Gå til innhold
Arkivverket

[#78793] Tydehjelp Hegra i Øvre Stjørdal 1885


Gjest Harald L. Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald L. Bakke

Dagarbeider Mons Göransen, Hommelvik og Ingeborg Anna Johannesdtr. Sætran gifter seg i Hegra kyrkje 18.09.1885.Kan nokon hjelpe meg å tyde stedsnamnet det Mons Gøransen var fødd og stedsnamnet det han var konformert. Side 146 nr. 17Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg tror denne Mons (Måns) kan være fra Östnår i Hackås, Jämtlands län, Sverige. Jeg finner denne i ft 1860 for Jämtlands län:MånsHemförsamling: HackåsHemort: ÖstnårKontrakt: Jämtlands södraLän: Jämtlands länFödelseår: 1855-01-09Födelseförsamling: Hackås Jämtlands län Fam. nr 2Maria, f. 1834-03-19 i Hackås Jämtlands länMåns, f. 1855-01-09 i Hackås Jämtlands länDet er ikke oppgitt noen far til Mons i ft. Moren Maria er ugift. Det ser ut som om hun bor hos sin far:Fam. nr 1Måns Pehrsson, f. 1792-01-17 i Hackås Jämtlands län, FödorådstagareMaria Hansdotter, f. 1802-06-04 i Hackås Jämtlands länChristina, f. 1847-05-10 i Hackås Jämtlands länSkal se om jeg finner dåpen til Måns. Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Hei!Jeg fant dåpen til Måns født 1855, men den gir ingen opplysninger om faren. Måms er født utenom ekteskap, døpt 12. januar, og mor er Maria Månsdotter fra Østnår i Hackås.Kilde: Hackås kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ÖLA/11056/C/2 (1814-1861), bildid: A0012638_00103. Mbh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Då Mons Gøranson gifte seg i Hegra (lenke i 1) i 1885 var faren oppgjedd som gmd. Göran GöransenFinn du kansje ein Göran Göransen i Hackås i 1860?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg leter fortsatt for å se om jeg kan finne noe mer om far til Måns.Jeg fant familien i husforhørslistene for Hackås 1861-1870. Der står det å lese om Måns mor, Maria, at hun var utfattig, født 19/3-1834.Måns gikk til nattverd 24/6-1870, mulig det også var konfirmasjonsdagen, er ikke så flink til å tyde kodene for de forskjellige begivenhetene oppgitt i husforhørslistene.Om morfar Måns, f. 17/1-92, står det at han var sjuklig og moster Christina, f. 10/5-47 flytter til Marby. mormor Maria hansdotter f. 4/8-02. Måns og Maria giftet seg i 1825.Hackås kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11056/A I/7 (1861-1870), bildid: C0035621_00129 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det finnes tre personer ved navn Gøran Gøransson i Hackås i ft 1860 for Jämtlands län, en født i 1831, to i 1833.Den ene av disse, Göran Göransson, f. 1833-08-28 har hjemsted Østnår, gift 1859 med Märtha Ersdotter, f. 1841-07-18 i Hackås Jämtlands län.Han kan være en mulig kandidat utfra bosted.Konfirmasjonslister finnes ikke, så langt jeg kan se, scannet for Hackås.http://no.wikipedia.org/wiki/Hackås Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Mange takk for god hjelp Randi!Det kan vel bli vanskelig å finne ut kva for ein Göran Göransson som er far til Måns når det ikkje stod anført under dåpen hans.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Jeg har sett litt mer på husforhørslistene for årene 1855-1861.Under Østnår nr. 1 i tjeneste hos bonden Jon Sundvisson finner jeg bl.a. disse personene:Dr. (dreng) Gøran Gøransson, f. 28.8.1833, pg (piga) Maria Monsd. f. 19.3.1834 og Maria Monsd. ???? Mons Gøranss. f. 9.1.1855.Gøran Gøransson er tilstede på husforhøret i 1856, til nattverd 26.10 samme år, etter det er det ikke notert noe på han. Han flytter til en annen gård i Østnår, hvor han er notert tilstede på husforhør fra 1857 fram til 1859. Så flytter han igjen i 1860, denne gang til sin kones familie i Østnår.Maria Monsdatter og sønnen er tilstede på husforhøret i Østnår nr. 1 i 1857 og 1859, og flytter tydeligvis derfra etter 1859 og tilbake til foreldrene hvor hun også bor ved ft 1860.Maria med sønnen Mons bor hos foreldrene (Østnår nr. 4)ved husforhøret i 1855 og 1856 og er altså tilbake ved husforhøret i 1860. 1857 Hackås kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11056/A I/6 (1855-1861), bildid: A0012635_00145 Maria og Mons bor sammen med hennes foreldre i Østnår nr. 4 i perioden 1871-1874. Marias far døde 12.1.1877. Hennes mor 2.2.1871. Maria flytter videre i 1874 men jeg har ikke funnet ut hvor.Hackås kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ÖLA/11056/A I/8 (1871-1881), bildid: C0035622_00162 Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Maria Månsdotter og sønnen Måns er ført i Hackås i ft. 1880. Måns riktignok med feil fødselsår. I husforhørsliste står det at begge er 'obefindtlig', dvs. at myndighetene ikke vet hvor de oppholder seg. Om personen Namn: Måns Göransson Hemförsamling: Hackås annex Hemort: Östnår Kontrakt: Jemtlands östra Län: Jämtland Födelseår: 1835 Födelseförsamling: Hackås Jämtlands län Yrke: Arbetare Civilstånd: Ogift (O) Kön: Man Familjeställning: hennes oäkta s. Famstkod: Barn (B) Familj nr: 1 Frånvaro: obefintlig Sida: 25 Rad: 9 Om personen Namn: Marin Månsdotter Hemförsamling: Hackås annex Hemort: Östnår Kontrakt: Jemtlands östra Län: Jämtland Födelseår: 1834 Födelseförsamling: Hackås Jämtlands län Yrke: Arbetskvinna Civilstånd: Ogift (O) Kön: Kvinna Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Frånvaro: obefintlig Sida: 25 Rad: 8Kan begge to ha dratt til Norge på den tiden?Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Etter det oldebarnet til Måns seier kom han til Noreg som jernbanearbeidar/ rallar på Meråkerbana. Då han fekk dattera Karoline Marie med Ingeborg Anna Johannesdtr. Sætran frå Hegra i Øvre Stjørdal var han 'Plankbærer' med bopel Hommelvik så det kan nok passe at han kom til Noreg nokre få år tidlegare.Dåpen til dattera Karoline Marie 1884 nr. 35:Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det var mange svensker som kom til Hommelvik for å jobbe med trelast. Min farfar jobbet med trelast i Jemtland og fortsatte med det da han kom til Trondheim. Tittelen var som du skriver 'plankebærer.'Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Karoline Marie, den eldste dattera vart gift og busett i Vågane i Bremanger og hennar barnebarn er sambuar til mi svigeinne. Karoline Marie var f. før foreldra gifte seg og vaks opp på garden Sætran i Hegra hos besteforeldra der.Ellers er det å seie at familien her trudde at Karoline Marie sin far heitte Magnus og det har også bygdebokforfattaren av Bremanger bygdebok skrive.Veldig interessant at du vaks opp i nabolaget som Mons og familien budde i - det trur eg er interessant for min svoger og! Om du er interessert i kontakt med familien her kan eg formidle kontakt. Du kan kontakte meg på haloba alfakrøll gmail punktum com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Måns og Annas sønn Sverre Waldemar ble konfirmert i Lademoen kirke i 1915: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C01 (1908-1916), Konfirmerte 1915, side 356. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6569&idx_id=6569&uid=ny&idx_side=-360>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFredrikke Dorthea konfirmert Lademoen kirke 1918: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Lademoen i Trondheim, Klokkerbok nr. 605C05 (1918-1930), Konfirmerte 1919, side 7. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI kommunetellinga 1925 er hun oppført som fabrikkarbeiderske. Nidar Sjokoladefabrikk var nærmeste nabo og litt lenger inn mot byen, på Buran, Trondjem Preserving.Link til historielaget om det kunne være av interesse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Mange takk for god hjelp Randi, og takk for interessanne og nyttige lenker.Min svoger veit no svært mykje meir enn han i utgangspunktet visste.Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.