Gå til innhold
Arkivverket

[#78808] Rasch navnet i Mygind-Møller slekten


Gjest Torbjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Pettersen

Prøver å finne ut hvor Rasch navnet i Mygind Møller slekten har sin opprinnelse. Den første jeg har med Rasch navnet er Johan Rasch Mygind, født 21. mars 1746 død 22. april 1748. Hans foreldre var Henning Hnasen Mygind 1708 - 1763 og Anne Cathrine Petersdatter Møller 1722 - 1777.Den siste brukeren i min familie døde i 1979, og jeg vurderer nå å søke om å ta Rasch som mellomnavn. Men først vil jeg gjerne litt mer om historien til Rasch navnet. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vet ikke om Racshnavnet stammer fra Trondheim, men jeg har 2 med det merkelige navnet Tøvis Rasch i Trondheim på 1700-tallet. Den eldste var gift med Randi Eriksdatter(ca 1720-1803) mellom 1756 da hennes første ektemann døde, og 1765 da hun ble gift for 3 gang. Den andre Tøvis Rasch Steen ble født i 1782, og var barnebarn av Randi etter hennes 1.ekteskap. Han var kjent for å være ualminnelig sterk. Randi og ektemannen Tøvis Rasch hadde ikke barn sammen, men Tøvis d.e kan jo ha vært gift tidligere og hatt barn. Vet ikke annet om Tøvis d.e enn at han var gift med Randi Eriksdatter(søster av en av mine forfedre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Hvor bodde Henning Mygind og Anne Cathrine Møller? Er det noen forbindelse med Møller i Gjerpen/Porsgrunn mon tro?På denne siden er det oversikt over flere ulike Rasch-slekter. Kanhende du finner noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Henning Mygind d. 1763 var klokker i Nes på Romerike og familien er omtalt på s. 283 i bd. 2 av Bygdebok for Nes. Han og Anna Katrine Møller hadde i følge boka 4 barn. Det kan hende en av dem giftet seg med noen fra Riiser-familien i Nes/Aurskog, for en datter av presten Lars Rasch i Aurskog, Karen Sophia Larsdatter Rasch, var gift (02.10.1778) med Syprian Sørensen Riiser på Nordre Ullershov.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Pettersen

Henning Mygind var født i Asperup på Fyn i Danmark, bodde som Anne-Lise sier i Nes på Romerike (på gården Bjerk). Han var sønn av Hans Jørgensen Mygind (?? - 1718) og Cathrine Hansdatter Hem (?? - 18. mars 1757).Anne Cathrine Petersdatter Møller var datter av Premierløitnant Peter Møller (død før 1732?) og Margrethe Wilhelmsdatter Hauritz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Torbjørn.Jeg skulle til å sende en rettelse, for bygdeboka angir fem barn, ikke fire, som jeg skrev. Jeg mener å ha sett en opptegnelse over langt flere barn enn dette, minst 12, men jeg husker ikke hvor.Forøvrig var også Syprian Riiser klokker og han var i Aurskog, hvor Lars Rasch var prest.(En skal heller ikke se bort fra at Rasch-slekten og enten Møller eller Mygind-slekten kan ha vært i slekt fra før.)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.