Gå til innhold
Arkivverket

[#78807] Voulgard Brodersen Riisbrich (1600-1665)


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

I Nils Hjelmetveits 'Futane i Nordhordland' står det på side 82 'I en biografi er det sagt om V.B....osv. Det jeg lurer på er om noen kjenner til hvilken biografi Hjelmetveit her nevner. Jeg har 'Laksevågs Historie' bd 1 hvor det står endel om Riisbrich, men det kan vel ikke sies å være en biografi ? Kan noen hjelpe meg her ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet ikke om det er så mye til hjelp, men i Erling Rekstens Appendiks til Krongods og Kongsmenn på Vestlasndet 1650-1700 del 2: Embetsstanden , er det litt om han og slekten fra side 124 til 126. Men Reksten henviser og til samme avhandling. Frå Fjon til Fusa 1956 og 1957.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Terje, men jeg skulle gjerne vist hvilken biografi det er snakk om i denn art av Hjelmtveit. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det er riktig Per, slurv fra min side. Han døde i 16 Des 1660 i Bergen. M h t penger og Leimål så sier Hjelmtveit følgende: Han angir 140 rdl og sier videre at det fremgår av ett kongebrev av 6 Okt 1638 (.R.R. VII s 457) at det merklige er at de 140 rdl er ført til inntekt før kongebrevet er datert., og at det er eneste gangen han (Hjelmtveit) har funnet at en mann har kjøpt seg fri for å stå skrifte i en leimålssak, men som han sier penger er penger. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.