Gå til innhold
Arkivverket

[#78801] Hjelp til oppslag i bygdebok for Gloppen, Sogn og Fjordane, gården Torheim.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Christopher Rasmussen Torheim giftet seg i Gloppen 14.01.1714 med Christenze Jacobsdtr. Sandal.LenkeDe fikk bl. a barna Jacob, død på Torheim før 1788 Rasmus Lars Brithe. Om jeg har funnet rett familie så slo de tre sistnevnte seg ned på Askøy ved Bergen.For ved skifte etter Lars Jacobsen Hetlevik, Askøy i 1788, nevnes bl.a en avdød bror Jacob Christophersen Torheim. Men jeg trenger hjelp til et oppslag på gården Torheim for å få vite hva som står om denne familien der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald L. Bakke

Borna etter Kristoffer Rasmusson og Kristense Jakobsdtr. som er lista opp i bygdeboka er: Knut, f. 1715 d. 13 veker gl., Siri f. 1716 gm. Reiel Nilsson Gåesemyr, Marte f. 1718, nemd 1738 d. før 1750, Jakob f. 1720, nemd i 1750 som son nr. 2, myndig og budde i Bergen. Brite f. 1822 ug. i 1750, Rasmus f. 1724, d. mellom 1739 og 1750, Reiel f. 1727 d. 2 t. gl. Sara f. 1728 d. 1730, Knut f. 1731 nemdnd i 1750, Lars f. 1736 er 14 år gl. i 1750Dei som er nemnde 1750 reiknar eg med er nemnde i skiftet etter faren som d. 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for rask bistand. Jeg tror både bygdeboken og skiftet etter faren, Christopher Rasmussen er feil. I skiftet er Jacob nevnt to ganger. Den ene bodde på gården, den andre var ugift og bodde i Bergen. Den sistnevnte er nok identisk med sønnen Rasmus. Han bodde på gården Myhren v/ Bergen og giftet seg i 1751 med Malene Andersdtr. Loddefjord. I skiftet etter Lars Christophersen på gården Hetlevik, Askøy i 1788 nevnes avdød bror Jacob og hans barn på Torheim, broren Knud (ved Bergen) søster Brithe (bodde på Brevik i Askøy) og broren Rasmus på gården Myhren i Askøy. Det er derved feil når bygdeboken antar at Rasmus er død. Rasmus er altså identisk med Jacob nr.2.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg trur den einaste kjelda til ein Jakob 2 er skiftet. Der er nokså gode dåpsinnførsler desse åra, og der er berre ein Jakob, i 1720, og Rasmus i 1724. Ein Jakob Kristofferson Torheim er konfirmert i 1739, og han kan godt ha vore 19 ved konfirmasjonen (den var vel nyleg innført, og sikkert eit 'etterslep' å avvikle).Ulempen er at der ikkje er noka konfirmasjonsinnførsle på Rasmus, men han kan vere ute i verda allereie før konfirmasjonen, eller han kan vere så mykje skarpare at han vart konfirmert tidlegare enn broren, t.d. i 1738 då vil framleis ikkje er ferdige med ei treårig lakune i kyrkjebøkene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Aase for tilleggsopplysningene. Bygdebokforfatteren har nok benyttet seg av skiftet etter Rasmus Christophersen i 1750. Det er der feilen er oppstått. Jacob/Rasmus var altså, som skiftet riktignok nevner, ugift og bosatt ved Bergen i 1750. Det er altså skiftet etter Lars i 1788 som slår fast sammenhengen. Da Lars døde var det bare søskene Rasmus, Knud og Birthe som fortsatt var i live, alle bosatt i Askøy Sogn. Broren Jacob døde altså på Torheim året før Lars i 1787. Og i skiftet etter Lars er det barna til Jacob på Torheim som arver farens del. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.