Gå til innhold
Arkivverket

[#78813] Husmann Tord Tordsen på Howdet i Heidal ifra f.t. 1801


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Kan det finnes info om forfedrene til hans kone Marit Hansdatter oppgitt å være 35 år(30 år yngre enn mannen) Det antas at Marit Hansdatter fikk en datter Ragnhild, f.1.11.1789 i Heidal utenfor ekteskap. Hennes far var soldat Poul Knudsen. Da Ragnhild ble gift i Fron den 10.11.1811 bodde(tjente) hun på Lillesæteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ser jo at det står husmann i FT1801. Jeg for min del har ikke noen tradisjon for eget husmannsbruk under Hovda. Lillesæter: Det er to, en i Øvre og en i Nedre Heidal. I Nedre Heidal husmannsbruk under Slette og i Øvre var Lillesæter under Steinfinsbø. Håper noen kan nøste her. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Takk for innlegg. I Grethes bildelanke under innlegg 3 trolovede ble navnet skrevet Thor Thordsen og Marit Klein.. Er det mulig å tyde hennes etternavn? Den ene forlover var Peder Slaaen? og hvem var den andre? Jeg kjenner til at det fantes husmannsplass ved navnet Slaaen i Kvam, men hva med sel og Heidal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Korrigering til mitt innlegg. Mari står skrevet som Mari Hansdot. De øvrige spørsmål er fortsatt aktuelle, d.v.s. forloveres navn og bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Peder Hansen Slaaen var min tipp-tipp-tippoldefar død i august 1811. Hvis det er noen forbindelse, kan jeg nevne at han var nærmeste nabo til den Lillesæter i Øvre Heidal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Trolig var Peder Hansen Slåen bror til Mari Hansdatter. Hennes datter, Ragnhild Poulsdatter, født utenfor ekteskap ble gift med Christen Olsen og bosatt på gården Haugen Nordre i Sel. Du ser slekta ved å søke i Bredebygdens Selskaps nettside. Mari var isåfall min tipp-tipp-oldemor Har du mer infor om Peder Hansen? Fødsel, søsken og foreldre? Christen Olsen hadde sine røtter til Espelund i Heidal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Dessverre har jeg ikke noe særlig på han. Du finner han i FT1801 under Ellingsbø,65 år, gift 2. gang. Det er godt mulig at Mari var søster. Peder var tusenkunster. I en Årbok for Gudbrandsdalen står det et sted at han gikk over fjellet for å finne 'gull' til malerirammer. Dessuten er det kjent at han lærte min tipp-tipp-oldefar Ole Syversen Skaar å spille fele. M.h.t. Haugen, så ble en til fra Hålåli (Harlaugli) inngift til Søre Haugen, men ikke skyld Hans Knutsen på Nordre. Det var Jon Fredriksen,1838, sønnesønn til nevnte Ole Skaar. I Hovdhaugen Gardar og Slekter Nord-Fron står ikke Nordre Haugen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.