Gå til innhold
Arkivverket

[#78796] Hjelp til tyding av skifte etter Lars Christophersen, Hetlevik, Askøy 28.02.1788


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen
LenkeDet er skifte etter Lars i protokoll 8a side 24 1788-1790. Jeg trenger hjelp til å tyde hvem som er nevnt i skiftet etter ham. Ser bl.a at han hadde en bror Rasmus Christophersen i Myhren, Askøy. Mvh. Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han hadde hatt en bror Jacob på Torheim i Gloppen, men han var død, og hadde etterlatt seg barn, en bror Rasmus Christophersen Myhren, til stede, en bror Knud C., myndig og tilstede, og søsteren Brithe C., ikke til stede. Hun omtales som Wettaas i utlodningen, og var vel gift med Ole Danielsen, også han fra Jølster/Breim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask bistand. Det er Rasmus Christophersen som er utgangspunkt i min søken, se tema 78770 i brukerforumet. Jeg fant at Lars og Brithe var blant fadderne ved dåpen til flere av barna hans. Men hvor kom denne Rasmus christophersen fra? Han giftet seg i 1751 med Malene Andersdtr. Loddefjord.Nå får jeg prøve å finne en Christopher som hadde barna Rasmus, Lars, Knud og Brithe.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Du finner dem nok i Gloppen/Breim, nærmere som barna til Christopher rasmussen Torheim, død 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nytt innlegg. Ja, jeg gjorde det. Jeg fant skiftet etter Christopher Rasmussen Torheim i 1750. Der var det rett nok en feil for det var nevnt 2 sønner Jacob, en på Torheim (som var nevnt død i skiftet til Lars i 1788) og en som var ugift og bodde på gården Myhren ved Bergen. Den siste er nok Rasmus, som altså giftet seg året etter i 1751 med Malene Andersdtr. Loddefjord. Dermed er den gåten løst, og mange har fått svar på hvor søskene Rasmus,Knud, Lars og Brithe kom fra (Myhren, Hetlevik, Brevik og Alvøen) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.