Gå til innhold
Arkivverket

[#78809] Kolbionrud gruver - Hans Jørgensen 1731


Gjest Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Mamen

Et kobberfat som sies å være et dåpsfat har vært oppbevart på Skjelbred på Snarum i Modum. Fatet har denne påskrift: 'Af Kolbiornrud Gruver udvirked Anno 1731. Hans Jørgensen Elisabet Soffie HansJørgensen'. Kan noen fortelle om Kolbionrud Gruver eller om Hans Jørgensen og hans datter? Elisabet Soffie?

bilete9501.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan KOlbionrød ha noe med Haaselveket å gjøre?LenkeHer var gruvedrift i 1731 , mener jeg.Finner ikke noe om Kolbionrud til nå i kilder. Håper at noen lokalhistorikere på Modum kan hjelpe her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til at jeg kan ha gjettet riktig med Hasselverket. Her ser det ut til at ekteparet Hans Jørgensen og hustru her vært knyttet til verket:LenkeKan hende de går an å finne flere opplysninger om denne familien og dåpsfatet. Spennende.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det ser ut til at jeg kan ha gjettet riktig med Hasselverket. Her ser det ut til at ekteparet Hans Jørgensen og hustru her vært knyttet til verket:LenkeKan hende de går an å finne flere opplysninger om denne familien og dåpsfatet. Spennende.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at Hans Jørgensens hustru het Elisabeth Sophie, og hans datter Anne Elisabeth?Sønnen Jacob som nevnes var knyttet til Hasselverket , nevnt i lenke innlegg 4. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I all hast;Ekteparet er Hands Jørgensen Neuman, født 29.11.1685 og døpt i Hellig Trefoldighets Kirke i Christiania, død på Bragernes 1741, begravet 27.05.1741. Giftet seg 28.04.1719 på Bragernes med Elisabeth Sophie Jacobsdatter Karre, datter av Jacob Andersen Karre og Cathrine Emitz (han var senere gift med Elisabeth Sophie Mortensdatter Sand. Alle er kjente familier. Håper ikke det ble noen feil i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er sønnen Jacob Hansen Neumann d. 1777 nevnt under Skibek. i dette dokumentet: http://bingselva.no/publikasjoner.htmDet kan jo tenkes at døpefatet har havnet på Modum gjenneom sønnen Jacob Hansen Neuman?Faren var tydligvis en kjent handelsborger på Bragernes i følge skiftet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei. Jeg lurer på om dette fatet kan ha tilhørt Sergiant Jørgen Trulsen Bernhoft som var på gården Anfinrud i Sigdal og at navnene på fatet ikke er far og datter men søsken. Jørgen Bernhoft var svoger med Johannes Bertelsen som var Sogneprest i Flesberg. Jeg skriver av noen linjer fra bygdeboka. Mvh. Olav Åge Strøm.Sersjant Jørgen Trulsen Bernhoff f 1700 i Krødsherad, g 1731 m Berte Reidarsd. Jokstad. Barna deres: 1. Hans 1733, døde 1736. 2. Else 1735, g 1753 m Bendiks Nilsen Øverby, på Vik. 3. Lisbet 1738, g 1756 m Kristoffer Kristoffersen Støvern. 4. Hans 1740, døde 1741. 5. Marte 1742, g 1765 m Torkild Kristoffersen Støvern, i Tovsrud. 6. Karen 1746, døde 1753. 7. Berte 1749, døde 1766. 8. Maren (Mari) 1752, g 1776 m Asle Torsteinsen Sandsbråten, i Velta av Hagajordet. I 1734 måtte Jørgen Bernhoff overlate Anfinrud til Johannes Bertelsen, da prestefrua var eldre en sersjantfrua Berte. Men på en eller annen måte fikk Bernhoff garden igjen og var fortsatt eier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå ble jeg litt i tvil her etter disse opplysninger om Jørgen Trulsen Bernhof få Anfinrud i Sigdal. Er det ikke litt merkelig at inskripsjonen på dåpsfatet skulle være minne om barn av denne Jørgen,( Hans f. 1733 og Lisbet f. 1738 ? ) Fatet er jo datert til 1731?LenkeEr det ikke mulig at denne Elisabet Soffie som er nevnt Hans Jørgensen i inskripsjonen var hustru og ikke datter av Hans Jørgensen som Geir har gitt opplysninger om?Kan hende det vil klargjøre noe om man kan finne ut hvor Kolbionrud gruver lå ? Har ikke funnet dette navnet under Hasselverket , men kan hende lokalhistorikere kan hjelpe her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er i alle fall Jacob Hansen Neuman med familie Ved Hasselverket i denne tellingen: LenkeSkulle gjerne sett en oversikt over navn på gruver ved Hasselverket?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Jeg er også i tvil. Jeg var ikke oppmerksom på innlegg 7. Det kom inn mens jeg satt og skrev. Navnene der stemmer jo fortreffelig. På en annen side står vel årstallet 1731 i forbindelse med en begivenhet. Et annet spørsmål er om navnene er satt på da eller senere. Har Jon flere opplysninger om dette fatet? Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Uten å ha sjekket dette nærmere vil jeg tro at vi skal til Ringerike (Nakkerud) og gården Kolbjørnrud som ligger i nærheten av Nikkelverket. I området skal det har vært drevet bergveksdrift før nikkelverkets tid, visstnok også på kobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra tips om gruver ved kolbjørnrød.Her er vielsen til paret Hans Jørgensen og Elisabet Sophie Jacobsdatter: LenkeParet fikk flere barn, se skiftet. En sønn havnet på Hasselverket i Modum. Dåpsfatet kan jo være laget et sted i nærheten selv om det havnet på Skjelbred i Modum.Får håpe noen finner opplysninger om navnet på gruven.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Mamen

Nå har mye spennende stoff kommet fram. Takk for det. Jeg tror ikke Kolbionrud gruver har noe med Kolbjørnsrud på Eiker å gjøre. Jeg bor nå like i nærheten, og det er ingen tradisjon her om koppergruver. Jeg vil undersøke nærmere om det kan være fra Nakkerud, som Stein foreslår i innlegg 13. Fatet er i privat eie. Nåværende eier veit ikke når eller hvordan det kom til Skjelbred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Kolbjørnrud, 'den gamle bergmestergården' er omtalt i et eldre nummer av 'Heftet Ringerike' som utgis bl. andre av Ringerike Historielag. I Wikipedia,søk på Ringerike Kommune, finnes noen linjer om kopperdriften på slutten av 1600-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Her er en forbindelse mellom Kolbjørnrud og Snarum:Amund Amundsen Kolbjørnrud 1705-1785Sønn Bent Amundsen Pjaaka 1731-1816Sønnesønner Anders og Ole Bentsønner Prestegården

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.