er hun fra Strinda som FT-1865 sier?Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ole Olsen Fjeset 5 år ved FT-1801: LenkeJonatans første barn får navnet Ole Andreas, samme som sin eldste bror.Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg kom over disse i kirkeboka: Ole Olsen, Gunnhild Mortensdatter og en sønn Petter flyttet til Beitstaden i 1820, se nr 1-3:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skei i Sparbu, Ministerialbok nr. 735A04 /2 (1816-1825), Utflyttede 1818-1820, side 577-600. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Til nr 13:Etter Ole Andreas står det 'fød under Lægdet Helge' (pluss noe jeg ikke skjønner).Etter foreldrenes navn mener jeg det står Steenkjer.To av fadderne er Christian Olsen og Sigrid Andersdatter Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

For å gå tilbake til hva som står ved vielsen i 1819:Etter Ole Olsen Fjeset står det Pl, det vil si Plads. Fjesetplads.Under begges navn og de andre par på samme side står det Begge af Bdstd og Hdtg. Man kan jo lure! Men øverst på siden foran har presten skrevet dette fullt ut: Begge af Bondestand og Haandtering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Her er de Ole Olsen, Gunnhild Mortensdatter (15) innflyttet til Solberg i Beitstad, nr 7.. LenkeSolberg i Beitstad 1817-1822. Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Feil lenke i innlegg (18). Ny LenkeSolberg i Beitstad, Ministerialbok nr. 741A03 /1 (1817-1822), Innflyttede 1820-1822, side 186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har lett frem dåpen til Ole. Uægte barn født 25/12 og døpt Søndag etter nyttåsdag 1796. Mora er Gunild Mortensdatter Langlie Pladsen som utlegger til barnefar Ole Trana:Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sparbu, Ministerialbok nr. 735A03 (1795-1816), Kronologisk liste 1795-1796, side 20-21. Permanent sidelenke: LenkeOle Olsen Trana og Pigen Gunild Mortensdatter ble gift 18/2-1796, bla en side videre og du finner dem nederst lengst til høyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Strinda:Fant en familie ved FT-1801 Strinda på Lade LenkeAnders Larsen 30 år, fisker, og hustru Kirsten Larsdatter 40 år, og en datter Ane 3 år. Siden Ane og Ole kaller første jenta for Kirsten Gurine, så passer det vel bra med navnekonvensjonen på den tida. Kan dette være en mulig familie?Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ser at mitt innlegg (21) er identisk med innlegg (3). Sånn er det å komme seint hjem.Hvordan komme videre? Finne en Anne Andersdatter som innflytter til Stod - Sparbu - Beitstad? FT-1875 vil kunne stadfeste at hun er født i Strinda. Men da må man vel til Statsarkivet i Trondheim? De leter vel ikke etter enkeltpersoner i FT? Finnes det bygdebøker for Strinda? Vi har jo eliminasjonsmetoden. Astrid nevner 2 nye kandidater. Da har vi 3 Anne som vi kan prøve å følge og kanskje eliminere....mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ut- og innvandringslister for Stod, Sparbu, Beitstad og Strinda begynner tidligst på 1817, jeg forsøkte igår og fant ingen Anne Andersdatter som passet etter alderen.Det finnes en bygdebok for Strinda som dekker Lade Sogn, men den inneholder ingen slekthistorie. Det finnes imidlertid bygdebøker med slektshistorie for Bratsberg og Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Astrid, takk for for sjekking av Ut- og innvandringslister. Skal prøve å få sett igjennom bygdebøkene for Bratsberg og Malvik. Videre er det å finne Ane som konfirmant ca 1810- 1815, og noen av dem som viet.Fant forøvrig en debatt om Ole Olsen og Gunhild Mortensdatter på DIS Slektsforum under Steinkjer. Den viser at Ole er født i Beitstad, flyttet så til Fjeset i Sparbu, og deretter tilbake til Beitstad i 1819.mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.